• fihima

Fy skäms på er snåla svenska män

Svenska män är kända som väldig snåla vad är detta att man ska pa dejt med en svensk man och han betalar för sin egen tallrik eller ga pa bio och betala för sitt eget billjet kan inte fatta hur snal man far vara. Har sätt kvinnor klaga över att deras sambo, män vill ha delat ekonomi, vadå är inte hans pengar lika mycket som min och min hans. Han vill att man tillfredställa honom när han inte kan ge mig 1 kr.  Jag bruckar se i mcdonald unga killar som sitter och äter medan den andra bara sitter och tittar pa alltsa kan inte dem bjuda honom istället att han bara sitter där och glor han kanske inte hade pengar just da.

Väldig konstig lanar man 10 kr fran en svensk vill de  ha det nästa dag sina 10 kr.
     stakars svenska kvinnor lider i tysthet när deras män är sa snala skulle rekomendera att sluta tillfredställa dessa män tills dem ändrar sig om dom kan ändra sig överhuvudtaget. 

• Svar på tråden Fy skäms på er snåla svenska män
  • Genghis
    tricky skrev 2011-10-09 19:28:54 följande:
    Att forvanta sig att bli bjuden ar inte tecken pa att man ar snal, det ar tecken pa att man ar van vid vissa normer av hogre stil och klass.
    Nej, det är ett tecken på att man är snål.
  • An0nym0us

Men om en man bjuder ut dig så förväntar du dig väl att han ska betala? Eller?

• shambles84

Jag kan förstå vad du menar TS. För flera år sedan så var jag ihop med en utländsk kille och oj vad man kände sig uppvaktad. Presenter hit och blommor dit. Vi var båda studenter så med presenter menar jag nu inte smycken och sånt. Mest cd skivor och böcker vilket jag ÄLSKAR och det visste han. Grejen med presenter från sin bättre hälft är att det är tanken bakom som är det viktigaste. Jag är inte mycket för bling bling och dyra saker men just tanken. Små lappar med gulliga meddelande och sånt smälter jag för. Efter det tog slut med denna kille så blev jag ihop med en Svensk kille. Jag var fortfarande student och han arbetade. Och JA, vi skulle alltid DELA på ALLT. När vi åt ute så betalade han för sin mat och jag fick betala för min. Inget jag störde mig på precis för jag hade råd. Men under vår förhållande så hade jag nog bjudit honom mer än han mig. Hans föräldrar var däremot givmilda. Jag fick presenter av de när jag fyllde år och vid jul och sånt. Så det här med uppfostran tror jag inte på. :)

• Försök inte
    tricky skrev 2011-10-09 19:28:54 följande:
    Att forvanta sig att bli bjuden ar inte tecken pa att man ar snal, det ar tecken pa att man ar van vid vissa normer av hogre stil och klass.
    Precis vad det handlar om.
  • tricky
    LucyStacy skrev 2011-10-09 19:29:24 följande:
    Du insisterar på att få betala och han gör dig till viljes. Vad är då problemet?
    Grejen ar ju att man bara insisterar for att det ska vara en gest. Inte fan ska han lata mig betala for att jag insisterar, det borde ju han fatta.

Grejen ar den att, ni verkar vara for isolerade i just sverige. Tro det eller ej men denna diskussionen hade nog inte varit i liv sarskilt lange utanfor sverige :) Svenne bonder alltsa...Kom ut till varlden lite grann :)
  • Polly S
    tricky skrev 2011-10-09 19:29:39 följande:
    Vad vill du jag ska forklara?
    bland annat detta:
    tricky skrev 2011-10-09 19:21:25 följande:
    Jag forsoker faktiskt satta mig in i era snaljapars situation.
    tricky skrev 2011-10-09 19:20:43 följande:
    Utifran de argument ni dividerar om sa antar jag att kan man vara sa snal som ni har visat sa kan man aven fraga om kronor :)
    men det var tydligen för svårt och då visar du din klass genom detta:
    tricky skrev 2011-10-09 19:31:10 följande:
    Ar du hjarndod eller :) las igenom traden, jag pallar inte citera alla snaljapar har, racker med att jag har last igenom det en gang och har svarat vad jag tycker :)
    det säger ju allt.
  • Ermenegildo

Självklart bjuder man på allt på en dejt, allt annat är tölpaktigt. Jag bjuder också alltid på de luncher jag själv tagit initiativet till. Kan bli rätt irriterad när någon ligger på och vill äta lunch med en och sen har de inte hyfs nog att bjuda. Pengarna spelar ingen roll men det är en stilfråga.

• Genghis
    mylife skrev 2011-10-09 19:29:48 följande:
    Ja du ställer en fråga som om du inte förstår vad det handlar om. Om du läser ovan så har jag förklarat principen om vad det handlar om. Förstår man inte det så är man inte uppfostrad på det sättet och då kan man heller inte kräva att du ska förstå. Kalla det istället att vi kommer från olika familjekulturer istället för "klass" som kanske var ett ord som var dumt att använda.
    Om en man bör bjuda för att visa klass och att han bryr sig, varför ska inte en kvinna göra detsamma? Kan det vara så att det inte så mycket handlar om olika familjekulturer som olika århundraden?
  • tricky
    Genghis skrev 2011-10-09 19:30:37 följande:
    Nej, det är ett tecken på att man är snål.
    Ja det kanske du tycker, utifran den livstil du lever :)
  • Genghis
    tricky skrev 2011-10-09 19:33:26 följande:
    Grejen ar ju att man bara insisterar for att det ska vara en gest. Inte fan ska han lata mig betala for att jag insisterar, det borde ju han fatta.

Grejen ar den att, ni verkar vara for isolerade i just sverige. Tro det eller ej men denna diskussionen hade nog inte varit i liv sarskilt lange utanfor sverige :) Svenne bonder alltsa...Kom ut till varlden lite grann :)
    Men du skrev innan att han ska betala, och att det är en gest. Hur ska han veta vilken av de oskrivna gestreglerna som gäller?
Svar på tråden Fy skäms på er snåla svenska män