• Webbredaktör Annelie

Köttfria dagar i skolan!

”Vi uppmanar därför Sveriges samtliga kommuner, regioner och landsting att införa köttfria dagar i exempelvis skolor och förskolor.” så skriver sex kommunpolitiker från olika partier på SVD:s Brännpunkt.

De menar att den miljöpåverkan som matkonsumtionen står för är så stor att kommuner och landsting borde gå före och införa vegetariska dagar för till exempel skolbarn. 

Vad tycker du om detta?
    Är det ett bra sätt att rädda miljön eller är det bara ett sätt att tvinga människor att byta livsstil? 

Läs mer: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommunerna-bor-infora-kottfria-dagar_6705871.svd

• Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!
  • DJkillen
    Boosse skrev 2011-12-16 00:00:47 följande:
    Jag vet muslimer som enbart äter fisk. Den som säger att det är svårt att fixa mat till en vegetarian är enligt mig väldigt trångsynt. Jag har aldrig försökt att tvinga någon att äta veganskt men jag har tappat räkningen över alla de som försökt att få mig äta kött.
    Jag vet inte vad folk är rädda för när de hör om köttfria dagar i tex skolan. Det är ju bevisa att det är hälsosamt. och vad jag vet är det inga vegetarianer som har tjatat för att få detta infört utan köttätare som inser hur häslosamt det är.
    Jag tycker att det är köttätare som är mest hysteriska när det gäller kost.
    Det var ett jävla tjat om muslimer. Är du rasist, eller?

Jag vet mycket väl hur fanatiska veganer eller vegetarianer kan vara. Jag har själv varit både vegetarian och vegan och var under den tiden religiöst övertygad. Jag har emellertid vaknat upp och insett att en varierad kost är det bästa (för min del var det hälsoproblem som ledde till uppvaknandet). Idag äter jag en del vegetariskt, men aldrig den typ av ersättningsprodukter som är negativa för hälsan. Korv ska innehålla kött. 
  • Lampsken
    DJkillen skrev 2011-12-16 03:29:07 följande:
    Det var ett jävla tjat om muslimer. Är du rasist, eller?

Jag vet mycket väl hur fanatiska veganer eller vegetarianer kan vara. Jag har själv varit både vegetarian och vegan och var under den tiden religiöst övertygad. Jag har emellertid vaknat upp och insett att en varierad kost är det bästa (för min del var det hälsoproblem som ledde till uppvaknandet). Idag äter jag en del vegetariskt, men aldrig den typ av ersättningsprodukter som är negativa för hälsan. Korv ska innehålla kött. 
    antar väl att det tjatas så in i vassen om muslimer för deras halal-slakt och antigris som målas upp överallt och det kopplas till kött... såklart.
    Verkar som muslimer kopplas till allt nuförtiden... hmm skulle isf kunna säga jag vet judar som äter enbart fisk.... och deras kosher-mat. 
     har ändå inte med ämnet i sig att göra....
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-12-15 21:10:02 följande:
    Ett bra sätt att rädda miljön och minska växthuseffekten är att köpa närproduceradesvenska råvaror i den måndet går. Att köpa kött från Brasilien, där regnskogen huggs ner för att djuren ska få betesmark är sjukt. Mycket soja odlas med på mark där regnskog en gång växt. Så slopa soja och importerat kött i första hand! Och svenska djur har det bra under uppfödningen så för den delen kan man äta kött med gott samvete.
    Och mycket soja används till djurfoder o importeras i det sammanhanget.
  • Sven Erik Johansson
    Rikard skrev 2011-12-15 21:12:32 följande:
    Jag har i och för sig inget emot vegetarisk mat, men förslaget har ett drag av mästrande storebrorsfasoner från den vegetariska lobbyn som vill pådyvla andra sin livsstil som gör att jag reflexmässigt reagerar negativt.
    Fast om en skola eller kommun beståmmer sig för att ha en köttfri dag så får de faktiskt göra det. Det pådyvlar dessutom ingalunda någon någon livsstil. Själv äter jag vegetariskt 7  dagar i veckan men detta är EN DAG. Dessutom :Den som inte vill ha viss mat är inte förbjuden att ta med hemifrån.Nej, några storebrorsfasoner ser jag inte här. Man måste kunna diskutera hur man i en kommun eller skola skall använda de allmäna medlen.
  • Sven Erik Johansson
    tinavogn skrev 2011-12-15 21:23:51 följande:

Men allvarligt, skämtar ni?!

Här äter vi knappt inget annat än egen jagat vilt kött, även vårt barn delar jägar intresset....så ska han inte få kött på dagis för att några inte tycker om kött.... Ähhhhhhh NEJ! Mitt barn ska ha kött VARJE DAG!
    Vi kanske ska börja med en vild-dag i veckan....se hur dem gjorde förr för att få föda kanske?????

Skrikandes

NU var det ju frågan om EN dag. Själv äter jag vegetariakt 7 dagar i veckan, bla eftersom jag älskar djur , men snälla nån: ÄR det så farligt okm en skola bestämmer sig för EN köttfri dag i veckan?
  • Sven Erik Johansson
    Elavela87 skrev 2011-12-15 21:26:52 följande:
    Har ju redan köttfria matdagar... Denna vecka har vi fått rotsakspyttipanna som smakade apa och var helt jävla äcklig rent ut sagt. INGA barn åt den.

Och idag fick vi tomatsoppa med överkokta makaroner i som föll sönder när man petade på dom. Soppan smakade crap!

Ska de vegetariska alternativen smaka så jävla äckligt får det vara!
    Så behöver de ju inte smaka. Det finns oerhört många alternativ.
  • Sven Erik Johansson
    tinavogn skrev 2011-12-15 22:38:36 följande:
    Ska vi tvinga dem som är veg. att äta kött...??? Näe... ingen ska tuta i mitt barn att det är fel att äta kött, kött är stort och viktigt i vår familj!

Kräks
    Ingen tvingas väl till någonting. Vill man inte äta skolmaten den dagen så finns det väl inget som hindrar att man tar med sig mat hemifrån. Om man i en kommun demokratiskt beslutar om en viss matsedel så gör man.
  • Sven Erik Johansson
    white trash mia skrev 2011-12-15 22:51:54 följande:
    Får skolan servera grönsakssoppa/tomatsoppa/ärtsoppa och pannkaka? Nejmen herregud, det är ju inget kött i! Sån mat har man väl ändå inte i skolan? Och potatiosbu´llar har man väl slutat med för där finns ju inget kött hemska tanke.

Bra ironi mot vårt överdrivna köttsamhälle(även om jag inte skulle använda  uttrycket med Guds namn).

Sveriges köttkonsumtion har ökat DRAMATISKT sedan ungefär 1960 (en fördubbling) och internationellt har vi en oerhört stor konsumtion i Sverige.

• Sven Erik Johansson
    DJkillen skrev 2011-12-15 23:44:34 följande:
    Jag tycker detta är trams och innebär att man försöker fostra barn till en livstil som i grunden baserar sig på djurrättsreligion och ingenting annat.

Självklart borde vi äta mindre kött än idag, men det finns ingen anledning att vi ska gå mot att helt sluta äta kött. Det bästa är att barnen får en varierad och näringsriktig kost. Visst kan man servera helt vegetariskt ibland, men då ska det vara riktiga maträtter och inte en massa ersättningsprodukter. Inget fel att till exempel äta ärtsoppa med pannkakor, men det är inte hälsosamt att proppa i barnen massa soja och qourn.

Det är gott med kött! 
    NU var det ju faktiskt fråga om EN köttfri dag . Här handlar det verkligen inte om att fostra till en viss livsstil .Själv äter jag vegetariskt 7 dagar i veckan, bla i solidaritet med både djur och människor , men det är alltså inte det det är fråga om. Sedan vet jag i o för sig inte så mycket om förslagsställarna , men jag tror inte de har någon "djurrättsreligion".Det finns de som är så mycket djurrättare att det  blir som en religion för dem, men själv har jag en helt annan tro, nämligen en kristen sådan. Fastän väldigt många kristna, pastorer o andra, försvarar köttsamhället så tänker jag annorlunda i den frågan.
  • Sven Erik Johansson
    DJkillen skrev 2011-12-15 23:49:07 följande:
    Om man hade tagit bort den vegetariska maten en eller två dagar i veckan då hade det blivit ett jävla liv på alla vegetarianer och vegan...
    Skillnaden är väl att det finns inga eller få köttätare som principiellt alltid undviker att få i sig produkter från växtriket.
Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!