• Webbredaktör Annelie

Köttfria dagar i skolan!

”Vi uppmanar därför Sveriges samtliga kommuner, regioner och landsting att införa köttfria dagar i exempelvis skolor och förskolor.” så skriver sex kommunpolitiker från olika partier på SVD:s Brännpunkt.

De menar att den miljöpåverkan som matkonsumtionen står för är så stor att kommuner och landsting borde gå före och införa vegetariska dagar för till exempel skolbarn. 

Vad tycker du om detta?
    Är det ett bra sätt att rädda miljön eller är det bara ett sätt att tvinga människor att byta livsstil? 

Läs mer: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommunerna-bor-infora-kottfria-dagar_6705871.svd

• Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!
  • Jagsjälv
    Bonanza skrev 2011-12-17 08:18:14 följande:
    Och du menar, på allvar, att barnet med baljväxtallergi skulle må dåligt av att en måltid i veckan äta en mindre proteinrik måltid? Byt ut middagen mot rotsaker i ugn med stekt halloumi och tzatziki så har ni en vegetarisk måltid. Eller en god pastasås med grönsaker. Eller en smarrig soppa, rotsaksgratäng, paj? Vore det verkligen skadligt menar du, eller missuppfattar jag dig? 

Jag är faktiskt i chock här, jag trodde inte att folk åt så mycket kött, av olika slag, som de gör.  
    Nog vet jag hur man ta bort kött och proteiner ur maten. Men jag vill inte!
  • Jagsjälv
    Bonanza skrev 2011-12-16 21:45:39 följande:
    Förutom att köttätandet är en enorm del i miljöhotet så var det ju en KLOCKREN jämförelse.

Herregud! Äter ni kött till varje måltid, alla dagar? Vad har folk för fucked up matvanor egentligen?  

En vegetarisk måltid i veckan borde väl alla inse är nyttigt, inte skadligt?! 
    Själv tycker jag att vegetarianer har fucked up matvanor... Alla är vu ju olika! Läs om hur vi äter. Det är ju inte så att vi tar en stor stek till frukost! Jag gillar inte ost, alltså tar jag skinka på smörgåsen till frukost eller mellis.
  • amalie79
    Webbredaktör Annelie skrev 2011-12-14 15:50:50 följande:

”Vi uppmanar därför Sveriges samtliga kommuner, regioner och landsting att införa köttfria dagar i exempelvis skolor och förskolor.” så skriver sex kommunpolitiker från olika partier på SVD:s Brännpunkt.

De menar att den miljöpåverkan som matkonsumtionen står för är så stor att kommuner och landsting borde gå före och införa vegetariska dagar för till exempel skolbarn. 

Vad tycker du om detta?
    Är det ett bra sätt att rädda miljön eller är det bara ett sätt att tvinga människor att byta livsstil? 

Läs mer: www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommunerna-bor-...

Jag tycker det är jättebra om barnen får se att det går att äta en god och näringsrätt måltid utan att  det MÅSTE var kött hela tiden. Men då vill det ju till att det är riktig och bra vegmat. Inte att man bara "tar bort" köttet och serverar salladsbord istället.
  • Jagsjälv
    amalie79 skrev 2011-12-17 10:43:53 följande:
    Jag tycker det är jättebra om barnen får se att det går att äta en god och näringsrätt måltid utan att  det MÅSTE var kött hela tiden. Men då vill det ju till att det är riktig och bra vegmat. Inte att man bara "tar bort" köttet och serverar salladsbord istället.
    Nej, då räknar jag med att det ska vara bra och nyttigt! Självklart! Bönor och linser brukar inte vara nå´n favvo hos barn direkt...
    Minns att sonen fick veg röror/grytor på förskolan ett tag när de skulle testa. Inte en unge åt eller tyckte om. Inte persoanlen heller. Efter ett år blev det färre sådana veg grytor...
  • Rockan

Jättebra förslag. Med tanke på att köttkonsumtionen ökat med över 60% per person i Sverige de senaste20 åren så kan det vara bra med lite motvikt. Sen gäller det att det blir bra vegetarisk mat också.

• Sven Erik Johansson
    Smultronbarnen skrev 2011-12-16 16:38:44 följande:
    Lite of topic, men det finns inom islam också, jag känner till många muslimer som mer eller mindre äter vegetariskt. 
    www.islamicconcern.com/

Sen tycker jag att det är lite skrattretande att man alltid talar om islams hemska slakt - islam uppmuntrar att man skall minimera djurens lidande så gott det går (huruvida muslimerna följer detta påbud eller ej låter jag dock vara osagt) så bedövning är tillåtet inom halalslakten. Däremot så är bedövning INTE tillåtet för judarnas kosherkött! Men det är ändå bara halal slaken som får kritik?

Jag önskar att alla åt mindre kött, och speciellt - att de tog ansvar för att djuren de äter har haft ett värdigt liv. 
    Hej smultronbarn! Tack för länken. Ja vi är en minoritet inom kristenheten som förespråkar vego. Åtskilliga kristna förkunnare är rätt tydliga "kött-anhängare". På samma vis är det i islam och även i det sekulära samhället osv osv: Kött-anhängarna är i majoritet. Men i alla fall: En liknande motsvarande länk får du här:

http://www.christianveg.com

Men är det verkligen ett krav i islam  vid halalslakt att djuret skall vara helt bedövat, tex medvetslöst Blodtrycksfallet för större djur är ibland inte alla så snabbt som anhängare hävdar. Jag är kritisk mot ALLA TRE slaktformerna halal, kosher och vanlig svensk slakt. Jag skulle helst önska ett slut på dem allihop. Jag är mot uppfödning av köttdjur och djur som inte fötts upp kan heller inte slaktas på något vis.

Jag UPPSKATTAR att du också är för en minskad köttkonsumtion. Glad
  • Sven Erik Johansson
    Catarina 596 skrev 2011-12-16 19:56:50 följande:
    d ä väl lika bra att vi förbjuder midsommarfirande och påsk och jul också, när vi ändå håller på!!
    Det här handlar inte om förbud utan förslaget är bara till kommuner/skolor att ha en dag med annat än kött på menyn. Vill någon prompt ha kött finns den dagen finns inget som hindrar att ta med sig mat hemifrån den dagen.
  • Sven Erik Johansson
    Jagsjälv skrev 2011-12-16 20:38:33 följande:
    Nej! Aldig! Vi har valt att äta kött och vill fortsätta med det!

Det finns annat att göra för miljön.
    HIndrar det att man kan ha en dag utan kött på menyn i en skola?
  • Sven Erik Johansson
    Jagsjälv skrev 2011-12-17 10:41:17 följande:
    Själv tycker jag att vegetarianer har fucked up matvanor... Alla är vu ju olika! Läs om hur vi äter. Det är ju inte så att vi tar en stor stek till frukost! Jag gillar inte ost, alltså tar jag skinka på smörgåsen till frukost eller mellis.
    Vegetarianer har väldigt olika matvanor. Det varierar från person till person.
  • Sven Erik Johansson
    Jagsjälv skrev 2011-12-17 10:31:39 följande:
    Nog vet jag hur man ta bort kött och proteiner ur maten. Men jag vill inte!
    En måltid utan kött är inte synonymt med en måltid utan protein.
Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!