Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?
Jag tycker att skoluniform bor inforas i Sverige.
Vad tycker ni?
Jag tycker att skoluniform bor inforas i Sverige.
Vad tycker ni?
Svarade ja men då ska det vara i gymnasiet och uniformerna ska vara fina och det ska finnas en chans att göra dem lite personliga :)
Jag har ingen direkt åsikt i frågan, tror att det skulle vara näst intill omöjligt att införa när ett land inte har traditionen av skoluniform.
Ville bara tillägga om kostnaderna, jag bor i London och min son har precis börjat i reception class, vilket ungefär motsvarar förskoleklass nollan. Hans unifrom är gråa gympabyxor eller gråa typ kostymbyxor, dessa byxor köper jag på motsvarande ICA maxi för 40-60 kr styck. T-shirt med tryck beställs från skolan och kostar 20kr, över t-shirten har han college tröja med skolans tryck, kostar 40 kr. Skorna ska vara svarta men du kan köpa vilka svarta skor du vill, vi köper vanliga gympadojor med kardborre band. Det finns fleecetröjor och jackor att köpa men det är inte obligatoriskt.
Gympa grejerna är svarta shorts, igen köpta från valfri supermarket, skol t-shirt och svarta skor.
Så kostnaderna är absolut inte astronomiska även om det skiljer sig från skola till skola. Oftast är byxorna tex generiska och ända kravet är att de ska vara i en viss färg. Samma med skor.
Jag tycker det är sjukt bekvämt på morgonen, inga bråk om vilka kläder som ska på på morgonen och det främjar definitivt gemenskapen i skolan. Innan jag flyttade hit var jag jätteemot uniform i skolan nu tycker jag det är bra, men för den delens skull tror jag nog inte att det skulle passa i Sverige.
nej!
Istället för att banka in barn i en mall som vi vuxna tycker de passar i så skulle jag hellre se en mer tolerant miljö i skolan där de får ha på sig vad de vill utan att bli hackade på eller pikade!
Jag och majoriteten i min klass när jag gick på grundskolan ville ha uniform. Dock fick vi inte igenom förslaget pga EN förälder..,
Ser det som en "förberedelse" till arbetslivet när man ev har arbetskläder.
Det blir en sorts samhörighet och gemenskap.
Tänkt vad skönt att inte behöva fundera på "vad ska jag ha på mig idag"? :)
Tycker inte det blir samma tjaffs om märken och "kolla vad hon har på sig!"
Bara för att man har likadana kläder så kan man ändå uttrycka som egen personlighet och stil.
Variation med skor, frisyr, accessoarer, halsdukar, smink etc gör att alla är sig själva.
För att inte glömma så tvättas och slits inte ens "vanliga" kläder lika fort. :)