• fihima

Fy skäms på er snåla svenska män

Svenska män är kända som väldig snåla vad är detta att man ska pa dejt med en svensk man och han betalar för sin egen tallrik eller ga pa bio och betala för sitt eget billjet kan inte fatta hur snal man far vara. Har sätt kvinnor klaga över att deras sambo, män vill ha delat ekonomi, vadå är inte hans pengar lika mycket som min och min hans. Han vill att man tillfredställa honom när han inte kan ge mig 1 kr.  Jag bruckar se i mcdonald unga killar som sitter och äter medan den andra bara sitter och tittar pa alltsa kan inte dem bjuda honom istället att han bara sitter där och glor han kanske inte hade pengar just da.

Väldig konstig lanar man 10 kr fran en svensk vill de  ha det nästa dag sina 10 kr.
     stakars svenska kvinnor lider i tysthet när deras män är sa snala skulle rekomendera att sluta tillfredställa dessa män tills dem ändrar sig om dom kan ändra sig överhuvudtaget. 

• Svar på tråden Fy skäms på er snåla svenska män
  • Genghis
    An0nym0us skrev 2011-10-09 19:54:29 följande:
    Men man bjuder väl inte en människa på middag för att h*n ska bjuda sig väl?
    På samma sätt som att jag kan fråga en kompis om hon vill följa med mig och shoppa utan att ha för avsikt att betala för henne. 

Man frågar om den andra vill spendera en kväll i ens sällskap, vill man träffa den som frågar så lite att man inte gör det gratis kan man ju säga nej. 
  • Kattdamen
    tricky skrev 2011-10-09 19:55:07 följande:
    Beratta for mig din definition av gemensam ekonomi sa ska jag tala om for dig om vi har eller inte.
    Alla pengar som kommer in läggs i gemensam pott och är bådas lika mycket.
  • Virriga Vera
    tricky skrev 2011-10-09 19:28:54 följande:
    Att forvanta sig att bli bjuden ar inte tecken pa att man ar snal, det ar tecken pa att man ar van vid vissa normer av hogre stil och klass.
    Njaee, tillhör man det du kallar högre stil och klass så är man lyhörd och vet att ta seden dit man kommer. Att man däremot förväntar sig att bli bjuden bara för att man är kvinna tyder på att man inte är lyhörd och tror att man är något man inte är.

Jag är nog ganska mycket äldre än de flesta i denna diskussionen och jag tycker att det är trevligt att bli bjuden, men jag är så pass socialt kompetent att jag kan läsa av en situation och veta när man splittar en nota, när jag tar den och när någon annan tar den.
  • Camilita

Hahaha instämmer med TS. Dejtade en del snålisar (svenska killar) innan jag träffade min nuvarande fästman som är från Chile. Jag var nog "skadad" från snålisarna för jag tänkte betala för min taxi hem men han stoppade mig innan jag ens hunnit ta fram plånboken Flört Och så är det än idag, 5 år senare.

• Kattdamen
    Genghis skrev 2011-10-09 19:56:52 följande:
    På samma sätt som att jag kan fråga en kompis om hon vill följa med mig och shoppa utan att ha för avsikt att betala för henne. 

Man frågar om den andra vill spendera en kväll i ens sällskap, vill man träffa den som frågar så lite att man inte gör det gratis kan man ju säga nej. 
    Fast man uttrycker sig annorlunda. Bjuder man någon så bjuder man. Annars kan man fråga om personen vill göra sällskap till middag, då skulle jag inte räkna med att den bjöd.
  • tricky
    Kattdamen skrev 2011-10-09 19:56:53 följande:
    Alla pengar som kommer in läggs i gemensam pott och är bådas lika mycket.
    Nej vi har inte gemensam ekonomi. Hans pengar ar vara pengar och mina pengar ar mina pengar.

Men mina foraldrar och brossans familj har gemensam ekonomi, och anda vet jag att min pappa alltid star for restaurang besoken och samma sak med brossan.
  • An0nym0us
    Genghis skrev 2011-10-09 19:56:52 följande:

Du skojar.

Om en man säger "Jag vill bjuda ut dig på middag, Genghis" så förväntar du dig inte att han ska betala för middagen? Skulle du säga samma sak om han bjöd hem dig på middag, han lagar maten...förväntar du dig då att du ska ta med dig din egen mat??

• Försök inte
    Camilita skrev 2011-10-09 19:57:25 följande:
    Hahaha instämmer med TS. Dejtade en del snålisar (svenska killar) innan jag träffade min nuvarande fästman som är från Chile. Jag var nog "skadad" från snålisarna för jag tänkte betala för min taxi hem men han stoppade mig innan jag ens hunnit ta fram plånboken Flört Och så är det än idag, 5 år senare.
    Hahaha, fast jag måste inflika med att det finns även svenska män som bjuder:). Så alla svenska män är inte snålisar:)
  • Genghis
    Kattdamen skrev 2011-10-09 19:58:30 följande:
    Fast man uttrycker sig annorlunda. Bjuder man någon så bjuder man. Annars kan man fråga om personen vill göra sällskap till middag, då skulle jag inte räkna med att den bjöd.
    Sant. Om någon skulle uttrycka sig: "jag vill bjuda dig på middag", så skulle jag också utgå ifrån att de skulle betala. Om det däremot var en date, där killen hade frågat om jag ville följa med på bio, skulle jag inte ta för givet att han skulle betala bara för att han är man.
  • Kattdamen
    tricky skrev 2011-10-09 19:58:57 följande:
    Nej vi har inte gemensam ekonomi. Hans pengar ar vara pengar och mina pengar ar mina pengar.

Men mina foraldrar och brossans familj har gemensam ekonomi, och anda vet jag att min pappa alltid star for restaurang besoken och samma sak med brossan.
    Okej, vi kör inte på det viset. Vi har helt gemensam ekonomi, alla pengar som kommer in är våra. Vi tycker det är enklast, helt klart.

Hur ska man då gå tillväga?
Svar på tråden Fy skäms på er snåla svenska män