• caliningrad

Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?

Jag tycker att skoluniform bor inforas i Sverige.
    Vad tycker ni? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?
  • Lady Bird

MammaPlutt skrev 2011-10-07 15:28:16 följande:
    Vet faktiskt inte. Men man kanske accepterar det mer då än när man är liten och upprorisk :)
    Jag vill mest ha det för att de japanska skoluniformerna är så söta att jag också skulle vilja ha ^^ 
    *S* Jag vill också ha...
  • MattssonE
    Neiti skrev 2011-10-07 15:35:59 följande:
    Jag och majoriteten i min klass när jag gick på grundskolan ville ha uniform. Dock fick vi inte igenom förslaget pga EN förälder..,

Ser det som en "förberedelse" till arbetslivet när man ev har arbetskläder.

Det blir en sorts samhörighet och gemenskap.

Tänkt vad skönt att inte behöva fundera på "vad ska jag ha på mig idag"? :)

Tycker inte det blir samma tjaffs om märken och "kolla vad hon har på sig!"

Bara för att man har likadana kläder så kan man ändå uttrycka som egen personlighet och stil.

Variation med skor, frisyr, accessoarer, halsdukar, smink etc gör att alla är sig själva.

För att inte glömma så tvättas och slits inte ens "vanliga" kläder lika fort. :)
    i en uniform ingår skor, halsdukar etc. Accessoarer är inte alltid tillåtet. Ska man uttrycka sig via smink och hår får man väl sminka sig som en clown då.

Själv tycker jag om att välja kläder på morgonen! självklart vill jag visa upp mina kläder som jag köper och är snygg i!

slutar de med "kolla vad hon har på sig" så kommer det låta såhär:
    "Hur ser hon ut i den uniformen"
    "Vad fet hon ser ut i den uniformen"
    "Hur fanken ser hon ut i håret"
    "vilket flötigt hår hon har.. usch"
    "Vilken dålig hy, tvättar hon sig aldrig ?!"
    "Hur tänkte hon när hon sminkade sig sådär?"

listan är lång. Om det försvinner en grej att klaga på, så finns det fortfarande tusen andra saker. Och det beror på att människor är sådana. Människor måste tydligen klaga på nåt. Kvittar hur snygg man är, hur fint hår man har och hur snygga kläder man har! Då får man väl höra "jävla bimbo, vem tror hon att hon är" 

Det spelar ingen roll! Alla som klagar och ser ned på andra gör det för att de är osäkra i sig själva, det är DÄR felet ligger! En människa med bra självförtroende behöver inte se ned på andra, istället berömmer de människor. så uniform eller inte, the story never ends.
  • MattssonE
    YokohamaNr2 skrev 2011-10-07 15:23:19 följande:
    Jag har ingen direkt åsikt i frågan, tror att det skulle vara näst intill omöjligt att införa när ett land inte har traditionen av skoluniform.

Ville bara tillägga om kostnaderna, jag bor i London och min son har precis börjat i reception class, vilket ungefär motsvarar förskoleklass nollan. Hans unifrom är gråa gympabyxor eller gråa typ kostymbyxor, dessa byxor köper jag på motsvarande ICA maxi för 40-60 kr styck. T-shirt med tryck beställs från skolan och kostar 20kr, över t-shirten har han college tröja med skolans tryck, kostar 40 kr. Skorna ska vara svarta men du kan köpa vilka svarta skor du vill, vi köper vanliga gympadojor med kardborre band. Det finns fleecetröjor och jackor att köpa men det är inte obligatoriskt.

Gympa grejerna är svarta shorts, igen köpta från valfri supermarket, skol t-shirt och svarta skor.

Så kostnaderna är absolut inte astronomiska även om det skiljer sig från skola till skola. Oftast är byxorna tex generiska och ända kravet är att de ska vara i en viss färg. Samma med skor.

Jag tycker det är sjukt bekvämt på morgonen, inga bråk om vilka kläder som ska på på morgonen och det främjar definitivt gemenskapen i skolan. Innan jag flyttade hit var jag jätteemot uniform i skolan nu tycker jag det är bra, men för den delens skull tror jag nog inte att det skulle passa i Sverige.
    det lät ju rimligt i alla fall. Men tycker det mer är en dresscode än uniform, då den är väldigt fri. Och det är ju bra!

När jag tänker uniform föreställer jag mig en grönspräcklig volangkjol ner till knäna, höga vita strumpor, en kavaj som matchar kjolen och en top under som går upp till halsen....
  • MattssonE
    Lady Bird skrev 2011-10-07 15:38:59 följande:
    *S* Jag vill också ha...
    jag med!!!

om jag skulle provspela för en porrfilm..... *ler*
  • annca

Nej.
    NEJ NEJ NEJ
    Nej.
    och åter:
    N E J!

Aldrig. Icke. Vansinne. Hemskt. Sorgligt.
    Inte mer likriktning utsmetning utraderande av perosnlig frihet!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • zygoma girl

Av princip är jag emot allt som hindrar den personliga friheten.

Vi behöver mer frihet, kreativitet och personer som tänker utan för normerna, inte mindre.

Och ja, jag var mobbad under stora delar av mellanstadiet och högstadiet. Men inte pga mina kläder utan för att jag var annorlunda som person.

• Neiti

MattsonE:

Till våran uniform som vi hade förslag på ingick inte skor. Inte heller halsdukar. Inga ytterkläder såsom mössor, vantar, jackor. Inga gymnastikkläder heller.

Till tjejerna en kjol och byxa och en 3/4 tröja som var svart med en normal hals.
    Om man ville skulle man kunnat ha något under, eller exempelvis en kofta på. Till kjolen fick man själv välja egna strumpbyxor.

Till killarna minns jag inte vad vi hade som förslag.

Men vi hade inga tryck eller så.

Så i mina ögon hade det varit lätt att styla till det.

Sminka sig som en clown är väl att ta i?? Eller så kanske du borde gå en makeup kurs??

Om någon blir retad för ex skitigt hår så blir man antagligen det oavsett vad man har på kroppen..

Har aldrig hört att accessoarer eller bijouterier inte skulle vara tillåtet, inte på den skolan jag gick på i alla fall.

Kanske är det skillnad om skolan inte är kommunal??

• tahira
    MattssonE skrev 2011-10-07 15:46:56 följande:
    det lät ju rimligt i alla fall. Men tycker det mer är en dresscode än uniform, då den är väldigt fri. Och det är ju bra!

När jag tänker uniform föreställer jag mig en grönspräcklig volangkjol ner till knäna, höga vita strumpor, en kavaj som matchar kjolen och en top under som går upp till halsen....
    (tittar in lite snabbt igen)

Varför skulle uniformen behöva se ut så? Nu har min son ett par röda shorts och en beige pikétröja med röd rand. Om de vill kan de ha en grå väst över. Flickorna har det likadant, men kan ha kjol om de vill, isåfall en kjol i rejält tyg, enkel och enfärgad och lätt att tvätta och röra sig i.
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • MattssonE
    tahira skrev 2011-10-07 16:59:20 följande:
    (tittar in lite snabbt igen)

Varför skulle uniformen behöva se ut så? Nu har min son ett par röda shorts och en beige pikétröja med röd rand. Om de vill kan de ha en grå väst över. Flickorna har det likadant, men kan ha kjol om de vill, isåfall en kjol i rejält tyg, enkel och enfärgad och lätt att tvätta och röra sig i.
    Nu är det du som har lässvårigheter *ler*.. Jag sa att när JAG tänker på en uniform, föreställer JAG mig den så som jag beskrev. Förstår självklart att alla inte ser ut så. Glad
  • LivL

NEJ, absolut inte. Det ser jag ingen som helst poäng med!

Svar på tråden Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?