• Webbredaktör Annelie

Köttfria dagar i skolan!

”Vi uppmanar därför Sveriges samtliga kommuner, regioner och landsting att införa köttfria dagar i exempelvis skolor och förskolor.” så skriver sex kommunpolitiker från olika partier på SVD:s Brännpunkt.

De menar att den miljöpåverkan som matkonsumtionen står för är så stor att kommuner och landsting borde gå före och införa vegetariska dagar för till exempel skolbarn. 

Vad tycker du om detta?
    Är det ett bra sätt att rädda miljön eller är det bara ett sätt att tvinga människor att byta livsstil? 

Läs mer: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommunerna-bor-infora-kottfria-dagar_6705871.svd

• Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!
  • Pallas

Bra initiativ. Det är ett bra sätt att göra en liten del för miljön genom att "tvinga" folk att byta livsstil. (Mig veterligen är ingen tvingad att äta lunch i skolan, det går säkert bra att ha med sig egen mat om det som serveras inte duger.)

• Pedagog200701

Jag tycker det låter dumt! Barn behöver proteiner och min erfarenhet säger att barn i regel inte är så förtjusta i bönor och liknande. Vi är dessutom köttätare i grunden.
    Då kan väl kommunen istället rafsa ihop lite pengar och ge barnen närproducerat!

• SailorGirl
    Pedagog200701 skrev 2011-12-14 16:44:22 följande:
    Jag tycker det låter dumt! Barn behöver proteiner och min erfarenhet säger att barn i regel inte är så förtjusta i bönor och liknande. Vi är dessutom köttätare i grunden.
    Då kan väl kommunen istället rafsa ihop lite pengar och ge barnen närproducerat!
    Om de inte är så förtjusta i det beror det mer på kocken än bönan. Vi är dessutom allätare, inte köttätare. Kattdjur, t.ex. är köttätare.

Och "rafsa", ja, det innebär ju höjd kommunalskatt.
  • Pallas
    Skulle närproducerat vara mer miljövänligt per automatik, menar du? Så är inte fallet.
  • Pedagog200701
    Pallas skrev 2011-12-14 17:29:11 följande:
    Skulle närproducerat vara mer miljövänligt per automatik, menar du? Så är inte fallet.
    Det beror på hur man ser det.
    Närproducerat med ett närliggande slakteri skulle vara lite mer miljövänligt OCH humant.
  • Pallas
    Pedagog200701 skrev 2011-12-14 17:31:52 följande:
    Det beror på hur man ser det.
    Närproducerat med ett närliggande slakteri skulle vara lite mer miljövänligt OCH humant.
    Det där är en vanlig missuppfattning, men förståelig. Det finns såklart inga garantier för ett närliggande slakteri skulle behandla djuren humanare. Inte heller för att varan är producerad på ett sätt som är fördelaktigt för miljön. Ett exempel är tomater, som är miljövänligare att frakta hit från Spanien än att din granne odlar dem i dieseluppvärmda växthus.
  • Pedagog200701

Tänker inte på att slakten blir mer human men att djuren slipper trängas i en transport 100 mil.

Ja, tänk vad bakvänt det är ändå.

Den dyraste maten barnen får på skolan är pannkakan, för den är inopoterad! I alla fall så var det förut.

Tycker ändå att barnen har rätt till den näring de behöver och att kosta på dem med närproducerat kött, KAN vara en bit på väg i miljötänk för nu var det ju kött det var frågan om.
    Men jag förstår vad du menar.

• Jungblom

Barn behöver framför allt järn, vilket allt som oftast finns i kött, grönsaker och baljväxter som ofta innehåller mycket protiener också.

Vi är inte köttätare i grunden vi är allätare.

• Jungblom

Jag tycker det låter som ett sunt förslag, men jag är nog mer för att det alltid ska finnas ett vegetarisk alternativ för barnen att äta till en början.

Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!