• Webbredaktör Annelie

Köttfria dagar i skolan!

”Vi uppmanar därför Sveriges samtliga kommuner, regioner och landsting att införa köttfria dagar i exempelvis skolor och förskolor.” så skriver sex kommunpolitiker från olika partier på SVD:s Brännpunkt.

De menar att den miljöpåverkan som matkonsumtionen står för är så stor att kommuner och landsting borde gå före och införa vegetariska dagar för till exempel skolbarn. 

Vad tycker du om detta?
    Är det ett bra sätt att rädda miljön eller är det bara ett sätt att tvinga människor att byta livsstil? 

Läs mer: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommunerna-bor-infora-kottfria-dagar_6705871.svd

• Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!
  • Sven Erik Johansson
    LarsG1 skrev 2011-12-16 23:29:06 följande:
    Var är köttäntandet en del i miljöhotet???!!!!  Proteiner är nyttigt, särskilt för barn
    På flera sätt: tillexempel så kräver köttframställning mycket mark o vatten och enligt en artikel jag läste finns också samband mellan bland annat animalieproduktion runt Östersjön o de döda bottnarna där. Sedan vill jag minnas att du inte erkänner växthusgasproblemtiken , men om vi tar som exempel den globala uppfödningen av nötkreatur så bidrar det till en ökning av metanutsläppen och metan är en ca 20 ggr kraftigare växthusgas än koldioxid.

Ingen har förnekat att vi behöver protein.

I väst får man dock i sig mycket protein och det påverkar bla cancerstatistiken.
  • Boosse
    LarsG1 skrev 2011-12-16 23:29:06 följande:
    Var är köttäntandet en del i miljöhotet???!!!!  Proteiner är nyttigt, särskilt för barn
    All transport av kött är en del av miljöhotet. De jämför att 500 gr kött motsvarar avgaserna av 10 minuters körande. Tänk om alla skolor och arbetsplatser runt om i världen, där det är möjligt införde en köttfri dag. Tänk vad mycket det skulle göra i längden!
    Så länge maten är hälsosam, varfcör bli så hysterisk?
  • Bonanza

Jag förstår fortfarande inte problemet.

Tror ni på allvar att vegetarisk mat är skadlig för era barn, eller dålig? Är ni så okunniga, eller vad ÄR egentligen problemet? 

• Jagsjälv
    Bonanza skrev 2011-12-17 14:24:18 följande:
    Jag förstår fortfarande inte problemet.

Tror ni på allvar att vegetarisk mat är skadlig för era barn, eller dålig? Är ni så okunniga, eller vad ÄR egentligen problemet? 
    Jag är inte ett dugg okunnig inom området, men jag gillar kött och gillar inte att bli påtvingad att välja bort. Ska jag äta mat utan kött så vill jag få välja det själv. Inte svårare att förstå än så...
  • Jagsjälv
    Sven Erik Johansson skrev 2011-12-17 11:29:11 följande:
    HIndrar det att man kan ha en dag utan kött på menyn i en skola?
    Men varför påtvinga något som man inte själv valt?
  • Danitra

NEJ!!

Låt inte de hemska Vegetarianerna få grepp om våra oskyldiga skolbarn. Det börjar oskyldigt så klart, med en "köttfri dag" i veckan. Det är så det börjar. Men snart kommer vi alla leva i ett förtryck där varje uns animaliskt protein är förbjudet och intag straffas med döden. Vi kommer tvingas krama kor och äta sjögräs medan Vegetarianerna skrattar rått åt hur väl deras plan genomfördes.

Säg NEJ innan detta går för långt! 

• Boosse
    Danitra skrev 2011-12-17 15:01:27 följande:
    NEJ!!

Låt inte de hemska Vegetarianerna få grepp om våra oskyldiga skolbarn. Det börjar oskyldigt så klart, med en "köttfri dag" i veckan. Det är så det börjar. Men snart kommer vi alla leva i ett förtryck där varje uns animaliskt protein är förbjudet och intag straffas med döden. Vi kommer tvingas krama kor och äta sjögräs medan Vegetarianerna skrattar rått åt hur väl deras plan genomfördes.

attans du kom på oss!!
  • Sven Erik Johansson
    Jagsjälv skrev 2011-12-17 14:58:49 följande:
    Jag är inte ett dugg okunnig inom området, men jag gillar kött och gillar inte att bli påtvingad att välja bort. Ska jag äta mat utan kött så vill jag få välja det själv. Inte svårare att förstå än så...
    Men om man inte gillar den mat som serveras en viss dag måste man ju inte äta den. INgen kan tvingas till det. Vill man ta med mat hemifrån den dagen är det väl tillåtet.
  • Dorian Ertymexx
    Danitra skrev 2011-12-17 15:01:27 följande:
    NEJ!!

Och en dag är det plötsligt förbjudet med både oralsex och tungkyssar. Gråter
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Sven Erik Johansson
    Jagsjälv skrev 2011-12-17 14:59:59 följande:
    Men varför påtvinga något som man inte själv valt?
    Vem tvingas? Gillar man inte maten på menyn den dagen måste man inte äta den.
Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!