• Webbredaktör Annelie

Köttfria dagar i skolan!

”Vi uppmanar därför Sveriges samtliga kommuner, regioner och landsting att införa köttfria dagar i exempelvis skolor och förskolor.” så skriver sex kommunpolitiker från olika partier på SVD:s Brännpunkt.

De menar att den miljöpåverkan som matkonsumtionen står för är så stor att kommuner och landsting borde gå före och införa vegetariska dagar för till exempel skolbarn. 

Vad tycker du om detta?
    Är det ett bra sätt att rädda miljön eller är det bara ett sätt att tvinga människor att byta livsstil? 

Läs mer: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommunerna-bor-infora-kottfria-dagar_6705871.svd

• Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!
  • LarsG1
    Dorian Ertymexx skrev 2011-12-15 18:57:28 följande:
    Fel. Och fel, tokfel faktiskt. Det finns inte kärnbränsle till mer än ca 50 år, sist jag hörde.

Du behöver läsa litet mer kritiska och vetenskapliga källor, inte bara lalla på-propaganda.  
    SUCK! läs på, din inkompetens är generande. Kärnkraft Gen IV använder dagens "utanvända" bränsle, (som endast tillvaratar 0,6% av energin) och använder detta bränsle och utvinner 70% av energin. LÄS PÅ!!!
    Indien och Kina satsar stort för detta
    Det är du som går på lalla på propaganda, LÄS PÅ!!
  • Unitard
    LarsG1 skrev 2011-12-15 18:52:49 följande:
    SUCK! det finns INGA vetenskapliga data att klimatet blir värre!!! tvärtom syns en minskande trend, om än liten.
    Jaså? Tror du på tomten med eller?
  • LarsG1
    Unitard skrev 2011-12-15 20:16:29 följande:
    Jaså? Tror du på tomten med eller?
    Fakta tack, utan fakta blir dina inlägg generande
  • Sven Erik Johansson
    Dorian Ertymexx skrev 2011-12-15 18:50:08 följande:
    Helst ska man iofs undvika plast helt. Plast kan inte hanteras av något i naturen, utan det bara fylls på med mikropartiklar av plast. Tydligen hittar man sådana i havet, och i nästan allt som lever i havet numer. Rätt otäckt. :/
    Vid återvinning av plast kan nya plastföremål tillverkas. Undvika plast helt är omöjligt i vårt samhälle.
  • Sven Erik Johansson
    Dorian Ertymexx skrev 2011-12-15 18:57:28 följande:
    Fel. Och fel, tokfel faktiskt. Det finns inte kärnbränsle till mer än ca 50 år, sist jag hörde.

Du behöver läsa litet mer kritiska och vetenskapliga källor, inte bara lalla på-propaganda.  
    Låt oss i så fall använda i tex 50 år och låta detta hjälpa till att nå miljömål.
  • Sven Erik Johansson
    LarsG1 skrev 2011-12-15 18:20:33 följande:
    :) för 50 år sedan fanns det 5000 isbjörnar, idag är beståndet ca 25000 djur, men hur skulle inkomsterna för WWF se ut om det kom fram? :)
    Du utgår hela tiden från att ingen idealitet finns och att allt bara är konspirationer.
  • Ari Gold

Jättebra med köttfria dagar!

Det kött som serveras i skolan är dessutom undermåligt ur såväl kvalitetsaspekt som etisk aspekt. Att servera mer vegetariskt och istället betala lite mer för det kött man använder vore en bra lösning.

• Bobbylove

När jag gick på gymnasiet för något år sedan så hade jag vegetarisk kost, och det fanns då inte mycket att klaga om på den fronten. Hur god mat som helst, jag får den liksom lagad och serverad, så jag var ju överlycklig.
    Och hade man någon synpunkt på maten så var det inte svårare än att gå till serveringspersonalen, lägga fram sin åsikt så var det ändrat till nästa gång.
    Och de som inte hade vegetarisk kost brukade be mig gå och plocka lite extra veggomat så att de också kunde få.

Sedan att man använder att barn är kinkiga med olika rätter som ett argument för att inte servera vegetariskt är bara tramsigt. När jag var liten gillade jag inte fläskkotlett, revbensspjäll, köttsoppa, ingen fisk utom lax och sik, fisksoppa (även om det var lax), gravad lax, julskinka, fläsk, kycklingklubbor, bönor, spenat, ruccola, fetaost, oliver, oskalad potatis, svamp, squash, räkor, ärtor, linser, lever, påläggsskinka, mjukost, broccoli, blomkål, vitkål, vatten, kolsyrat vatten, mjölk, köttfärssås, hamburgare, kåldolmar..

Ja, praktiskt taget tyckte jag bara om att äta makaroner, korv och kötbullar. Men man lär sig att äta och tycka om mer sålänge inte föräldrarna sjåpar sig och viker sig åt barnets alla önskningar. Jag är uppfostrad så att jag skall äta det som serveras, och jag kan sitta kvar vid köksbordet fast flera timmar om jag vill tills jag ätit någorlunda ordentligt. Och dög inte maten så kunde man ju glömma chips, ostbågar, godis eller glass.
    Det mesta man "inte gillade" hade man egentligen aldrig ens provat, utan man tyckte att det var äckligt för att det inte såg gott ut, eller för att en kompis tyckte att det var äckligt. Tillslut så lärde ju sig ens föräldrar vad man ratade utan vettig anledning och vad man faktiskt tyckte var äckligt.
    Och från att ha hatat linser för att min bästa vän hatade linser, så har jag linser i säkert hälften av alla mina rätter.

Jag själv föreslog att mitt gymnasium skulle införa vegetariskt en dag i veckan. Många sade direkt att de dagar det är vegetariskt äter de på den lokala kinarestaurangen istället. Sedan visade det sig att flera av dem gillade den vegetariska maten när de fick smaka av min mat.

F.ö. så smakar mina vegetariska tacopiroger mer kött än köttpiroger enligt inbitna köttälskare. Allt går! 

• Sven Erik Johansson

En blandkostare kostar 14 landdjur och 2000 fiskar livet om året enligt en artikel jag läste. (Fiskmjöl används i foder för olika djur osv).

• Ari Gold
    LarsG1 skrev 2011-12-15 18:38:32 följande:
    Tänk OM! Det är massor av människor som tjänar på klimathotet, politiker drar in massor i CO2 skatt, den falska "miljörörelsen" WWF, Svenska Naturskyddsföreningen mm drar in MASSOR med pengar på detta påhittade hot. Bra att du tar upp källgranskning, som i de flesta frågor gäller "Follow the money"...

Som jag tidigare skrivit så omsätter detta spektakel 100-tals MILJARDER! Så visst finns det människor som tjänar oerhörda pengar på detta och har hela sitt upphälle uppbyggt på en bluff

Det är inte bara miljörörelsen som kommer fram till dessa slutsatser. Till och med de forskare som varit mest skeptiska har kommit fram till samma slutsatser när de undersökt saken: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3345&artikel=4760189

Idag finns det inte annat än ett perifert antal kufiska konspirationsteoretiker som tillbakavisar att klimathotet är verkligt. Ungefär lika många och lika seriösa som de som spanar efter ufon eller tror att jorden styrs av en sionistisk maktkonspiration osvosv,   
Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!