• Webbredaktör Annelie

Köttfria dagar i skolan!

”Vi uppmanar därför Sveriges samtliga kommuner, regioner och landsting att införa köttfria dagar i exempelvis skolor och förskolor.” så skriver sex kommunpolitiker från olika partier på SVD:s Brännpunkt.

De menar att den miljöpåverkan som matkonsumtionen står för är så stor att kommuner och landsting borde gå före och införa vegetariska dagar för till exempel skolbarn. 

Vad tycker du om detta?
    Är det ett bra sätt att rädda miljön eller är det bara ett sätt att tvinga människor att byta livsstil? 

Läs mer: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommunerna-bor-infora-kottfria-dagar_6705871.svd

• Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!
  • LarsG1
    Sven Erik Johansson skrev 2011-12-15 13:48:13 följande:
    Det finns ingen motsättning mellan bra klimatåtgärder och att bekämpa fattigdom. Sanningen är också att klimatförändringar bidrar till tätare missväxter i områden närmare ekvatorn och därmed till svält. Att bekämpa ökad växthuseffekt kan vara en av fronterna att jobba på om man vill på allvar bekämpa svälten.
    Nu är det ju så att försöka "bekämpa" klimatet är lönlöst. Klimatet har alltild varierat och just nu lever vi i en ovanligt kall period i jordens historia. CO2 bluffen är vetenskapligt avvisad och handlar bara om pengar. Den globala temperaturen har planat ut de sista 15 åren. Det finns INGA data visar tätare missväxter närmare ekvatorn. Saker som styr svält är andra faktorer, tex att moderna industrisamhällen klarar sig betydligt bättre mot naturkatastrofer 

Att lägga energi på att bekämpa den livsnödvändiga gasen CO2, grunden i fotosyntesen, är nog det sämsta vi kan lägga pengarna på.
  • Dorian Ertymexx
    LarsG1 skrev 2011-12-15 14:02:26 följande:
    Nu är det ju så att försöka "bekämpa" klimatet är lönlöst. Klimatet har alltild varierat och just nu lever vi i en ovanligt kall period i jordens historia. CO2 bluffen är vetenskapligt avvisad och handlar bara om pengar. Den globala temperaturen har planat ut de sista 15 åren. Det finns INGA data visar tätare missväxter närmare ekvatorn. Saker som styr svält är andra faktorer, tex att moderna industrisamhällen klarar sig betydligt bättre mot naturkatastrofer 

Att lägga energi på att bekämpa den livsnödvändiga gasen CO2, grunden i fotosyntesen, är nog det sämsta vi kan lägga pengarna på.

Nej, det är den inte. Jag vet inte varifrån du fåttt att den är avvisad, faktiskt.

Och du, att CO2 behövs betyder inte att det är bra att överdosera skiten. Vatten är också livsnödvändigt, du vill inte spendera en halvtimme helt omgiven av vatten utan luft någonstans för det, eller hur? Salt är livsnödvändigt, men överdosera och du tvärdör. Järn är livsnödvändigt, men får du för mycket järn i dig så skadar det. Vi har i över 200 år pumpat ut CO2 i atmosfären, i mängder som är långt över det som växterna behöver, och kan ta upp. Dessutom är det inte så enkelt som att växter producerar syre av koldioxid - växter konsumerar syre också, precis som vi. De "andas", fast mycket långsammare än vi.  
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • MissMurrig

Låter bra! Det är bra att lära sig att man inte måste äta kött för att det ska änas som en måltid. Jag har svårt att känna så, har aldrig riktigt ätit eller lärt mig laga vegetarisk mat, men hade egentligen velat det. Så det är ju bra att känna att det är helt normalt att inte alltid äta kött i skolan, men inte att förbjuda kött helt.

• LarsG1
    Dorian Ertymexx skrev 2011-12-15 14:07:50 följande:
    Nej, det är den inte. Jag vet inte varifrån du fåttt att den är avvisad, faktiskt.

Och du, att CO2 behövs betyder inte att det är bra att överdosera skiten. Vatten är också livsnödvändigt, du vill inte spendera en halvtimme helt omgiven av vatten utan luft någonstans för det, eller hur? Salt är livsnödvändigt, men överdosera och du tvärdör. Järn är livsnödvändigt, men får du för mycket järn i dig så skadar det. Vi har i över 200 år pumpat ut CO2 i atmosfären, i mängder som är långt över det som växterna behöver, och kan ta upp. Dessutom är det inte så enkelt som att växter producerar syre av koldioxid - växter konsumerar syre också, precis som vi. De "andas", fast mycket långsammare än vi.  
    Jo, ge mig ett endaste litet bevis? Av jordens totala utsläpp av koldioxid så är över 95% helt naturliga, vi står alltså för mindre än 5% av samtliga CO2 utsläpp. Tittar vi på jordens historia så har koldioxid halten varit mer än 12 ggr högre än idag, och klimatet har aldrig skenat. Att tro att vi genom att äta mindre kött gör att vi påverkar klimatet är en vanföreställining i klass med en självmordsbombare som tror han kommer att hamna i himlen med 72 kåta jungfrur.
    Det finns betydligt bättre saker att lägga pengar på än CO2 bekämpning, Bilda dig gärna en egen uppfattning och sök fakta! Lita inte blint på den ensidiga vinklingen från MSM
  • Sven Erik Johansson

Vi kan påverka klimatet. Det är ett faktum. Sedan kan man alltid diskutera hur mycket. Självfallet behövs koldioxid i fotosyntesen men det är ett obestridligt faktum att när vi använder fossila bränslen så kommer koldioxid ut som inte varit med i kretsloppet på länge eftersom dessa bränslen tar lång tid att bilda. Andra faktorer, tex en stor global uppfödning av nötkreatur som avger metan(en ca 20 ggr kraftigare växthusgas än koldioxid) bidrar också.

Naturligtvis finns också så kallade naturliga variationer, men allt samverkar. Den globala temperaturen är en sak, men klimatförändringar kan slå lokalt även om det inte syns på totalsiffran. I områden i Afrika kommer idag större torrperioeder betydligt tätare än förut vilket bidrar till svält. Sedan påverkar också andra faktorer.

Den konspirationsteori du framför tror jag inte på. Det är mycket enkelt att visa att vissa gaser har växthusgasegenskaper och det är enkelt visa också att människor bidrar till att öka halterna av vissa gaser.

Dessutom så är alla samband inte linjära. I vissa lägen kan små halt-ändringar ge stora konsekvenser.
    Men detta Innebär INTE att vi ska lägga ALL energi på detta.

Något jag tror vi måste satsa på är kärnkraft i kombination med vind och sol och vatten. Jag är stor kärnkraftskramare eftersom jag anser kärnkraften kan vara viktig för miljöarbetet. Sedan är jag själv vegetarian tex och det upplever jag inte alls  som en uppoffring för mig. JAg gilalr den mat jag äter så personligen gör jag gärna det valet.
  • Daludd

Naturligtvis skitbra. Att diskutera global uppvärmning osv behöver man inte ens för att argumentera för det - det är bra för hälsan. Vi överkonsumerar kött något extremt! 

• trettioplus

Merparten av världens klimatforskare är rörande överens om att den uppvärmning vi ser av jorden just nu är resultat av växthuseffekten.  Att det finns en och annan forskare som hävdar motsatsen, är resultatet av medveten desinformation, där tunga krafter som oljeindustrin ligger bakom.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Helle333
    Webbredaktör Annelie skrev 2011-12-14 15:50:50 följande:

”Vi uppmanar därför Sveriges samtliga kommuner, regioner och landsting att införa köttfria dagar i exempelvis skolor och förskolor.” så skriver sex kommunpolitiker från olika partier på SVD:s Brännpunkt.

De menar att den miljöpåverkan som matkonsumtionen står för är så stor att kommuner och landsting borde gå före och införa vegetariska dagar för till exempel skolbarn. 

Vad tycker du om detta?
    Är det ett bra sätt att rädda miljön eller är det bara ett sätt att tvinga människor att byta livsstil? 

Läs mer: www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommunerna-bor-...

Om inte annat en chans att visa att vegetarisk mat inte är varken farlig eller äcklig.
  • alifewithoutme
    Smulan 89 skrev 2011-12-15 12:47:17 följande:

Som köttälskare tycker jag att det är en skitidé. Vegetariska alternativ är däremot bra så man får välja, men inte istället för kött, så ingen får kött. Vet en skola i närheten som har vegetariska alternativ vajre dag där alla som vill får ta av. Det är bra, men att ha köttfria dagar är ingen höjdaridé. Skulle gissa på att fler skulle äta skräpmat istället för lunchen i så fall. Det hade jag gjort.

Men varför ska man äta kött dagligen? 
Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!