Inlägg från: Smultronbarnen |Visa alla inlägg
  • Smultronbarnen

Köttfria dagar i skolan!

Ett fantastiskt initiativ!!
    Många människor har utvecklat ett galet överkonsumerande  vad gäller kött (och mkt annat med iofs). Problemet är att dessa är så många att de har skapat en norm, och dessvärre är de flesta dåliga på att ifrågasätta normer. Om det beror på lathet, oförmåga eller rädsla låter jag vara osagt..
    Mycket glädjande nyheter om detta går igenom! För miljön, för djuren, för människans hälsa = för hela jorden! :D 

• Smultronbarnen
    Sven Erik Johansson skrev 2011-12-16 09:36:50 följande:
    Jag mår då bra och är vegetarian. En rätt sammansatt vegetarisk mat tror jag kan vara bra. Var du new agare eller hindu? religiösa vegetarianer har ju ofta någon form av österländsk trosriktning. Jag är själv kristen men de flesta kristna förkunnare försvarar nog köttsamhället mer än går emot det. Vi är en minoritet inom kristenheten som är ideologiska vegoförespråkare.
    Lite of topic, men det finns inom islam också, jag känner till många muslimer som mer eller mindre äter vegetariskt. 
    http://www.islamicconcern.com/

Sen tycker jag att det är lite skrattretande att man alltid talar om islams hemska slakt - islam uppmuntrar att man skall minimera djurens lidande så gott det går (huruvida muslimerna följer detta påbud eller ej låter jag dock vara osagt) så bedövning är tillåtet inom halalslakten. Däremot så är bedövning INTE tillåtet för judarnas kosherkött! Men det är ändå bara halal slaken som får kritik?

Jag önskar att alla åt mindre kött, och speciellt - att de tog ansvar för att djuren de äter har haft ett värdigt liv. 
Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!