Inlägg från: white trash mia |Visa alla inlägg
  • white trash mia

Köttfria dagar i skolan!

Eh, jag trodde att det var en självklarhet att servbera en vegbetarisk rätt en gång i veckan? Precis som att det serveras fisk minst en gång i veckan? Eller? serveras det kött varje dag numera? Helt sjukt i så fall. Dör era bortskämda ungar av vegetariskt EN gång i veckan? Varfvör har ni lärt dem att bara äta kött? Dert var väl jävligt dumt gjort?

• white trash mia

Ni som är emot - äter ni aldrig en vegetarisk rätt hemma? Är det bra att aldrig servera vegetariskt och lära barn att bara äta kött jämt? Fy!

• white trash mia

Får skolan servera grönsakssoppa/tomatsoppa/ärtsoppa och pannkaka? Nejmen herregud, det är ju inget kött i! Sån mat har man väl ändå inte i skolan? Och potatiosbu´llar har man väl slutat med för där finns ju inget kött hemska tanke.

• white trash mia
    Bonanza skrev 2011-12-15 22:48:23 följande:
    Jag tar väl lite för givet att åtminstone en dag i veckan är vegetarisk? Det finns ju ingen anledning till att äta kött varje dag, så fram för mer vegetarisk mat i skolan!

Eller hur! Det trodde jag var självklart.

Så om det serveras potatisbullar eller soppa och pannkaka så tutar man i barn att det är fel att äta kött?    
  • white trash mia
    Veladis skrev 2011-12-15 22:09:39 följande:

Åjo, jag har jobbat på en hel del förskolor med riktigt bra mat! Mycket hänger på att maten lagas ganska småskaligt, på förskolan, och inte levereras som "cook-and-chill" från storkök. Det blir sällan bra!

På mitt gamla jobb lagades mat till den förskolan och grannförskolan. Underbar mat! Smakrik, doftrik, färgrik och genomtänkt. Fick två ggr/v, kött två ggr/v och vegetariskt en gång/v. Allt bröd bakades på förskolan också. Tänk att komma till jobbet/förskolan på morgonen och mötas av doften av nybakt bröd! Som sedan byts ut mot doften av en mustig grönsaksgryta.

Men herregud fick de vegetariskt EN gång i veckan? Shit alltså en maträtt utan kött?! Du måste skämta! Överlevde barnen?
  • white trash mia
    Veladis skrev 2011-12-15 23:07:07 följande:

Jajjamen!  Och åt som sjutton gjorde de! Det var grytor, gratänger, soppor, mat från andra länder, t ex indien. Inga små skrynkliga sojakorvar direkt.

Och så fick de bara kött fyra dagar i veckan? Det är ju in te klokt alltså! de missaxde alltså en hel köttmåltid i veckan. Det är så man svimmar! Hoppas att de fick ordcentligt med kött hermma då med sån köttbrist i förskolan.
  • white trash mia
    whitetrach86 skrev 2011-12-14 15:55:23 följande:
    hade dom gjort så när jag gick i skolan så hade jag svultit. ja om jag inte skulle ha stoppat i mig 50 potatisar ist.. det samma skulle mer eller mindre även gälla min dotter! Om älskar kött och äter knappt resten av maten om hon inte får det.

Nä, det där blir bara att tvinga folk att byta livstil, finns andra och bättre lösningar på att rädda miljön. 

Jag tyckte att fisk var fruktansvärt vidrigt och ändå serverades det väldigt ofta. Vad du eller jag tycker är gott kan ju inte vara avgörande för vilken mat som serveras. Smaken är olika.
  • white trash mia
    Veladis skrev 2011-12-15 23:12:38 följande:

Ja, om man räknar fisk som kött då också. Det är inte alal som gör det heller...

Fick de fisk också! Det var det värsta! Hoppas bara de inte fick några grönsaker?!
  • white trash mia
    Boosse skrev 2011-12-15 23:20:41 följande:
    Det är så himla många som hetsar upp sig över att barnen ska tvingas äta vegetariskt och en hel del annat larv! Jag hör ingen hojta när det serveras gröt, pannkakor, veg.soppor eller liknande. En "ordentlig" vegetarisk måltid innehåller så mycket mer näring än det. Om man som förälder tycker att der är så farligt att ens barn "tvingas" äta bönor eller baljväxter så är det illa!

Men herregud, servgrönsak.eras det GRÖNSAKER i skolan?! Vart är världen på väg? Jag skulle aldrig låta mitt barn äta en
  • white trash mia
    Dr Mupp skrev 2011-12-16 13:56:36 följande:
    Hur ordnar man en fullvärdig vegetarisk kost till baljväxtallergiker? 

Ägg och mjölkprudukter kanske? Nötter. Quorn (svampprotein). 

Heltidsvegetarian kanske är svårt. Men en måltid i veckan är inga poroblem. Det serveras ju t ex spenatsoppa med ägghalva och ostsmörgås till och pannklaka som efterrätt. Varken kött eller baljväxter - hoppla hoppla!  
  • white trash mia
    tinavogn skrev 2011-12-15 21:23:51 följande:

Men allvarligt, skämtar ni?!

Här äter vi knappt inget annat än egen jagat vilt kött, även vårt barn delar jägar intresset....så ska han inte få kött på dagis för att några inte tycker om kött.... Ähhhhhhh NEJ! Mitt barn ska ha kött VARJE DAG!
    Vi kanske ska börja med en vild-dag i veckan....se hur dem gjorde förr för att få föda kanske?????

Skrikandes

Och fisk är inte att tänka på? Får ditt barn kött varje dag i skolan? Aldrig t ex soppa och pankaka eller potatisbullar eller  vad de nu får? Då går väl du i taket.
  • white trash mia

Alltså när jag var köttätare så inte sjutton åt jag kött till varje måltid. Helt sjukt. Dessa föräldrar borde gå en kurs i näringslära. Mem era ungar blir väl snart vegetarianer i ren protest. Föräldrarna kommer försöka förbjuda dem men lycka till liksom.

Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!