Inlägg från: niskalainen |Visa alla inlägg
  • niskalainen

Köttfria dagar i skolan!

Nsnoos skrev 2011-12-15 10:39:19 följande:
    Ingen har lyckats göra en god enbart vegetarisk kost till mig. Och jag känner inte samma mättnad som om jag ätit kött och grönsaker. . Jag säger inte att man ska äta enbart kött men jag håller fortfarande starkt på kostcirkeln. Alla delar är viktiga och man bör inte utesluta något,. 
    Det mesta som finns i råvaruväg är ju vegetariskt? Och kostcirkeln för all del, men för det första är det ett märkligt påfund att man ska behöva lika mycket från alla beståndsdelar varenda måltid och för det andra, om du med kostcirkeln menar kolhydrater, protein, fett och fibrer så får du allt sånt via vegetarisk kost. Omega 3 däremot, är lättare att få i sig via animaliskt fett (t.ex. fet fisk).
    Att du inte får köttkoma av vegetarisk mat är väl positivt skulle jag säga, det är en av de första skillnaderna folk brukar märka när de går över till vegetarisk mat.

Tycker en köttfri dag i veckan är ett bra initiativ men tror ändå att innan man inför det (eller samtidigt) så måste man satsa på att det inte slängs mat. Där kan ALLA börja för miljöns skull.
  • niskalainen
    Nsnoos skrev 2011-12-15 10:33:44 följande:
    Sen för att spara energi kunde man ju sluta servera invandrare special kost som kostar extra mycket för kommunen. Då skulle man också värna mer om miljön. 

visst kan dem ha en dag i veckan kanske men verkligen inte mer. 
    Du skämtar väl?? För nyss skulle vi inte inkräkta på barnens kost, eller? Vet inte ens varför jag skriver det här till någon som uppenbarligen står med huvudet i sanden.
  • niskalainen
    Veladis skrev 2011-12-17 16:45:11 följande:
    Med det resonemanget kan man ju kalla allt man inte gillar för påtvingat. Jag valde inte att få blodpudding eller frukostkorv när jag gick i skolan, det "tvingades" också på mig i så fall. Jag vet många som inte äter fisk av olika skäl, är en en fiskrätt i veckan påtvingande och kränkande?

Jag tycker att skolan har ett ansvar att servera bra, varierad mat så barn får stifta bekantskap med många olika slags rätter. Där ingår också vegetarisk kost.
    Bra skrivet! Jag skulle kalla de där barnmatspuréburkarna vissa ger sina ungar för jäkligt påtvingade men de är supervanliga och tydligen blir det folk av de ungarna också.

Något som VERKLIGEN är HELT SJUKT påtvingat i  skolan är margarin. Det borde totalförbjudas!
Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!