• caliningrad

Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?

Jag tycker att skoluniform bor inforas i Sverige.
    Vad tycker ni? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?
  • MammaPlutt

Svarade ja men då ska det vara i gymnasiet och uniformerna ska vara fina och det ska finnas en chans att göra dem lite personliga :)

• Apmor2
    SkyDark skrev 2011-10-07 14:29:30 följande:
    Jag tycker att det är en rätt svår fråga då det ligger så mycket i den utöver kläder liksom.
       Som någon sa, man uttrycker ju sin personlighet genom hur man klär sig, speciellt ungdomar. Samtidigt så försvinner klassskillnader mer i från skolorna om man har uniform, eftersom det då inte längre syns vilk afamiljer som har det bra ställt och vilka som inte har det.
    Blev själv mobbad för mina second-hand kläder i skolan.

Men jag vet faktiskt inte vilket som är det "bästa", svår fråga tycker jag.
    fast du har fel om inte klass skillnaderna inte syns med skoluniform
  • Apmor2
    Fru HH skrev 2011-10-07 14:51:31 följande:
    Jag har alltid varit FÖR att  ha skoluniform.
    Mycket är beroende av mobbning.

Barn är så jäkla elaka mot varandra idag att det är skrämmande.
    Tycka vad man vill men det är ett faktum man inte kommer ifrån.
    Har alla samma uniform, samma outfit varje dag finns i alla fall en mindre sak att riksera att bli mobbad för.

Jag är själv ett mobb offer, var mobbad i över 8 år.
    Dels pga kläder.
    Min mamma var ensamstpående med 3 jobb och hade inte råd att köpa "fina" kläder till mig, så jag fick ärva från kusiner och dyl.
    Det blev mycket från Ullared också.
    Men det var inte OK för dem "coola" i skolan, utan man skulle ha vissa märken på vissa saker för att passa in. Hade man inte det så blev man mobbad.

Ja, vi bor i sverige (vad nu det ens har med saken att göra). Men vem har sagt att en förändring är något negativt?
    Vi kanske tom bidrar till att barn får vara barn längre, och inte börja hetsa upp sig för kläder i så tidig ålder.

Min brorsdotter är 9 år, hon kunde inte me att gå ut på gatan och rasta min hund med mig, för hennes kläder var så fula....
    Ska tilläggas att jag bor på en gata med bara pensinärer...
    Jag brast ut i gråt! Varför bryr sig en 9 åring om kläder på det sättet??

Även för föräldrar som inte har det så lätt i livet, det hade ju underlättat även för de enomt mycket om det slapp köpa kläder dem kanske inte har råd med eg, bara för att slippa vara orolig för sitt barn i skolan.

Jag tycker det är dags för en förändring, det funkar ju för dem flesta andra, varför skulle det inte funka för oss?
    en fattig familj kanske inte kommer ha råd att köpa nya skoluniformer heller, dom kommer att gå i arv, dom kanske bara kommer att ha råd med en eller två uppsättningar av sämre kvalitet,  som kommer att bli urtvättade och slitna osv osv  klass skillnaden kommer att märkas oavsett.
  • MattssonE
    MammaPlutt skrev 2011-10-07 14:51:45 följande:
    Svarade ja men då ska det vara i gymnasiet och uniformerna ska vara fina och det ska finnas en chans att göra dem lite personliga :)
    Varför gymnasiet?
  • Apmor2
    Fru HH skrev 2011-10-07 14:51:31 följande:
    Jag har alltid varit FÖR att  ha skoluniform.
    Mycket är beroende av mobbning.

Barn är så jäkla elaka mot varandra idag att det är skrämmande.
    Tycka vad man vill men det är ett faktum man inte kommer ifrån.
    Har alla samma uniform, samma outfit varje dag finns i alla fall en mindre sak att riksera att bli mobbad för.

Jag är själv ett mobb offer, var mobbad i över 8 år.
    Dels pga kläder.
    Min mamma var ensamstpående med 3 jobb och hade inte råd att köpa "fina" kläder till mig, så jag fick ärva från kusiner och dyl.
    Det blev mycket från Ullared också.
    Men det var inte OK för dem "coola" i skolan, utan man skulle ha vissa märken på vissa saker för att passa in. Hade man inte det så blev man mobbad.

Ja, vi bor i sverige (vad nu det ens har med saken att göra). Men vem har sagt att en förändring är något negativt?
    Vi kanske tom bidrar till att barn får vara barn längre, och inte börja hetsa upp sig för kläder i så tidig ålder.

Min brorsdotter är 9 år, hon kunde inte me att gå ut på gatan och rasta min hund med mig, för hennes kläder var så fula....
    Ska tilläggas att jag bor på en gata med bara pensinärer...
    Jag brast ut i gråt! Varför bryr sig en 9 åring om kläder på det sättet??

Även för föräldrar som inte har det så lätt i livet, det hade ju underlättat även för de enomt mycket om det slapp köpa kläder dem kanske inte har råd med eg, bara för att slippa vara orolig för sitt barn i skolan.

Jag tycker det är dags för en förändring, det funkar ju för dem flesta andra, varför skulle det inte funka för oss?
    så du tror att uniformerna kommr att vara gratis i så fall? tror att man måste köpa uniformer i alla länder där dom används, skulle förvåna mig stort om det skulle vara gratis
  • YokohamaNr2

Jag har ingen direkt åsikt i frågan, tror att det skulle vara näst intill omöjligt att införa när ett land inte har traditionen av skoluniform.

Ville bara tillägga om kostnaderna, jag bor i London och min son har precis börjat i reception class, vilket ungefär motsvarar förskoleklass nollan. Hans unifrom är gråa gympabyxor eller gråa typ kostymbyxor, dessa byxor köper jag på motsvarande ICA maxi för 40-60 kr styck. T-shirt med tryck beställs från skolan och kostar 20kr, över t-shirten har han college tröja med skolans tryck, kostar 40 kr. Skorna ska vara svarta men du kan köpa vilka svarta skor du vill, vi köper vanliga gympadojor med kardborre band. Det finns fleecetröjor och jackor att köpa men det är inte obligatoriskt.

Gympa grejerna är svarta shorts, igen köpta från valfri supermarket, skol t-shirt och svarta skor.

Så kostnaderna är absolut inte astronomiska även om det skiljer sig från skola till skola. Oftast är byxorna tex generiska och ända kravet är att de ska vara i en viss färg. Samma med skor.

Jag tycker det är sjukt bekvämt på morgonen, inga bråk om vilka kläder som ska på på morgonen och det främjar definitivt gemenskapen i skolan. Innan jag flyttade hit var jag jätteemot uniform i skolan nu tycker jag det är bra, men för den delens skull tror jag nog inte att det skulle passa i Sverige.

• mumama

nej!
    Istället för att banka in barn i en mall som vi vuxna tycker de passar i så skulle jag hellre se en mer tolerant miljö i skolan där de får ha på sig vad de vill utan att bli hackade på eller pikade!  

• MammaPlutt
    MattssonE skrev 2011-10-07 14:56:23 följande:
    Varför gymnasiet?
    Vet faktiskt inte. Men man kanske accepterar det mer då än när man är liten och upprorisk :)
    Jag vill mest ha det för att de japanska skoluniformerna är så söta att jag också skulle vilja ha ^^ 
  • MattssonE
    MammaPlutt skrev 2011-10-07 15:28:16 följande:
    Vet faktiskt inte. Men man kanske accepterar det mer då än när man är liten och upprorisk :)
    Jag vill mest ha det för att de japanska skoluniformerna är så söta att jag också skulle vilja ha ^^ 
    Hehe okej :P

Tror dock det är lättare , om man nu ska införa uniform alls, att göra det redan från början. Specielt med tanke på att gymnasieutbildningen är frivillig så tror jag att ännu fler skulle välja att inte gå gymnasiet om de var tvungna att ha på sig uniform. Men det är bara vad jag tror!
  • Neiti

Jag och majoriteten i min klass när jag gick på grundskolan ville ha uniform. Dock fick vi inte igenom förslaget pga EN förälder..,

Ser det som en "förberedelse" till arbetslivet när man ev har arbetskläder.

Det blir en sorts samhörighet och gemenskap.

Tänkt vad skönt att inte behöva fundera på "vad ska jag ha på mig idag"? :)

Tycker inte det blir samma tjaffs om märken och "kolla vad hon har på sig!"

Bara för att man har likadana kläder så kan man ändå uttrycka som egen personlighet och stil.

Variation med skor, frisyr, accessoarer, halsdukar, smink etc gör att alla är sig själva.

För att inte glömma så tvättas och slits inte ens "vanliga" kläder lika fort. :)

Svar på tråden Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?