• fihima

Fy skäms på er snåla svenska män

Svenska män är kända som väldig snåla vad är detta att man ska pa dejt med en svensk man och han betalar för sin egen tallrik eller ga pa bio och betala för sitt eget billjet kan inte fatta hur snal man far vara. Har sätt kvinnor klaga över att deras sambo, män vill ha delat ekonomi, vadå är inte hans pengar lika mycket som min och min hans. Han vill att man tillfredställa honom när han inte kan ge mig 1 kr.  Jag bruckar se i mcdonald unga killar som sitter och äter medan den andra bara sitter och tittar pa alltsa kan inte dem bjuda honom istället att han bara sitter där och glor han kanske inte hade pengar just da.

Väldig konstig lanar man 10 kr fran en svensk vill de  ha det nästa dag sina 10 kr.
     stakars svenska kvinnor lider i tysthet när deras män är sa snala skulle rekomendera att sluta tillfredställa dessa män tills dem ändrar sig om dom kan ändra sig överhuvudtaget. 

• Svar på tråden Fy skäms på er snåla svenska män
  • JuliaåRonjasmammis
    Polly S skrev 2011-10-09 18:23:57 följande:
    absolut, men det är ju en ganska stor skillnad på att uttryckligen bjuda ngn på middag/bio/whatever (hur kan man isf sen säga att den utbjudne ska betala? då förstår jag att folk blir upprörda!) och att säga "det vore trevligt att gå ut och äta"?
    det senare säger man (jag iaf) ju rätt ofta till vänner och löst folk utan att för den skull mena att man tänker betala för dem?
    Ja visst, precis som det är skillnad om jag och min man säger till några vänner/bekanta "vi tänkte bjuda er på middag nästa lördag, har ni möjlighet att komma?" eller om vi säger "Hörni, det var ju jättelängesen vi sågs, ska vi försöka dra ihop en knytismiddag nästa helg?".
    Life's a bitch and then you die
  • tricky
    Genghis skrev 2011-10-09 18:23:41 följande:
    Alltså, jag skulle nog inte vilja umgås med någon som verkligen var snål, varken på en date eller någon annan gång. Folk som ber om en femma jag har lånat har inte samma syn på pengar som jag, saker jämnar ut sig. 

Däremot är jag av princip emot att bli behandlad som den svagare könet, eller som någon som inte kan betala för sig, eller ta hand om sig själv. Jag kan hålla upp en dörr, och en man som inte fattar det, eller som tror att han måste följa mig till dörren för att jag inte kan gå genom stan själv, har fel bild av mig och är därmed ointressant.

Jag är inte en 1800-tals porslinssak som behöver luktsalt, och jag tänker inte låstas vara en för att en man ska få känna sig stor och stark. Är han inte man nog att vara min jämlike vill jag inte ha några blommor eller någon gratis middag heller.

Det ar ju en helt annan diskussion, att om han inte ar en man nog for din jamnlike sa vill du inte ha blommor eller gratis middag. Men halla? Vi har ju inte diskuterat mannens personlighet som vill ge blommor eller betala for middagen. Och sen sa betyder det ju inte att du blir behandlad som det svagare konet for att han vill halla upp en dorr fastan du lika bra kan gora det sjalv? Helt irrelevant inlagg.
  • Genghis
    tricky skrev 2011-10-09 18:30:26 följande:
    Det ar ju en helt annan diskussion, att om han inte ar en man nog for din jamnlike sa vill du inte ha blommor eller gratis middag. Men halla? Vi har ju inte diskuterat mannens personlighet som vill ge blommor eller betala for middagen. Och sen sa betyder det ju inte att du blir behandlad som det svagare konet for att han vill halla upp en dorr fastan du lika bra kan gora det sjalv? Helt irrelevant inlagg.
    Betydelsen av att hålla upp dörrar, springa runt bilen och öppna dörren, dra ut stolar osv, är en tolkningsfråga. 

Men eftersom du inte fattade mitt inlägg ska jag bespara dig min tolkning en gång till. 
  • CeciliaMaria82

Svenska?? Har dejtar en del killar/ svenskar och alla har de bjudit på middag/bio/fika eller liknande! Min nuvarande sambo är nog absolut utan tvekan den mest generösa människa jag känner utan tvekan han bjuder på allt oavsett om jag vill ha något eller om han vill ge mig något, jag är lika dan tillbaka tack vare honom!

• Ökänd
    tricky skrev 2011-10-09 18:22:57 följande:
    sa sammanfattning av traden hittils; sverige uppfostrar inga man och sveriges "kvinnor" vill inte ha man!

hahaha klart som fan att ni trivs med varandra :)

Underbart va? Gör det dig arg eller?
    Krengt och på hoppad
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Sockertoppen27 skrev 2011-10-09 17:38:20 följande:
    En riktig man bjuder alltid på första dejten. Det handlar inte om att man inte har pengar utan det är en princip. 
    Det är en princip som du har ställt upp (eller accepterat, du kom ju knappast på den), du kan inte räkna med att alla ska följa den.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • HZCEk

Vilken komisk tråd :-P

Jag vill iaf alltid betala för min egen del och tar aldrig för givet något annat. Ska vi gå till ett väldigt dyrt ställe där jag inte har råd att betala för mig så säger jag det innan vi går dit. Då löser det sig antingen med ett "okej, då går vi någon annanstans" eller ett "det är lugnt, jag betalar". På så sätt vet vi båda från början var som gäller i det fallet. Annars har jag som sagt med pengar. 

Första ordentliga dejten med min nuvarande man skulle vi gå ut och käka och på bio. Av någon anledning föreslår jag att vi tar ut kontanter först istället för att betala med kort. Då visar det sig att han inte hade tillräckligt med pengar på kontot kortet går till så första dejten betalade jag nästan allt, andra betalade han tillbaka. Vi har inte lidit av detta direkt utan delar alltid på allt. När jag har mer pengar betalar jag, när han har mer pengar betalar han.

Sedan undrar jag hur det är tänkt att homosexuella ska göra? Två tjejer slipper betala och två killar betalar dubbelt- eller? 

• tricky
    Ökänd skrev 2011-10-09 18:43:41 följande:
    Underbart va? Gör det dig arg eller?
    Aningen. Tycker synd om minoriteten bestaende utav valuppforstrade man och kvinnor som i allafall erkanner att de faktiskt vill ha blommor eller bli bjuden pa middag ibland :) Men icke sa nicke vi splittar och raknar varenda krona for ratt ar ratt, hahaha hilarious.
  • Polly S
    tricky skrev 2011-10-09 18:50:14 följande:
    Aningen. Tycker synd om minoriteten bestaende utav valuppforstrade man och kvinnor som i allafall erkanner att de faktiskt vill ha blommor eller bli bjuden pa middag ibland :) Men icke sa nicke vi splittar och raknar varenda krona for ratt ar ratt, hahaha hilarious.
    vilken skev bild du har, både av "svenskhet" och av god uppfostran.
Svar på tråden Fy skäms på er snåla svenska män