• Webbredaktör Annelie

Köttfria dagar i skolan!

”Vi uppmanar därför Sveriges samtliga kommuner, regioner och landsting att införa köttfria dagar i exempelvis skolor och förskolor.” så skriver sex kommunpolitiker från olika partier på SVD:s Brännpunkt.

De menar att den miljöpåverkan som matkonsumtionen står för är så stor att kommuner och landsting borde gå före och införa vegetariska dagar för till exempel skolbarn. 

Vad tycker du om detta?
    Är det ett bra sätt att rädda miljön eller är det bara ett sätt att tvinga människor att byta livsstil? 

Läs mer: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommunerna-bor-infora-kottfria-dagar_6705871.svd

• Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!
  • ettplustack

Vi har veg på mitt jobb (skola) en dag i veckan, och det fungerar, sen om det verkligen sparar och sådär vet jag inte =)

• Kojbe

Har själv jobbat som *mattant* förut och att säga man ska dra ner på köttet mer fick mig att skratta här.
    Den köttmängd som serveras över lag i dag är försvinnande liten och minskar hela tiden.

Detta pga den ökade specialkosten och oxkosten osv som kostar på tok för mycket att tillbereda.
    Inget fel i att det finns inte så jag menar men det är i mina ögon lite överdrivet i vissa fall.

Men kyckling fisk osv borde serveras mer än vad det gör idag för det kan både muslimer och ickemuslimer äta osv och variationsmöjligheterna är ju oändliga.

Som jag upplever det så serveras det inte särskilt mycket kött så jag kan inte se problemet i de Svenska skolorna.

• qzectb
    simmaren skrev 2011-12-15 08:00:06 följande:
    Vi ater for mycket kolhydrater tror jag... ar det inte battre att infora ekoogiskt kott istallet. battre kvalite!,,,

Anvand smor och mycket sallad ill ratterna
    Det tror inte jag. Kolhydrater är vår energibas, och det skall vara mycket av dem (fast mest långsamma) på frukost och lunch. Däremot skall man ta till det där ekologiska köttet på kvällsmaten, och ha mindre kolhydrater då. (Över huvud taget skall man inte föräta sig på kvällen.)

Så har jag fattat det i alla fall. 
  • qzectb
    Kojbe skrev 2011-12-15 09:30:39 följande:
    Har själv jobbat som *mattant* förut och att säga man ska dra ner på köttet mer fick mig att skratta här.
    Den köttmängd som serveras över lag i dag är försvinnande liten och minskar hela tiden.
    Det låter rimligt. Kött är dyrt och skolbespisningarna har ju inte någon stor matbudget.

Och i så fall är hela frågan ett skott i mörkret, inbillning.
  • trettioplus
    Kojbe skhrev 2011-12-15 09:30:39 följande:
    Som jag upplever det så serveras det inte särskilt mycket kött så jag kan inte se problemet i de Svenska skolorna.
    Jag håller med dig om att det inte innehåller särskilt mycket köttråvara vare sig i en fiskpinne eller en köttbulle av det slag som serveras på skolorna, men det ser jag bara som ytterligare ett skäl för vegetarisk kost. Näringsämnena som finns i ströbröd och annat som används som bulkmedel är inte särskilt hög.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • StoraD
    trettioplus skrev 2011-12-15 09:37:40 följande:
    Jag håller med dig om att det inte innehåller särskilt mycket köttråvara vare sig i en fiskpinne eller en köttbulle av det slag som serveras på skolorna, men det ser jag bara som ytterligare ett skäl för vegetarisk kost. Näringsämnena som finns i ströbröd och annat som används som bulkmedel är inte särskilt hög.
    Håller med, för att inte tala om bieffekterna av de smakförstärkare och tillsatser som används för att få fram "rätt" färg, smak och konsistens på köttbullarna. 
  • Glad i hågen

Har inte dom flesta skolor fisk nån dag? Kyckling ibland? Då blir det ju inte kött varje dag.

Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!