Inlägg från: trettioplus |Visa alla inlägg
  • trettioplus

Köttfria dagar i skolan!

Jättebra.
    Men vilseledande rubrik.

Kolhydrater måste vara basen i kosten för miljöns skull.

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus
    sextiotalist skrev 2011-12-14 15:56:39 följande:

Bara jag vet vilka dagar det skulle gälla, så jag kan bunkra upp med extramat åt min tonåring som har ett mycket begränsat sortiment h*n äter av grönsaker (alla baljväxter går bort) och allergisk mot vissa.
    För sambons barn (numera vuxna) hade det varit rätt illa, då båda har mycket allergi mot ett flertal grönsaker och samtliga baljväxter (då pratar jag om allergichocker)

En allergiker måste förstås få fullvärdig anpassad kost, precis som alltid.
  • trettioplus
    LarsG1 skrev 2011-12-14 22:17:56 följande:
    Hur kan man anse att miljön är en anledning att införa köttfria dagar? Såvida man inte tror på klimatbluffen, att CO2 ger mer utsläpp av koldioxid? KOLDIOXID är livets gas och grunden i fotosyntesen, den påverkar inte klimatet annat än i ytterst begränsad omfattning (dess verkan avtar logaritmiskt). Vi människor är skapta av naturen att äta kött!!
    Metangas handlar det om i huvudsak. Det är en mycket starkare växthusgas än koldioxid.
  • trettioplus
    Kojbe skhrev 2011-12-15 09:30:39 följande:
    Som jag upplever det så serveras det inte särskilt mycket kött så jag kan inte se problemet i de Svenska skolorna.
    Jag håller med dig om att det inte innehåller särskilt mycket köttråvara vare sig i en fiskpinne eller en köttbulle av det slag som serveras på skolorna, men det ser jag bara som ytterligare ett skäl för vegetarisk kost. Näringsämnena som finns i ströbröd och annat som används som bulkmedel är inte särskilt hög.
  • trettioplus
    Glad i hågen skrev 2011-12-15 09:55:47 följande:
    Har inte dom flesta skolor fisk nån dag? Kyckling ibland? Då blir det ju inte kött varje dag.
    När slutade fisk och fågel att vara kött?
  • trettioplus
    Nsnoos skrev 2011-12-15 10:33:44 följande:
    Kött är en viktig del i maten tycker jag. de finns inte alla vitaminer, mineraler och proteiner i grönsaker som i kött. !
    Vegetarisk kost är mycket enkel att laga fullgod, gällande alla näringsämnen. Enbart kött kan däremot aldrig bli fullvärdig kost.
  • trettioplus
    Nsnoos skrev 2011-12-15 10:39:19 följande:
    Ingen har lyckats göra en god enbart vegetarisk kost till mig. Och jag känner inte samma mättnad som om jag ätit kött och grönsaker. . Jag säger inte att man ska äta enbart kött men jag håller fortfarande starkt på kostcirkeln. Alla delar är viktiga och man bör inte utesluta något,. 
    Att du inte tycker den är god är inte samma sak som att det inte går att göra den näringsmässigt fullgod med enkla medel.
    Det finns barn och vuxna som inte tycker om kött också, så "tycka-om-argumentet" faller rätt platt, i min mening.
  • trettioplus
    LarsG1 skrev 2011-12-15 14:02:26 följande:
    Nu är det ju så att försöka "bekämpa" klimatet är lönlöst. Klimatet har alltild varierat och just nu lever vi i en ovanligt kall period i jordens historia. CO2 bluffen är vetenskapligt avvisad och handlar bara om pengar. Den globala temperaturen har planat ut de sista 15 åren. Det finns INGA data visar tätare missväxter närmare ekvatorn. Saker som styr svält är andra faktorer, tex att moderna industrisamhällen klarar sig betydligt bättre mot naturkatastrofer 

Att lägga energi på att bekämpa den livsnödvändiga gasen CO2, grunden i fotosyntesen, är nog det sämsta vi kan lägga pengarna på.
    Merparten av världens klimatforskare är rörande överens om att den uppvärmning vi ser av jorden just nu är resultat av växthuseffekten.  Att det finns en och annan forskare som hävdar motsatsen, är resultatet av medveten desinformation, där tunga krafter som oljeindustrin ligger bakom.
  • trettioplus
    LarsG1 skrev 2011-12-15 15:19:00 följande:
    Det är faktiskt tvärtom, merparten av forskarna står INTE bakom hypotesen att CO2 ger en farlig uppvärmning av jorden. Oljeindustrin tjänar stora pengar på att underblåsa denna bluff, bl a handel med utsläppsrätter ger stora inkomster, så den tesen håller inte. Tror du det är en slump att Al Gore ökat sin förmögenhet från ca 2 miljoner dollar 2001, till långt över 100 miljoner 2008? handel med utsläppsrätter... Att Al Gore dessuton varnar för krattigt stigande havsnivåer samtidigt som han köper ett hus vid havet borde väl få en och annan att tänka efter...
    Seriös källa tack!
    Det där tror jag nämligen inte stämmer på en fläck. Att jorden skulle bli uppvärmd av växthusgaser är riktigt gamla teorier där vi nu kan pricka av händelse för händelse som förutspåtts.
  • trettioplus
    LarsG1 skrev 2011-12-15 15:41:31 följande:
    erixon.com/blogg/2008/12/hundratals-forskare-.../

Finns massor, detta är bara ett exempel.

Vilka händelser kan vi pricka av? Finns inget i IPCC:s rapporter som alls kan prickas av. Temperaturen har inte stigit på 15 år, trots ökade CO2 utsläpp. CO2 effekt avtar logaritmiskt så teoretiskt kan den endast höja temperaturen maximalt en grad. Vi skulle miljoner "klimatflyktingar" 2020, nu är det årtalet framflyttat till 2050...
    Du är felinformerad.
  • trettioplus
    LarsG1 skrev 2011-12-15 15:46:22 följande:
    Det var ett svagt argument. Har du inga fakta att komma med?
    saken är den att du är felinformerad. Det som förutsetts ske sker också. Klimatet är dock sådant att man inte kan avläsa siffrorna år från år, utan i större
    Den här är väl värd att läsa:
    www.bokus.com/bok/9789173290425/den-stora-fornekelsen/
  • trettioplus

Jävla tangentbord.

Man måste alltså avläsa i större perspektiv än några år.

• trettioplus
    Lingonflickan skrev 2011-12-15 15:51:36 följande:
    Fisk har aldrig varit kött, fågel däremot
    Fisk är kött, om än fiskkött. Men du har rätt i att många av någon anledning inte ser fisk så. Rätt märkligt egentligen...
  • trettioplus
    LarsG1 skrev 2011-12-15 15:45:21 följande:
    Svara då vad som tyder på att denna obalans skall infinna sig? Finns inget som tyder på det, CO2 bluffen omsätter idag 100 tals MILJARDER, pengar som vi hade kunnat använda betydligt vettigare än till att bekämpa en hypotes där INGA förutsägelser stämmer

All energiframställning är förenat med fara, Uran är givetvis inte ofarligt, men Kärnkraft är idag den enda energikällan som kan ge en global välfärd. Sol o vind kommer aldrig att ge sådan energimängder
    Förutsägelserna stämmer som sagt väldigt väl. Redan nu smälter isarna. Det kan du väl inte ha missat?

Vi har en rask utveckling med energisnålare produkter, så vi kan absolut kunna fixa det med alternativa energimetoder.
  • trettioplus
    Sven Erik Johansson skrev 2011-12-15 17:00:39 följande:
    Så kallade alternativa energikällor är bra och i KOMBINATION med sparande OCH kärnkraft kan vi ännu bättre o snabbare pressa ned fossilanvändningen i världen.
    Ja, vi delar inte uppfattning där, men jag tror inte vi ska låta tråden börja handla om kärnkraft.
  • trettioplus

Intressant i sammanhanget kan ju vara att fråga sina mor- och farföräldrar om vad de åt som unga. Det var knappast kött sju dagar i veckan, kan jag lova!

• trettioplus
    LarsG1 skrev 2011-12-15 17:24:23 följande:
    Allt tyder på att Nordpolens is varierar cykliskt och var mindre på både 20 och -30 talet. Antarktis is VÄXER, så kontrollera fakta. Att bluffarna som smygit sig in i IPCC:s rapporter att Himalyas glaciärer kan vara borta till 2035 visade sig vara rent falska, kan väl inte ha undgått dig? (kallas Himalaygate, googla gärna). Att MainStreamMedia maler på om att isarna smälter gör det inte mer sant för det
    Man räknar naturligtvis bort de naturliga förändringarna när man räknar på sådant här.

Det stämmer att man räknat fel på ett par grader och att omständigheter gör att vissa saker sker något tidigare och andra senare än beräknat, men det gör inte hela forskningen förkastlig.
    Tjugo år är i de här sammanhangen inte mycket. Vi talar stora perspektiv här.

Att det på några få utvalda ställen i världen finns en utveckling som tyder på annat, innebär inte att isarna smälter mindre eller att uppvärmningen avstannat. De få punkter där det står stilla eller går åt andra hållet tas upp av klimatförnekarna just för att försöka motbevisa det som är en tydlig trend på alla andra ställen. Det innebär inte att dessa utvalda data är signifikanta.
  • trettioplus
    LarsG1 skrev 2011-12-15 18:17:42 följande:
    Antarktis is utgör nästan 90% av is på jordklotet, men om du ser det som några få utvalda ställen får det stå för dig.... Och ja, det gör faktiskt forskningen helt förkastlig!! Så mycket bluff och båg skulle aldrig kunna förekomma i något annat forskningsfält annat än där politik och pengar har avgörande betydelse, som i klimatkyrkan, eller klimatbluffen vad man föredrar att kalla det
    När du källgranskar, så kan du ju fundera på vilka som vinner på att vi har ett problem och vilka som tjänar på att vi inte har det.
    Det är inte många som tjänar på att vi har ett klimathot, men massor som kan förlora på det.
Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!