• Webbredaktör Annelie

Köttfria dagar i skolan!

”Vi uppmanar därför Sveriges samtliga kommuner, regioner och landsting att införa köttfria dagar i exempelvis skolor och förskolor.” så skriver sex kommunpolitiker från olika partier på SVD:s Brännpunkt.

De menar att den miljöpåverkan som matkonsumtionen står för är så stor att kommuner och landsting borde gå före och införa vegetariska dagar för till exempel skolbarn. 

Vad tycker du om detta?
    Är det ett bra sätt att rädda miljön eller är det bara ett sätt att tvinga människor att byta livsstil? 

Läs mer: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommunerna-bor-infora-kottfria-dagar_6705871.svd

• Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!
  • trettioplus
    Glad i hågen skrev 2011-12-15 09:55:47 följande:
    Har inte dom flesta skolor fisk nån dag? Kyckling ibland? Då blir det ju inte kött varje dag.
    När slutade fisk och fågel att vara kött?
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Nsnoos

Alltså detta tycker jag är rätt hemskt egentligen. Finns mängder av barn som inte äter grönsaker. Jag åt inga grönsaker som liten då skulle jag behöva gå utan mat vissa dagar då?.. 

Jag tror detta har djupare grunder än miljön. Man kan börja utesluta kött i en vuxen miljö drastiskt. Vi kan spara mer el i skolor och jobb än vad vi gör nu. De va lampor tända över allt i skolan. mysbelysning och sån skit. Dra bort allt sånt istället för att inkräkta på barnens mat!.

Kött är en viktig del i maten tycker jag. de finns inte alla vitaminer, mineraler och proteiner i grönsaker som i kött. !

Sen för att spara energi kunde man ju sluta servera invandrare special kost som kostar extra mycket för kommunen. Då skulle man också värna mer om miljön. 

visst kan dem ha en dag i veckan kanske men verkligen inte mer. 

• mamma till tre busungar

Superbra förslag! Men rubriken var missledande! Förbjuda kött och införa köttfria dagar är ju inte samma sak

• trettioplus
    Nsnoos skrev 2011-12-15 10:33:44 följande:
    Kött är en viktig del i maten tycker jag. de finns inte alla vitaminer, mineraler och proteiner i grönsaker som i kött. !
    Vegetarisk kost är mycket enkel att laga fullgod, gällande alla näringsämnen. Enbart kött kan däremot aldrig bli fullvärdig kost.
  • Nsnoos
    trettioplus skrev 2011-12-15 10:36:09 följande:
    Vegetarisk kost är mycket enkel att laga fullgod, gällande alla näringsämnen. Enbart kött kan däremot aldrig bli fullvärdig kost.
    Ingen har lyckats göra en god enbart vegetarisk kost till mig. Och jag känner inte samma mättnad som om jag ätit kött och grönsaker. . Jag säger inte att man ska äta enbart kött men jag håller fortfarande starkt på kostcirkeln. Alla delar är viktiga och man bör inte utesluta något,. 
  • middiz

Idioti.

Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • ThaGirl

Där jag jobbar just nu har dom redan infört det.

Det är en jätte bra ide, men barnen äter inte det... Det slängs 3 ggn mer än i vanliga fall.

Det är en bra ide, men då får det vara på gymnasie elever som förstår det bättre.  

Vi har en gång i veckan ifall det måste skrivas.

• trettioplus
    Nsnoos skrev 2011-12-15 10:39:19 följande:
    Ingen har lyckats göra en god enbart vegetarisk kost till mig. Och jag känner inte samma mättnad som om jag ätit kött och grönsaker. . Jag säger inte att man ska äta enbart kött men jag håller fortfarande starkt på kostcirkeln. Alla delar är viktiga och man bör inte utesluta något,. 
    Att du inte tycker den är god är inte samma sak som att det inte går att göra den näringsmässigt fullgod med enkla medel.
    Det finns barn och vuxna som inte tycker om kött också, så "tycka-om-argumentet" faller rätt platt, i min mening.
  • Sven Erik Johansson

Det är mycket viktigt att klargöra att OM en kommun skulle besluta att ha en köttfri dag så är det INGALUNDA  att tvinga nån äta veg. mat.Ingen kan ju hindra en elev från att ha med sig mat tex om eleven inte gillar det som bjuds.Kommunen är huvudman för flertalet skolor och har förståss rätt besluta om matsedeln.

Jag är POSITIV till köttfri dag. Själv har jag 7 köttfria dagar i veckan och är alltså vegetarian, dvs äter inte varken kött från land- eller "luft"- eller vattendjur.

Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!