• caliningrad

Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?

Jag tycker att skoluniform bor inforas i Sverige.
    Vad tycker ni? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?
  • knisse
    MattssonE skrev 2011-10-07 14:20:08 följande:
    På kroppen? Rätta mig om jag har fel men... har alltid trott att handen är en kroppsdel, kanske haft fel då.. 

Skulle gärna vilja ha källa till dina påståenden! Skrattande
    kolla dina läro böcker fran högstadiet.
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • MattssonE
    knisse skrev 2011-10-07 14:25:20 följande:
    kolla dina läro böcker fran högstadiet.
    läste inte om arbetsmiljö/hälsovård på högstadiet Rynkar på näsan

Men jag tar det svaret som att du inte har någon källa på dina påståenden, utan att de mest är tagna ur luften! Cool
  • knisse
    MattssonE skrev 2011-10-07 14:26:49 följande:
    läste inte om arbetsmiljö/hälsovård på högstadiet Rynkar på näsan

Men jag tar det svaret som att du inte har någon källa på dina påståenden, utan att de mest är tagna ur luften! Cool
    jag menar förstas gymnasiet.
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • SkyDark

Jag tycker att det är en rätt svår fråga då det ligger så mycket i den utöver kläder liksom.
       Som någon sa, man uttrycker ju sin personlighet genom hur man klär sig, speciellt ungdomar. Samtidigt så försvinner klassskillnader mer i från skolorna om man har uniform, eftersom det då inte längre syns vilk afamiljer som har det bra ställt och vilka som inte har det.
    Blev själv mobbad för mina second-hand kläder i skolan.

Men jag vet faktiskt inte vilket som är det "bästa", svår fråga tycker jag.

• cosinus

Helt ok med skoluniform för mig, inget jag orkar slåss för aktivt men skulle inte ha något mot att det infördes.

• MattssonE
    SkyDark skrev 2011-10-07 14:29:30 följande:
    Jag tycker att det är en rätt svår fråga då det ligger så mycket i den utöver kläder liksom.
       Som någon sa, man uttrycker ju sin personlighet genom hur man klär sig, speciellt ungdomar. Samtidigt så försvinner klassskillnader mer i från skolorna om man har uniform, eftersom det då inte längre syns vilk afamiljer som har det bra ställt och vilka som inte har det.
    Blev själv mobbad för mina second-hand kläder i skolan.

Men jag vet faktiskt inte vilket som är det "bästa", svår fråga tycker jag.
    Skit tråkigt att du blev mobbad för second-hand kläder, förstår inte varför det är så skämmigt! Men det var likadant för några år sedan ,när jag gick i högstadiet. "Myrorna" var liksom förknippat med äckliga gamla använda kläder. Nu så är det ju jättepopulärt att handla second-hand kläder och jag tycker själv att det är jätte kul, och flera med mig! Man kan ju hitta värsta fynden, fräsha snygga kläder, t om märkeskläder.

Jag har köpt en jimmy choo väska, en Gianniväska och en Friiz & co väska, billigt och snyggt skick!
  • MattssonE
    knisse skrev 2011-10-07 14:27:54 följande:
    jag menar förstas gymnasiet.
    Ja, då skriver man gymnasiet. Är ingen tankeläsare.

vi läste inte om huruvida man fick ha trasor i förklädet eller inte, vilket jag är glad för då jag inte hade velat fullfölja en utbildning som handlar om sådana saker. Har läst arbetsmiljö, främst säkerhet. Sedan har jag läst om konferens, reception, affärsresor och allt vad det innebär.

Eftersom att du inte kommer med någon invändning på det jag skrev förut så förutsätter jag att det jag skrev stämde!
  • knisse
    MattssonE skrev 2011-10-07 14:35:08 följande:
    Ja, då skriver man gymnasiet. Är ingen tankeläsare.

vi läste inte om huruvida man fick ha trasor i förklädet eller inte, vilket jag är glad för då jag inte hade velat fullfölja en utbildning som handlar om sådana saker. Har läst arbetsmiljö, främst säkerhet. Sedan har jag läst om konferens, reception, affärsresor och allt vad det innebär.

Eftersom att du inte kommer med någon invändning på det jag skrev förut så förutsätter jag att det jag skrev stämde!
    mitt fel!
    gymnasiet.
  • Fru HH

Jag har alltid varit FÖR att  ha skoluniform.
    Mycket är beroende av mobbning.

Barn är så jäkla elaka mot varandra idag att det är skrämmande.
    Tycka vad man vill men det är ett faktum man inte kommer ifrån.
    Har alla samma uniform, samma outfit varje dag finns i alla fall en mindre sak att riksera att bli mobbad för.

Jag är själv ett mobb offer, var mobbad i över 8 år.
    Dels pga kläder.
    Min mamma var ensamstpående med 3 jobb och hade inte råd att köpa "fina" kläder till mig, så jag fick ärva från kusiner och dyl.
    Det blev mycket från Ullared också.
    Men det var inte OK för dem "coola" i skolan, utan man skulle ha vissa märken på vissa saker för att passa in. Hade man inte det så blev man mobbad.

Ja, vi bor i sverige (vad nu det ens har med saken att göra). Men vem har sagt att en förändring är något negativt?
    Vi kanske tom bidrar till att barn får vara barn längre, och inte börja hetsa upp sig för kläder i så tidig ålder.

Min brorsdotter är 9 år, hon kunde inte me att gå ut på gatan och rasta min hund med mig, för hennes kläder var så fula....
    Ska tilläggas att jag bor på en gata med bara pensinärer...
    Jag brast ut i gråt! Varför bryr sig en 9 åring om kläder på det sättet??

Även för föräldrar som inte har det så lätt i livet, det hade ju underlättat även för de enomt mycket om det slapp köpa kläder dem kanske inte har råd med eg, bara för att slippa vara orolig för sitt barn i skolan.

Jag tycker det är dags för en förändring, det funkar ju för dem flesta andra, varför skulle det inte funka för oss?

Svar på tråden Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?