• Webbredaktör Annelie

Köttfria dagar i skolan!

”Vi uppmanar därför Sveriges samtliga kommuner, regioner och landsting att införa köttfria dagar i exempelvis skolor och förskolor.” så skriver sex kommunpolitiker från olika partier på SVD:s Brännpunkt.

De menar att den miljöpåverkan som matkonsumtionen står för är så stor att kommuner och landsting borde gå före och införa vegetariska dagar för till exempel skolbarn. 

Vad tycker du om detta?
    Är det ett bra sätt att rädda miljön eller är det bara ett sätt att tvinga människor att byta livsstil? 

Läs mer: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommunerna-bor-infora-kottfria-dagar_6705871.svd

• Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!
  • Quintus Zebra
    Dr Mupp skrev 2011-12-16 13:56:36 följande:
    Hur ordnar man en fullvärdig vegetarisk kost till baljväxtallergiker? 
    Om det är proteinet du oroar dig för så tror jag egentligen inte du behöver oroa dig (i alla fall inte om de som lagar maten har koll).

Ägg är en bra proteinkälla. Mjölkprodukter innehåller ju också protein. Och vill man ha köttsubstitut så finns t.ex. Quorn. 
  • Boosse

Tänker likadant som Zebra, tänker du på en grön dag i veckan så är en äggrätt perfekt! Varför inte tex grönsaksbiff, potatis och äggsås...

• Sven Erik Johansson
    Quintus Zebra skrev 2011-12-16 14:08:34 följande:
    Om det är proteinet du oroar dig för så tror jag egentligen inte du behöver oroa dig (i alla fall inte om de som lagar maten har koll).

Ägg är en bra proteinkälla. Mjölkprodukter innehåller ju också protein. Och vill man ha köttsubstitut så finns t.ex. Quorn. 
    Själv avstår jag dock från ägg som är en djurprodukt och köper ibland sojayoghurt.
  • Quintus Zebra
    Sven Erik Johansson skrev 2011-12-16 15:16:22 följande:
    Själv avstår jag dock från ägg som är en djurprodukt och köper ibland sojayoghurt.
    Jo, absolut. Egentligen är ju inte varken ägg, mjölk eller Quorn (som innehåller båda dessa) vegetabiliska.

Men numera brukar ju en kost helt bestående vegetabilier kallas vegansk, och det är ju inte det TS syftar på.
  • Smultronbarnen
    Sven Erik Johansson skrev 2011-12-16 09:36:50 följande:
    Jag mår då bra och är vegetarian. En rätt sammansatt vegetarisk mat tror jag kan vara bra. Var du new agare eller hindu? religiösa vegetarianer har ju ofta någon form av österländsk trosriktning. Jag är själv kristen men de flesta kristna förkunnare försvarar nog köttsamhället mer än går emot det. Vi är en minoritet inom kristenheten som är ideologiska vegoförespråkare.
    Lite of topic, men det finns inom islam också, jag känner till många muslimer som mer eller mindre äter vegetariskt. 
    http://www.islamicconcern.com/

Sen tycker jag att det är lite skrattretande att man alltid talar om islams hemska slakt - islam uppmuntrar att man skall minimera djurens lidande så gott det går (huruvida muslimerna följer detta påbud eller ej låter jag dock vara osagt) så bedövning är tillåtet inom halalslakten. Däremot så är bedövning INTE tillåtet för judarnas kosherkött! Men det är ändå bara halal slaken som får kritik?

Jag önskar att alla åt mindre kött, och speciellt - att de tog ansvar för att djuren de äter har haft ett värdigt liv. 
  • white trash mia
    Dr Mupp skrev 2011-12-16 13:56:36 följande:
    Hur ordnar man en fullvärdig vegetarisk kost till baljväxtallergiker? 

Ägg och mjölkprudukter kanske? Nötter. Quorn (svampprotein). 

Heltidsvegetarian kanske är svårt. Men en måltid i veckan är inga poroblem. Det serveras ju t ex spenatsoppa med ägghalva och ostsmörgås till och pannklaka som efterrätt. Varken kött eller baljväxter - hoppla hoppla!  
  • white trash mia
    tinavogn skrev 2011-12-15 21:23:51 följande:

Men allvarligt, skämtar ni?!

Här äter vi knappt inget annat än egen jagat vilt kött, även vårt barn delar jägar intresset....så ska han inte få kött på dagis för att några inte tycker om kött.... Ähhhhhhh NEJ! Mitt barn ska ha kött VARJE DAG!
    Vi kanske ska börja med en vild-dag i veckan....se hur dem gjorde förr för att få föda kanske?????

Skrikandes

Och fisk är inte att tänka på? Får ditt barn kött varje dag i skolan? Aldrig t ex soppa och pankaka eller potatisbullar eller  vad de nu får? Då går väl du i taket.
  • Catarina 596

d ä väl lika bra att vi förbjuder midsommarfirande och påsk och jul också, när vi ändå håller på!!

• Jagsjälv

Nej! Aldig! Vi har valt att äta kött och vill fortsätta med det!

Det finns annat att göra för miljön.

• Sheldon
    Jagsjälv skrev 2011-12-16 20:38:33 följande:
    Nej! Aldig! Vi har valt att äta kött och vill fortsätta med det!

Det finns annat att göra för miljön.
    7 dagar i veckan och ALLA måltider? 

Vi är inte vegetarianer, men gissar att minst två middagar i veckan är vegetariska. Sedan jämnt fördelat på kött (nöt eller fläsk), kyckling och fisk. 
    Jag tillhör spritens hejdukar och i egenskap av sådan dricker jag (kanske) alkohol på julen.
Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!