När jag gick på gymnasiet för något år sedan så hade jag vegetarisk kost, och det fanns då inte mycket att klaga om på den fronten. Hur god mat som helst, jag får den liksom lagad och serverad, så jag var ju överlycklig.
Och hade man någon synpunkt på maten så var det inte svårare än att gå till serveringspersonalen, lägga fram sin åsikt så var det ändrat till nästa gång.
Och de som inte hade vegetarisk kost brukade be mig gå och plocka lite extra veggomat så att de också kunde få.
Sedan att man använder att barn är kinkiga med olika rätter som ett argument för att inte servera vegetariskt är bara tramsigt. När jag var liten gillade jag inte fläskkotlett, revbensspjäll, köttsoppa, ingen fisk utom lax och sik, fisksoppa (även om det var lax), gravad lax, julskinka, fläsk, kycklingklubbor, bönor, spenat, ruccola, fetaost, oliver, oskalad potatis, svamp, squash, räkor, ärtor, linser, lever, påläggsskinka, mjukost, broccoli, blomkål, vitkål, vatten, kolsyrat vatten, mjölk, köttfärssås, hamburgare, kåldolmar..
Ja, praktiskt taget tyckte jag bara om att äta makaroner, korv och kötbullar. Men man lär sig att äta och tycka om mer sålänge inte föräldrarna sjåpar sig och viker sig åt barnets alla önskningar. Jag är uppfostrad så att jag skall äta det som serveras, och jag kan sitta kvar vid köksbordet fast flera timmar om jag vill tills jag ätit någorlunda ordentligt. Och dög inte maten så kunde man ju glömma chips, ostbågar, godis eller glass.
Det mesta man "inte gillade" hade man egentligen aldrig ens provat, utan man tyckte att det var äckligt för att det inte såg gott ut, eller för att en kompis tyckte att det var äckligt. Tillslut så lärde ju sig ens föräldrar vad man ratade utan vettig anledning och vad man faktiskt tyckte var äckligt.
Och från att ha hatat linser för att min bästa vän hatade linser, så har jag linser i säkert hälften av alla mina rätter.
Jag själv föreslog att mitt gymnasium skulle införa vegetariskt en dag i veckan. Många sade direkt att de dagar det är vegetariskt äter de på den lokala kinarestaurangen istället. Sedan visade det sig att flera av dem gillade den vegetariska maten när de fick smaka av min mat.
F.ö. så smakar mina vegetariska tacopiroger mer kött än köttpiroger enligt inbitna köttälskare. Allt går!