LarsG1 skrev 2011-12-15 14:02:26 följande:
Nu är det ju så att försöka "bekämpa" klimatet är lönlöst. Klimatet har alltild varierat och just nu lever vi i en ovanligt kall period i jordens historia. CO2 bluffen är vetenskapligt avvisad och handlar bara om pengar. Den globala temperaturen har planat ut de sista 15 åren. Det finns INGA data visar tätare missväxter närmare ekvatorn. Saker som styr svält är andra faktorer, tex att moderna industrisamhällen klarar sig betydligt bättre mot naturkatastrofer
Att lägga energi på att bekämpa den livsnödvändiga gasen CO2, grunden i fotosyntesen, är nog det sämsta vi kan lägga pengarna på.
Vi kan påverka klimatet. Det är ett faktum. Sedan kan man alltid diskutera hur mycket. Självfallet behövs koldioxid i fotosyntesen men det är ett obestridligt faktum att när vi använder fossila bränslen så kommer koldioxid ut som inte varit med i kretsloppet på länge eftersom dessa bränslen tar lång tid att bilda. Andra faktorer, tex en stor global uppfödning av nötkreatur som avger metan(en ca 20 ggr kraftigare växthusgas än koldioxid) bidrar också.
Naturligtvis finns också så kallade naturliga variationer, men allt samverkar. Den globala temperaturen är en sak, men klimatförändringar kan slå lokalt även om det inte syns på totalsiffran. I områden i Afrika kommer idag större torrperioeder betydligt tätare än förut vilket bidrar till svält. Sedan påverkar också andra faktorer.
Den konspirationsteori du framför tror jag inte på. Det är mycket enkelt att visa att vissa gaser har växthusgasegenskaper och det är enkelt visa också att människor bidrar till att öka halterna av vissa gaser.
Dessutom så är alla samband inte linjära. I vissa lägen kan små halt-ändringar ge stora konsekvenser.
Men detta Innebär INTE att vi ska lägga ALL energi på detta.
Något jag tror vi måste satsa på är kärnkraft i kombination med vind och sol och vatten. Jag är stor kärnkraftskramare eftersom jag anser kärnkraften kan vara viktig för miljöarbetet. Sedan är jag själv vegetarian tex och det upplever jag inte alls som en uppoffring för mig. JAg gilalr den mat jag äter så personligen gör jag gärna det valet.