• caliningrad

Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?

Jag tycker att skoluniform bor inforas i Sverige.
    Vad tycker ni? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?
  • Gurkan
    Jamo skrev 2011-10-07 12:49:15 följande:
    Och det är det du som bestämmer? Smaksak säger jag. Även om inte jag gillar vissa kläder går jag inte så långt att jag tycker att jag ska bestämma andras smak.....
    Satt och tänkte på samma sak.  
  • La Lola
    caliningrad skrev 2011-10-07 12:46:13 följande:
    Jag bor permanent i Sverige, ar bara tillfalligt utomlands.
    Hoppas att mitt land kommer att ta ideer som fungerar utmarkt utomlands for att forbattra sitt system.

Skoluniform = likabehandling ju, Sverige borde tycka om denna ide. 
    Jaså jag trodde att du aldrig ville flytta hem igen med tanke på hur dåligt du tycker att det är, framför allt i våra svenska förskolor och skolor.

Varför har du hakat upp dig så in i helsikte på att man ska behandla människor lika oavsett kön?
    Det är ju som en fixering hos dig.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • MattssonE
    caliningrad skrev 2011-10-07 12:47:30 följande:
    * for att skapa en tillhorighetskansla
    * for att barnen ska hedra sin skola
    * for att manga barn/tonaringar klar sig sa vansinnigt daligt
    * for att manga barn/tonaringar ska koncentrera sig pa sitt arbete istf hur de ser ut 
    Hedra sin skola? Det var det dummaste jag hört. Om man inte gillar skolan man går på då?

Öh, enligt dig ja? De själva kanske tycker att de klär sig bra och huvudsaken är väl att man trivs i det man klär på sig. Eller är det viktigare att hedra sin skola och vantrivas än att trivas i hur man ser ut?

Jag har då ALDRIG haft några problem när det gäller att koncentrera mig på mitt skolarbete i det sammanhanget.

Tyyyypiskt svenskt att alla ska se likadana ut, ingen får sticka ut och alla ska vara jämnlika. Men det finns ingen jämnlikhet, ALLA är olika, acceptera detta!
  • En till mamma

Ja svarar ja då mitt tycke är att idag har många barnfamiljer svår ekonomiskt och att köpa dessa dyra kläder som alla runt omkring har. Att då bara behöva köpa kläder de behövr ha på fritiden och ytterkläder skulle underlätta för de flesta familjer.

Men visst förstår jag att det inte stoppar mobbing, men jag tror att flertalet barn skulle må bättre att ¨få smälta in.

• La Lola
    En till mamma skrev 2011-10-07 12:52:48 följande:
    Ja svarar ja då mitt tycke är att idag har många barnfamiljer svår ekonomiskt och att köpa dessa dyra kläder som alla runt omkring har. Att då bara behöva köpa kläder de behövr ha på fritiden och ytterkläder skulle underlätta för de flesta familjer.

Men visst förstår jag att det inte stoppar mobbing, men jag tror att flertalet barn skulle må bättre att ¨få smälta in.

Fast skoluniformerna skulle ju också kosta.
    Och vissa skulle behöva köpa begagnade uniformer.
  • Triple Trouble

Jag är för skoluniform. Jag tycker det är snyggt och så skulle man slippa bråka om kläder varje morgon med dottern. sen skulle inte de fattiga sticka ut och känna att de inte har råd med moderna kläder.

• MattssonE

Så de ska gå i skoluniform EFTER skoltid också eller? Finns billiga kläder att köpa, finns begagnat om man nu inte har råd med nytt. Barnen ska väl inte behöva lida för att föräldrarna slösar pengar på annat istället för att köpa ordentliga kläder till dem.

det handlar inte alltid om hur man ser ut, man passar inte automatiskt in för att man ser ut på ett visst sätt. Snacka om cynisk.
  • Gurkan

men då måste ju kläderna kosta som de billigaste gör även ytterkläder som overall, jackor och liknande för att alla ska kunna ha råd med uniformen. Frågan är kan staten komma så billigt undan eller ska de subventioneras med statliga medel eller ska vi istället försöka göra likabehandlingsplanerna mer gällande. Att alla får vara den de är oavsett kön, etnicitet, religion etc. 
    Jag tror ju hellre på att skapa en skola där alla är lika värda oavsett om de bär on the peak eller isbjörn of sweden 
  • La Lola
    Triple Trouble skrev 2011-10-07 12:54:41 följande:
    Jag är för skoluniform. Jag tycker det är snyggt och så skulle man slippa bråka om kläder varje morgon med dottern. sen skulle inte de fattiga sticka ut och känna att de inte har råd med moderna kläder.
    Fast de fattiga skulle behöva köpa beg uniformer o risken finns ju att det syns på de att de är begagnade.
  • Jamo

Ekonomiskt sett är du fel ute. Det blir ju i stort sett endast en extrakostnad för barnfamiljerna. Som vi har det idag kan barnen använda sina "skolkläder" även på fritiden vilket jag har svårt att tänka mig att barnen skulle göra med en skoluniform...
Svar på tråden Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?