• caliningrad

Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?

Jag tycker att skoluniform bor inforas i Sverige.
    Vad tycker ni? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?
  • Faile
    tahira skrev 2011-10-07 13:04:11 följande:
    Ja, absolut!

Småsaker är att det är smidigt, enkelt och kan bli väldigt billigt.

Halvstora fördelar är att folk kan sluta retas om kläder och sådär. Vår son går på skola med uniform och de får inte heller ha klockor eller skor eller något annat som sticker ut, och alla kläder måste köpas på samma plats.

Även ytterkläder, skolväskor och gympapåse ingår i uniformen.

För mig är den allra största fördelen (har haft uniform när jag var liten och nu har min son det) att det är en del av en inställning till skolan. Man är i skolan för att lära sig. Inte för att vara fin eller visa upp något mode, inte för att vara häftig eller cool eller sticka ut, det kan man göra på fritiden.

Politisk tillhörighet, modepreferenser och annat kan man visa utanför skolan, men i skolan är man för att utbilda sig. Jag tycker att det är bra att man skalar bort allting som är distraherande och inför en striktare och mer respektfull syn på skolan, och uniform är en del av det.

Dessutom tror jag att det är bra för barn och ungdomar att inte kunna "gömma sig" bakom sina kläder. Man får lära sig att uttrycka med ord, det man vill säga.

Sedan måste man också komma ihåg att i de länder man har uniform, har man det ofta från 5 års ålder, det är ingenting märkligt för barnen här. Det är en del av skolan. Så är det och det är inget som ifrågasätts. 
    Håller med om allt
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • MattssonE
    En till mamma skrev 2011-10-07 13:08:32 följande:
    jag skrev smälta in inte passa in. på fritiden så umgås man med dem man tycker om och de reagerar inte hur man klär sig. men vi tvingar barn att gå tillsammans dag ut och dag in i samma skola när de kanske inte trivs tillsammans, då kommer detta upp att alla ska vara lika och de tävlar med varnadra.

jag förstår att du aldrig har varit i den sitsen där du drar ner på alla kostnader väljer att gå hungrig för att barnen ska få äta sig mätta för att du inte har några pengar, och vet att just dina barn blir retade i skolan för att du inte har några penar att köpa kläder för. nu har inte jag det så men en nära vän till mig. och jag vet att många barnfamiljer har det så i dag.  
    Okej, så barnen ska vara inomhus och leka med de man tycker om, inte vara ute på gården där det finns andra grannbarn, gå på stan eller liknande?

Nej, om man inte trivs på skolan så kan man faktiskt få byta skola.

Nej, jag har ännu inte behövt de. Men jag har själv varit retad och mobbad många år av min skoltid, och det hade INGENTING att göra med hur jag såg ut, det hade och göra med min personlighet att göra, och mitt temperament. Har alltid varit snyggt klädd, min mamma har alltid sett till att köpa fina kläder till mig (fina till utseendet, inte pengamässigt eller märkesmässigt, har aldrig haft några märkeskläder) för att hon själv gillar att klä sig fint. Varför ska jag då behöva gå omkring i gråa tråkiga kläder? Varken jag eller hon vill gå obemärkta förbi och inte synas, vi vill stå för dem vi är och jag har inget emot att folk tittar på mig. Gillar dem inte vad de ser så fine, tänker inte gå hem och dränka mig för det. Hade jag däremot fått uniform och varit TVINGAD att bära den, hade jag bränt upp den och gått till skolan i mina vanliga kläder ändå. Aldrig att någon jäkla rektor ska sitta och bestämma vad JAG eller MIN dotter ska ha på sig. Trams
  • tahira
    MattssonE skrev 2011-10-07 13:08:55 följande:
    Du tycker alltså att man ska gömma sin personlighet och egenhet under alla år man går i skolan? Jag tycker man ska LÄRA barnen  att sticka ut och lära dem att acceptera att alla är olika.

Vad händer sen när man börjar arbeta då, och man har en relativt ledig klädsel på jobbet?

Dessutom finns det ju mobbning utanför skoltid också.

Tycker inte dessa argument håller i längden. Förstår inte varför man vill skymma undan sina barn istället för att låta dem vara sig själva.
    Nej, tvärtom, jag tycker att man skall visa sin personlighet, genom just personligheten, inte genom kläder eller prylar. Har man en åsikt tycker jag att det är viktigt att kunna uttrycka den med ord, än med kläder. 

Det är viktigt att acceptera att alla är olika, men också att det inte alltid syns. Det är minst lika viktigt att lära sig lyssna på alla och höra vad de egentligen har att säga.  

Vad menar du med "vad händer sen?". Jag menar, alla britter har ju skoluniform och det är ju inte så att de av den anledningen inte vet hur de skall klä på sig när de blir vuxna? Tvärtom tycker jag att många Londoners har en otroligt bra känsla för stil och mode.

Min son får lära sig att vara sig själv. Inte gömd bakom kläder eller häftiga assecoarer, utan bara den han är. 
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • Redbit

Fascinerande hur många som tycker att personligheten sitter i kläderna!!!
    Man kan ge uttryck för sin personlighet genom kläder, helt klart - men borde inte alla ni som tycker att personligheten är så viktig, inse att på det sättet kan man lära sig att visa den på andra sätt?

• MattssonE
    tahira skrev 2011-10-07 13:19:24 följande:
    Nej, tvärtom, jag tycker att man skall visa sin personlighet, genom just personligheten, inte genom kläder eller prylar. Har man en åsikt tycker jag att det är viktigt att kunna uttrycka den med ord, än med kläder. 

Det är viktigt att acceptera att alla är olika, men också att det inte alltid syns. Det är minst lika viktigt att lära sig lyssna på alla och höra vad de egentligen har att säga.  

Vad menar du med "vad händer sen?". Jag menar, alla britter har ju skoluniform och det är ju inte så att de av den anledningen inte vet hur de skall klä på sig när de blir vuxna? Tvärtom tycker jag att många Londoners har en otroligt bra känsla för stil och mode.

Min son får lära sig att vara sig själv. Inte gömd bakom kläder eller häftiga assecoarer, utan bara den han är. 
    Det är ju inte bara just klädseln som uppmärksammas. Skulle barnen ha skoluniform så finns det fortfarande faktorer som kvarstår när det gäller just mobbning. Frisyr, längd, storlek, ansikte etc.

Men varför inte dra på barnen en niqab!? Det löser ju alla problem! Ingen sticker ut över huvud taget. Då kan ju alla konvertera till islam med!
  • tahira
    Redbit skrev 2011-10-07 13:22:52 följande:
    Man kan ge uttryck för sin personlighet genom kläder, helt klart - men borde inte alla ni som tycker att personligheten är så viktig, inse att på det sättet kan man lära sig att visa den på andra sätt?
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • MattssonE
    Redbit skrev 2011-10-07 13:22:52 följande:
    Ofta visar klädstilen hur man är som person. Punkare, Färgglada kläder, mörka kläder, etc. Hiphopare klär sig på ett visst sätt, osv.
  • Gurkan
    tahira skrev 2011-10-07 13:14:36 följande:
    Saken är ju att om alla skolor i en kommun har samma uniform, är det rimligaste att kommunen skulle köpa in uniformerna och sedan distribuera till skolorna som kan sälja dem till föräldrarna. En sådan stor beställning skulle rimligtvis få ner priset en del.

Att det skulle vara upp till varje kommun känns rimligt eftersom de norra delarna av Sverige behöver betydligt varmare kläder än de södra delarna.

Här kan eleverna på statliga skolor få två skoluniformer plus jacka, skor och väska för motsvarande 500 SEK och de behöver inte köpa jackan förrän det blir kallt, så det blir inte en jätteutgift direkt. Då är det alltså 500 kronor för ett helt år (förutom om barnet växer supermycket, men lite växande är de gjorda för. Det ser inte dumt ut om de är lte för stora och har ofta bra sätt att spänna in dem på). Jag är vertygad om att det skulle gå att få uniformer till samma pris i Sverige. 
    Men lägg till att det behövs termobyxor, vinterskor, gummistövlar, höst/vårskor, sommarskor, regnkläder. Vad händer med gymnastikkläderna? 
  • Jamo
    En till mamma skrev 2011-10-07 13:02:05 följande:
    ja men föräldrarna skulle inte behöva köpa lika många uppsättningar av kläder, två uniformer att ha att byta med. '

kompisen har en  dotter som är 14 har man samma byxor på sig tre dagar i rad så tittar de andra snett på en och en tröja för varje dag och kan inte användas mer än var 14 dag.   
    Blir genast 4 eller 6 uniformer då vi lever i ett land där det är väldigt svårt att ha samma kläder på våren som på vintern, eller samma på hösten som sommaren.
  • såffan
    caliningrad skrev 2011-10-07 12:47:30 följande:
    * for att skapa en tillhorighetskansla
    * for att barnen ska hedra sin skola
    * for att manga barn/tonaringar klar sig sa vansinnigt daligt
    * for att manga barn/tonaringar ska koncentrera sig pa sitt arbete istf hur de ser ut 
    tror inte alls att det skulle ska större tillhörighetsskala.

tror barnen mest blir missnöjda på skolan

vem bestämmer om dom klär sig dåligt?

tror du verkligen det skulle spela roll, dom lär ändå bry sig om hur deras kroppar ser ut, hur dom har håret, hur dom ser ut i ansiktet och hur uniformen sitter...

Vem ska stå för uniformerna? Skolan? Bättre att pengarna läggs på böcker och annat isåfall?

Föräldrarna? Uniformerna lär ju kosta en del och hur mycket pengar varje familj har råd att lägga på kläder är ju inte upp till skolan att bestämma?
Svar på tråden Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?