• caliningrad

Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?

Jag tycker att skoluniform bor inforas i Sverige.
    Vad tycker ni? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?
  • Fru HH
    Apmor2 skrev 2011-10-07 14:58:19 följande:
    så du tror att uniformerna kommr att vara gratis i så fall? tror att man måste köpa uniformer i alla länder där dom används, skulle förvåna mig stort om det skulle vara gratis
    Det är väl klart att jag förstår att dem inte kommer vara gratis.
    Du behöver ju inte överdriva diskussionen....
    Men kontra den kostnaden mot att köpa "finare" kläder med vissa märken som ska passa efter säsong.
    Det är runt 3st nya uppsättningar kläder/år med, med skoluniform är det 1-2 uppsättningar av 1 outfit max/år.

Du kan inte tro att det skulle vara dyrare?

Klart att det alltid oavsett kommer att finnas klass skillnader, men jag tror inte att den blir så markant som den börjar bli idag.

Allt detta är ju givetvis beroende på vart man bor också.
    Vissa städer har kanske inte alls dessa problem, men storstäderna och finare Öar har problemen.
  • caliningrad
    Fru HH skrev 2011-10-10 07:34:48 följande:
    Det är väl klart att jag förstår att dem inte kommer vara gratis.
    Du behöver ju inte överdriva diskussionen....
    Men kontra den kostnaden mot att köpa "finare" kläder med vissa märken som ska passa efter säsong.
    Det är runt 3st nya uppsättningar kläder/år med, med skoluniform är det 1-2 uppsättningar av 1 outfit max/år.

Du kan inte tro att det skulle vara dyrare?

Klart att det alltid oavsett kommer att finnas klass skillnader, men jag tror inte att den blir så markant som den börjar bli idag.

Allt detta är ju givetvis beroende på vart man bor också.
    Vissa städer har kanske inte alls dessa problem, men storstäderna och finare Öar har problemen.
    japp. och dessutom kan man altid kopa begagnade / lana fran skolan. Sa ar det pa min dotters skola iallafall.
  • Milkina cerka

Ja tack, inför gärna skoluniform så att vi:

1: Slipper diskussionen om vilka kläder som ska tas på till skolan(blir sådana oavsett om man tar fram kvällen före el. på morgonen).

2: Slipper märkeshetsen(har inte kommit dit ä n n u, men tvivlar på att den går att undvika).

3: Jämnar ut de synliga skillnaderna mellan "rikare" o. "fattigare" familjer.

4: Jag vill ju hoppas på att man även undviker fall utav mobbning som beror på barnens kläder(och j a  jag vet att den förekommer, var själv utsatt).

S N Ä L L A hjälp våra barn med NPF med att skriva under här - namninsamling.se/index.php&nid=5217
  • Kattdamen

Kanske, om kläderna är vettiga.

• Thaleia
    caliningrad skrev 2011-10-10 04:24:33 följande:
    Hej!
    Mycket intressant att konstatera att en majoritet tycker att man ska infora skoluniform i Sverige. Det ger mig mycket hopp angaende framtida trender.
    Manga hade synpunkter nar det galler kostnaden. Detta varierar sakert fran land till land och till skola. I min dotters skola kravs det 3 uniformer, 2 likadana for ombyte (se bild nedan) och 1 for PE (idrott).
    Total kostnad 60 EUR, alltsa 20 EUR/uniform. Inte sa farligt alls. Man maste i vilket fall som helst kopa klader at sitt barn ...

En annan fordel som jag tycker ar helt fantastisk ar att det inte gar att gissa ifall barnen kommer fran fattiga eller rika hem. Och dar jag bor kan hemmen se valdigt annorlunda ut men i skolan finns det ingen skillnad alls mellan barnen.

Fast är det inte lite önsketänkande? När jag var mindre bodde vi utomlands och jag hade uniform och nog fanns det små skillnader tex typen av skorna  som särskilde dom som hade det lite bättre. Samma sak säger vänner vi har i andra länder där deras barn bär uniform. Att det är lite naivt att tro att uniform gör att klasskillnaderna suddas ut. Det märks ändå vilka som kommer från en bättre familj.
  • caliningrad
    Thaleia skrev 2011-10-10 09:56:43 följande:
    Fast är det inte lite önsketänkande? När jag var mindre bodde vi utomlands och jag hade uniform och nog fanns det små skillnader tex typen av skorna  som särskilde dom som hade det lite bättre. Samma sak säger vänner vi har i andra länder där deras barn bär uniform. Att det är lite naivt att tro att uniform gör att klasskillnaderna suddas ut. Det märks ändå vilka som kommer från en bättre familj.
    Skorna liksom skol-ryggsack ingar i uniformen. I nagra skolor (inte i min dotters dock) maste ocksa alla ha exakt likadan frisyr och harspannor. 

Nej, det ar absolut omojligt att ens forsoka gisssa vilka barn kommer fran fattiga eller rika hem.

Speciellt nar skolan samtidigt forbjuder mobiltelefoner, ipad och dyligt inom skolan. 
  • caliningrad
    tahira skrev 2011-10-07 13:44:09 följande:
    Anledningen till att många svenska skolor inte fungerar är att barnen blir lite väl daltade med och att skolan inte främst är skola, utan ett allmänt häng för barn och ungdomar utan en tydlig plan på vad det är som skall uppnås. 
    Hoppas var Frosoblomma laser detta. 
  • Thaleia
    caliningrad skrev 2011-10-10 10:00:22 följande:
    Skorna liksom skol-ryggsack ingar i uniformen. I nagra skolor (inte i min dotters dock) maste ocksa alla ha exakt likadan frisyr och harspannor. 

Nej, det ar absolut omojligt att ens forsoka gisssa vilka barn kommer fran fattiga eller rika hem.

Speciellt nar skolan samtidigt forbjuder mobiltelefoner, ipad och dyligt inom skolan. 
    Jag tror att det kanske är svårt för dig som förälder att se det eftersom du inte tillbringarna dagarna där men barn och vuxna dom vet...Var så säker på det! Kanske inte dom yngsta barnen men ju äldre dom blir ju mer kommer det att märkas för sådant är barn "duktiga" på.
  • caliningrad
    Thaleia skrev 2011-10-10 10:09:55 följande:
    Jag tror att det kanske är svårt för dig som förälder att se det eftersom du inte tillbringarna dagarna där men barn och vuxna dom vet...Var så säker på det! Kanske inte dom yngsta barnen men ju äldre dom blir ju mer kommer det att märkas för sådant är barn "duktiga" på.
    Kanske det.
    Jag vet bara att uniformen hjalpte min dotter att kanna sig lika de andra nar hon kom hit och forstod inte ett enda ord av va som sas i skolan. Hon var mycket annorlunda an alla andra pga olika anledningar och mobbades aldrig, tvartom var alla barn mycket hjalpsamma och empatiska.

Jag vet ocksa att hon ar mycket stolt for sin uniform eftersom det star hennes skolas namn och hon absolut alskar sin skola. 

• finskaflikkan
    Milkina cerka skrev 2011-10-10 09:15:32 följande:
    Ja tack, inför gärna skoluniform så att vi:

1: Slipper diskussionen om vilka kläder som ska tas på till skolan(blir sådana oavsett om man tar fram kvällen före el. på morgonen).

2: Slipper märkeshetsen(har inte kommit dit ä n n u, men tvivlar på att den går att undvika).

3: Jämnar ut de synliga skillnaderna mellan "rikare" o. "fattigare" familjer.

4: Jag vill ju hoppas på att man även undviker fall utav mobbning som beror på barnens kläder(och j a  jag vet att den förekommer, var själv utsatt).
Svar på tråden Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?