Inlägg från: Jagsjälv |Visa alla inlägg
  • Jagsjälv

Köttfria dagar i skolan!

Nej! Aldig! Vi har valt att äta kött och vill fortsätta med det!

Det finns annat att göra för miljön.

• Jagsjälv
    Sheldon skrev 2011-12-16 20:49:45 följande:
    7 dagar i veckan och ALLA måltider? 

Vi är inte vegetarianer, men gissar att minst två middagar i veckan är vegetariska. Sedan jämnt fördelat på kött (nöt eller fläsk), kyckling och fisk. 
    Nej, inte helt vegetrariska. Fisk, fågel eler kött av olika slag. Frukosten innehåller pålägg som skinka eller kalkon.
  • Jagsjälv
    white trash mia skrev 2011-12-16 21:00:17 följande:
    Alltså när jag var köttätare så inte sjutton åt jag kött till varje måltid. Helt sjukt. Dessa föräldrar borde gå en kurs i näringslära. Mem era ungar blir väl snart vegetarianer i ren protest. Föräldrarna kommer försöka förbjuda dem men lycka till liksom.
    Fisk och fågel räknar jag inte som veg mat...

Kan vi inte ha en köttdag då som alla måste äta kött? Nästan lika dumt som att införa veg dagar!
  • Jagsjälv
    Bonanza skrev 2011-12-17 08:18:14 följande:
    Och du menar, på allvar, att barnet med baljväxtallergi skulle må dåligt av att en måltid i veckan äta en mindre proteinrik måltid? Byt ut middagen mot rotsaker i ugn med stekt halloumi och tzatziki så har ni en vegetarisk måltid. Eller en god pastasås med grönsaker. Eller en smarrig soppa, rotsaksgratäng, paj? Vore det verkligen skadligt menar du, eller missuppfattar jag dig? 

Jag är faktiskt i chock här, jag trodde inte att folk åt så mycket kött, av olika slag, som de gör.  
    Nog vet jag hur man ta bort kött och proteiner ur maten. Men jag vill inte!
  • Jagsjälv
    Bonanza skrev 2011-12-16 21:45:39 följande:
    Förutom att köttätandet är en enorm del i miljöhotet så var det ju en KLOCKREN jämförelse.

Herregud! Äter ni kött till varje måltid, alla dagar? Vad har folk för fucked up matvanor egentligen?  

En vegetarisk måltid i veckan borde väl alla inse är nyttigt, inte skadligt?! 
    Själv tycker jag att vegetarianer har fucked up matvanor... Alla är vu ju olika! Läs om hur vi äter. Det är ju inte så att vi tar en stor stek till frukost! Jag gillar inte ost, alltså tar jag skinka på smörgåsen till frukost eller mellis.
  • Jagsjälv
    amalie79 skrev 2011-12-17 10:43:53 följande:
    Jag tycker det är jättebra om barnen får se att det går att äta en god och näringsrätt måltid utan att  det MÅSTE var kött hela tiden. Men då vill det ju till att det är riktig och bra vegmat. Inte att man bara "tar bort" köttet och serverar salladsbord istället.
    Nej, då räknar jag med att det ska vara bra och nyttigt! Självklart! Bönor och linser brukar inte vara nå´n favvo hos barn direkt...
    Minns att sonen fick veg röror/grytor på förskolan ett tag när de skulle testa. Inte en unge åt eller tyckte om. Inte persoanlen heller. Efter ett år blev det färre sådana veg grytor...
  • Jagsjälv
    Bonanza skrev 2011-12-17 14:24:18 följande:
    Jag förstår fortfarande inte problemet.

Tror ni på allvar att vegetarisk mat är skadlig för era barn, eller dålig? Är ni så okunniga, eller vad ÄR egentligen problemet? 
    Jag är inte ett dugg okunnig inom området, men jag gillar kött och gillar inte att bli påtvingad att välja bort. Ska jag äta mat utan kött så vill jag få välja det själv. Inte svårare att förstå än så...
  • Jagsjälv
    Sven Erik Johansson skrev 2011-12-17 11:29:11 följande:
    HIndrar det att man kan ha en dag utan kött på menyn i en skola?
    Men varför påtvinga något som man inte själv valt?
Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!