• caliningrad

Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?

Jag tycker att skoluniform bor inforas i Sverige.
    Vad tycker ni? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?
  • Redbit
    Jamo skrev 2011-10-07 13:28:46 följande:
    Nej men kläderna kan vara ett sätt att uttrycka personligheten eller? Bästa exemplet, punkare.
    Ja, det var ju det jag skrev?

Det är inget som hindrar att eleverna visar sin personlighet genom kläder när de INTE är i skolan heller för den delen.

På något märkligt sätt känns det som om hela den här debatten handlar om rätten att uttrycka vem man är med hjälp av kläder i skolan. Det skrämmer mig om det anses vara det viktiga med att gå i skolan!
  • Noxigen

Min 14 åriga son har uniform på sig i sin skola (han bor i wales), trivs i den och själv tycker jag de e en skit bra idé.

Lite sex, lite naket @- noxigen.blogspot.com/
  • MattssonE
    tahira skrev 2011-10-07 13:39:52 följande:
    Hur är det med lösförståelsen egentligen? Jag har ju skrivit att uniform INTE är en lösning mot mobbing, men att man UPPENBARLIGEN inte blir retad för just kläderna. 

Här är det definitiv så att barnen känner samhörighet, man märker på lekplatser efter skolan att barn som inte känner varandra går fram till andra barn i samma uniform och börjar prata. Äldre elever tar per automatik hand om yngre elever när de träffas på ute på lekplatser och sådär i sina uniformer och det är så himla fint att se. De känner att de har ett ansvar för varandra.

Sedan, MattsonE, om det varit självklart att man hade skoluniform från fyra års ålder, tror jag inte att du skolkat på grund uttav det, det hade varit självklart. En del av att bli stor och börja skolan.

Jag känner massor av både barn, vuxna britter, ungdomar och lärare med erfarenhet av skoluniform och jag lovar dig att ingen någonsin skolkar på grund av uniformen.

Det är som att de skulle skolka för att man måste bli läxförhörd eller för att man måste ha gympakläder, helt absurt helt enkelt.
    Nej jag förstår hur du menar, men du syftar ändå på att det skulle UNDERLÄTTA när det gäller att barn blir retade osv, eller hur? Inte att det nödvändigtvis LÖSER det. Så det är inga problem med min läsförståelse, tack!

Ja, mycket möjligt att det är så i England, men jag antar att det är så på ALLA skolor i London, och att det funnits länge, så pass länge att det inte är några konstigheter?

Men alltså...nu snackar vi SVERIGE. Vet inte ett skit om hur de har i England, och ärligt talat bryr jag mig inte. Vi talar om Sverige.

Men gympakläder fyller en funktion, dessutom är det inget tvång att ha gympakläder. Man kan vara med ändå, frågan är bara hur många som vill gå omkring med svettiga kläder hela dagen.

Läxförhör är en del av utbildningen, likadant prov. Förstår inte hur du kan jämföra dessa två? Vad har uniformen med utbildningen att göra? Lär man sig något av att ha skoluniform?
  • Gurkan
    tahira skrev 2011-10-07 13:29:40 följande:
    Jag tror att med britternas disciplin och svenskarnas jämlikhet och respekt för barn, skulle man kunna få fram en fantastisk skola. 
    Vi hade studiebesök av en dam från Wales som arbetade inte inom skolan utan det som typ motsvarar vårt skolverk. Nu handlar det visserligen om förskolan men hon blev i alla fall helt lyrisk över den svenska förskolan och när vi visade att läroplanen fanns på engelska visste hon knappt till sig. Hon tyckte vårt system var helt fascinerande och fantastiskt. Det tog vi åt oss av.

Däremot vet jag alldeles för lite om det brittiska systemet för att kunna uttala mig men jag tycker fortfarande inte uniform är den rätta vägen att gå. 
  • MattssonE
    knisse skrev 2011-10-07 13:44:12 följande:
    om du hänger eventuella trasort i förklädet vill jag hoppas att inte hälsovardvärket kommer pa besök...
    Så om du bär 4 brickor i båda händer fulla med glas, tallrikar och bestick. VAR lägger du trasan som du ska torka borden med? :S

Vad har hälsovårdsvärket med en trasa i förklädet att göra? Så har det varit på alla de hotell jag arbetat på.
  • Gurkan
    tahira skrev 2011-10-07 13:39:52 följande:
    Hur är det med lösförståelsen egentligen? Jag har ju skrivit att uniform INTE är en lösning mot mobbing, men att man UPPENBARLIGEN inte blir retad för just kläderna. 
    Risken finns ju dock om vi ponera att någon måste köpa en begagnad uniform för att ha råd. Då finns risken att det fortfarande blir "ni har inte råd med nya kläder" och så vidare. Så den aspekten köper jag inte. 
  • tahira
    Gurkan skrev 2011-10-07 13:56:12 följande:
    Risken finns ju dock om vi ponera att någon måste köpa en begagnad uniform för att ha råd. Då finns risken att det fortfarande blir "ni har inte råd med nya kläder" och så vidare. Så den aspekten köper jag inte. 
    Fast hur sjutton skall de veta att den är begagnad? Vår son har både nya och begagnade och de är identiska. Skoluniformer görs ju ofta av material och färger som inte lätt förstörs eller bleks.

Men visst, retas kan man alltid, och det var just därför jag skrev det som en liten fördel, och inte alls som huvudpoängen med mitt första inlägg.

I den här diskussionen blir det alltid så att man nämner retande och mobbning och att det blir den stora grejen. Det är som att alla anti-skoluniforms-supportrar tror att det är huvudargumentet och därför bara försvarar sig på just den punkten, även om många egentligen bara nämner den som en parentes.

Det här är en mycket intressant diskussion och jag skulle gärna fortsätta, men det är min födelsedag och sonen kom precis hem från grannen  
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • knisse
    MattssonE skrev 2011-10-07 13:54:45 följande:
    Så om du bär 4 brickor i båda händer fulla med glas, tallrikar och bestick. VAR lägger du trasan som du ska torka borden med? :S

Vad har hälsovårdsvärket med en trasa i förklädet att göra? Så har det varit på alla de hotell jag arbetat på.
    det är inte hygieniskt för fem öre.

man far inte ha sin trasa pa kroppen.
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • MattssonE
    knisse skrev 2011-10-07 14:12:07 följande:
    det är inte hygieniskt för fem öre.

man far inte ha sin trasa pa kroppen.
    På kroppen? Rätta mig om jag har fel men... har alltid trott att handen är en kroppsdel, kanske haft fel då.. 

Skulle gärna vilja ha källa till dina påståenden! Skrattande
  • IsDimma

Nej, det tycker jag inte.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
Svar på tråden Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?