Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Köttfria dagar i skolan!

Rikard skrev 2011-12-15 21:12:32 följande:
    Jag har i och för sig inget emot vegetarisk mat, men förslaget har ett drag av mästrande storebrorsfasoner från den vegetariska lobbyn som vill pådyvla andra sin livsstil som gör att jag reflexmässigt reagerar negativt.
    Om vegetarianlobbyn får en dag i veckan, så tar köttlobbyn de andra fyra?

För egen del tycker jag att det i teorin är ett jättebra förslag. Det vore ett bra initiativ för miljön, och det vore underbart om ungdomar fick chansen att testa på vegetariskt, inse hur gott det kan vara och hur oproblematiskt det i nuläget är att vara vegetarian.
    Så att eleverna får större chans att själva kunna ta ett eget beslut om sin kost.

Men då gäller ju det att maten är väl tillagad och och att det inte bara blir sönderkokta grönsaksgrytor varje gång. Om maten är dålig kan det ju istället infria fördomar om hur äcklig vegetarisk kost är.
  • Quintus Zebra
    Dr Mupp skrev 2011-12-16 13:56:36 följande:
    Hur ordnar man en fullvärdig vegetarisk kost till baljväxtallergiker? 
    Om det är proteinet du oroar dig för så tror jag egentligen inte du behöver oroa dig (i alla fall inte om de som lagar maten har koll).

Ägg är en bra proteinkälla. Mjölkprodukter innehåller ju också protein. Och vill man ha köttsubstitut så finns t.ex. Quorn. 
  • Quintus Zebra
    Sven Erik Johansson skrev 2011-12-16 15:16:22 följande:
    Själv avstår jag dock från ägg som är en djurprodukt och köper ibland sojayoghurt.
    Jo, absolut. Egentligen är ju inte varken ägg, mjölk eller Quorn (som innehåller båda dessa) vegetabiliska.

Men numera brukar ju en kost helt bestående vegetabilier kallas vegansk, och det är ju inte det TS syftar på.
  • Quintus Zebra
    Jagsjälv skrev 2011-12-17 10:31:39 följande:
    Nog vet jag hur man ta bort kött och proteiner ur maten. Men jag vill inte!
    Du har rätt att tycka som du vill.

Men svenska skolmatsalar har ju i alla tider med jämna mellanrum serverat mål utan kött. Så det är ju i sig inget nytt.
    Att kräva att barnen skall få kött VARJE mål, det känns då mer som specialkost (vilket i så fall placerar dig i samma division som föräldrar som vill att deras barn skall få vegetariskt, eller veganskt eller fläskfritt eller LCHF eller liknande).
    Det är i och för sig inget ovanligt att vilja ha specialkost till sitt barn. Men det är ju inget man kan kräva utan att ens ha pratat med skolan.
Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!