• caliningrad

Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?

Jag tycker att skoluniform bor inforas i Sverige.
    Vad tycker ni? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?
  • saft
    Jamo skrev 2011-10-08 10:41:44 följande:
    Så det är genushets enligt dig när tjejer går i byxor? Oj jävlar, majoriteten av svenska kvinnor är genushetsare då....
    Vi diskuterar skoluniformer inte kläder i hel het. Spelar det verkligen någon roll om tjejer har kjolar och killar byxor i skoluniformer i England? Som sagt i England så är genus tramset minimalt jämfört med Sverige, om det ens existerar över huvud taget. Att tjejer har på sig kjolar och killar byxor när det gäller skoluniformer har ingen påverkan på jämnställdhet. Sånt sitter inte i kläder. Men det är lite typiskt svenska feminister att lägga så mycket fokus på ett tjejer och killar klär sig olika och tro att det är något viktigt över huvud taget.
  • Jamo
    saft skrev 2011-10-08 12:26:42 följande:
    Vi diskuterar skoluniformer inte kläder i hel het. Spelar det verkligen någon roll om tjejer har kjolar och killar byxor i skoluniformer i England? Som sagt i England så är genus tramset minimalt jämfört med Sverige, om det ens existerar över huvud taget. Att tjejer har på sig kjolar och killar byxor när det gäller skoluniformer har ingen påverkan på jämnställdhet. Sånt sitter inte i kläder. Men det är lite typiskt svenska feminister att lägga så mycket fokus på ett tjejer och killar klär sig olika och tro att det är något viktigt över huvud taget.
    Jag är av den dumma åsikten att jag tycker att folk ska få klä sig som man vill. Väntar nu att du kommer på ett riktigt dumt exempel.
  • Ceka86

Jag är för uniformer, jag tror att en del mobning kan stooppas som handlar om klädelseval.

• lejonhuvud

Röstar ja, då kanske man slitter se massa rumpor på killar och hela brösten på tjejer, man ser ju snart deras bröstvårtor

• saft
    Jamo skrev 2011-10-08 15:08:03 följande:
    Jag är av den dumma åsikten att jag tycker att folk ska få klä sig som man vill. Väntar nu att du kommer på ett riktigt dumt exempel.
    Och på fritiden får folk givetvis göra det. Har jag sagt något annat?

Men i länder där vars man har skoluniformer får man inte det, för det är inte ens fritid. Det är bara så att det är deras kultur, I länder som England måste man också ha kostym på dom flesta arbetsplatser.

Och sen får man ju inte klä sig hur man vill om man jobbar som polis, brandman, militär, sjuksköterska, läkare osv heller I sverige.

Du blandar ihop hur man klär sig på fritiden med skoluniformer(det tråden altså handlar om)
  • MattssonE
    saft skrev 2011-10-08 01:40:31 följande:
    Är det viktigt eller? Tyvärr men i England är det inte lika mycket "genus" trams som i Sverige.
    Men det handlar väl inte om det... Finns väl tjejer som hatar att ha kjol, varför ska flickor ha på sig kjol bara för att de är flickor liksom? Finns säkert många överviktiga tjejer som skulle må pissdåligt över att behöva gå med en kjol.
  • MattssonE
    lejonhuvud skrev 2011-10-08 15:11:20 följande:
    Röstar ja, då kanske man slitter se massa rumpor på killar och hela brösten på tjejer, man ser ju snart deras bröstvårtor
    okej, du menar alltså att du brukar smyga utanför skolor och titta på detta? Skämt åsido... jag menar, även om de har skoluniform på sig så lär du ju ändå se dessa rumpor och bröst på barnens fritid?
  • LunaLunatic

Ang. skoluniform, flickor och byxor.
    På Irland har ungarna skoluniform och där såg jag flera flickor med byxor.

• MattssonE
    saft skrev 2011-10-08 15:29:46 följande:
    Och på fritiden får folk givetvis göra det. Har jag sagt något annat?

Men i länder där vars man har skoluniformer får man inte det, för det är inte ens fritid. Det är bara så att det är deras kultur, I länder som England måste man också ha kostym på dom flesta arbetsplatser.

Och sen får man ju inte klä sig hur man vill om man jobbar som polis, brandman, militär, sjuksköterska, läkare osv heller I sverige.

Du blandar ihop hur man klär sig på fritiden med skoluniformer(det tråden altså handlar om)
    tror Jamo menar att man borde få klä sig hur man vill även i skolan. Man kan ju inte jämföra skolelever med brandmän bl a. De har ju inte sina dräkter "bara för att", det är ju en säkerhetsåtgärd. På stationen när de inte släcker bränder och har sig, sitter de ju i slappa vanliga kläder.
  • caliningrad

Hej!
    Mycket intressant att konstatera att en majoritet tycker att man ska infora skoluniform i Sverige. Det ger mig mycket hopp angaende framtida trender.
    Manga hade synpunkter nar det galler kostnaden. Detta varierar sakert fran land till land och till skola. I min dotters skola kravs det 3 uniformer, 2 likadana for ombyte (se bild nedan) och 1 for PE (idrott).
    Total kostnad 60 EUR, alltsa 20 EUR/uniform. Inte sa farligt alls. Man maste i vilket fall som helst kopa klader at sitt barn ...

En annan fordel som jag tycker ar helt fantastisk ar att det inte gar att gissa ifall barnen kommer fran fattiga eller rika hem. Och dar jag bor kan hemmen se valdigt annorlunda ut men i skolan finns det ingen skillnad alls mellan barnen.

Svar på tråden Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?