• Webbredaktör Annelie

Köttfria dagar i skolan!

”Vi uppmanar därför Sveriges samtliga kommuner, regioner och landsting att införa köttfria dagar i exempelvis skolor och förskolor.” så skriver sex kommunpolitiker från olika partier på SVD:s Brännpunkt.

De menar att den miljöpåverkan som matkonsumtionen står för är så stor att kommuner och landsting borde gå före och införa vegetariska dagar för till exempel skolbarn. 

Vad tycker du om detta?
    Är det ett bra sätt att rädda miljön eller är det bara ett sätt att tvinga människor att byta livsstil? 

Läs mer: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommunerna-bor-infora-kottfria-dagar_6705871.svd

• Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!
  • Pallas
    Elavela87 skrev 2011-12-15 21:26:52 följande:
    Har ju redan köttfria matdagar... Denna vecka har vi fått rotsakspyttipanna som smakade apa och var helt jävla äcklig rent ut sagt. INGA barn åt den.

Och idag fick vi tomatsoppa med överkokta makaroner i som föll sönder när man petade på dom. Soppan smakade crap!

Ska de vegetariska alternativen smaka så jävla äckligt får det vara!
    Jag har svårt att tro att de köttinnehållande maträtterna håller högklass i ert kök om de vegetariska håller så låg klass. Desto större anledning att dra öronen åt sig vad gäller köttet - vem vet hur de behandlar det hygienmässigt.
  • Elavela87
    Pallas skrev 2011-12-15 21:57:50 följande:
    Jag har svårt att tro att de köttinnehållande maträtterna håller högklass i ert kök om de vegetariska håller så låg klass. Desto större anledning att dra öronen åt sig vad gäller köttet - vem vet hur de behandlar det hygienmässigt.
    Maten som serveras inom förskolor är under all kritik!
  • Veladis
    Elavela87 skrev 2011-12-15 22:05:50 följande:
    Maten som serveras inom förskolor är under all kritik!

Åjo, jag har jobbat på en hel del förskolor med riktigt bra mat! Mycket hänger på att maten lagas ganska småskaligt, på förskolan, och inte levereras som "cook-and-chill" från storkök. Det blir sällan bra!

På mitt gamla jobb lagades mat till den förskolan och grannförskolan. Underbar mat! Smakrik, doftrik, färgrik och genomtänkt. Fick två ggr/v, kött två ggr/v och vegetariskt en gång/v. Allt bröd bakades på förskolan också. Tänk att komma till jobbet/förskolan på morgonen och mötas av doften av nybakt bröd! Som sedan byts ut mot doften av en mustig grönsaksgryta.
  • Quintus Zebra
    Rikard skrev 2011-12-15 21:12:32 följande:
    Jag har i och för sig inget emot vegetarisk mat, men förslaget har ett drag av mästrande storebrorsfasoner från den vegetariska lobbyn som vill pådyvla andra sin livsstil som gör att jag reflexmässigt reagerar negativt.
    Om vegetarianlobbyn får en dag i veckan, så tar köttlobbyn de andra fyra?

För egen del tycker jag att det i teorin är ett jättebra förslag. Det vore ett bra initiativ för miljön, och det vore underbart om ungdomar fick chansen att testa på vegetariskt, inse hur gott det kan vara och hur oproblematiskt det i nuläget är att vara vegetarian.
    Så att eleverna får större chans att själva kunna ta ett eget beslut om sin kost.

Men då gäller ju det att maten är väl tillagad och och att det inte bara blir sönderkokta grönsaksgrytor varje gång. Om maten är dålig kan det ju istället infria fördomar om hur äcklig vegetarisk kost är.
  • Millicent

Jättebra med mer vegetarisk mat!!!

Jag tycker kött är gott. Kött är nyttigt. Kött är bra att ha med i sin kost.

MEN vuxna och barn i Sverige lider generellt sett inte av köttproteinbrist utan snarare äter vi för lite grönsaker så vari ligger felet med att servera vegetarisk mat och därmed hjälpa människor att få sig mer grönsaker? Väldigt bra om man utökar sin matrepertoar med vegetariska rätter.

För att jag ska tycka att det är bra förutsätter jag förstås att det skulle handla om vegetarisk mat med mycket grönt så att det inte bara var mjölmat eller sojakorv etc.

• Elavela87
    Veladis skrev 2011-12-15 22:09:39 följande:
    Åjo, jag har jobbat på en hel del förskolor med riktigt bra mat! Mycket hänger på att maten lagas ganska småskaligt, på förskolan, och inte levereras som "cook-and-chill" från storkök. Det blir sällan bra!

På mitt gamla jobb lagades mat till den förskolan och grannförskolan. Underbar mat! Smakrik, doftrik, färgrik och genomtänkt. Fick två ggr/v, kött två ggr/v och vegetariskt en gång/v. Allt bröd bakades på förskolan också. Tänk att komma till jobbet/förskolan på morgonen och mötas av doften av nybakt bröd! Som sedan byts ut mot doften av en mustig grönsaksgryta.
    Synd att det inte serveras så överallt, för där jag jobbar kommer maten från storkök och schussas till olika förskolor inom samma distrikt.
  • tinavogn
    Pallas skrev 2011-12-15 21:54:38 följande:
    Jag förstår inte problemet? Jag antar att ni äter kött hemma?
    Ja, jag är MOT köttfria dagar!
    Förskolorna ska inte bestämma att mitt barn inte får äta kött, när han äter det varje dag hemma....dessutom vilt kött, från skogen....som vi skjutit själva.

Alltså EMOT veg. dagar så det skriker om det...
  • Veladis
    Elavela87 skrev 2011-12-15 22:29:09 följande:
    Synd att det inte serveras så överallt, för där jag jobbar kommer maten från storkök och schussas till olika förskolor inom samma distrikt.

Så är det där jag jobbar nu också. Tyvärr. Både den ordinarie maten och den vegetariska är under all kritik. Dels kunde de ha en bättre meny, sedan kunde kvaliteten vara bättre den också. Våra måltidsbiträden piffar i allafall upp måltiden med gigantiska, frägglada grönsaksbufféer och har fått både mig och barnen att gilla nya saker som t ex sugansnaps, groddar och kålrabbi.
  • tinavogn
    Veladis skrev 2011-12-15 21:55:29 följande:
    Tja, inte åt de kött varje dag i allafall.

Vilken fånig attityd - "Ska inte MITT barn få... " Om ni nu äter så mycket kött varje dag hemma, spelar det det ju ingen roll om han får vegetariskt i skolan/förskolan, eller hur? 
    Ska vi tvinga dem som är veg. att äta kött...??? Näe... ingen ska tuta i mitt barn att det är fel att äta kött, kött är stort och viktigt i vår familj!

Kräks
Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!