• caliningrad

Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?

Jag tycker att skoluniform bor inforas i Sverige.
    Vad tycker ni? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?
  • knisse
    MattssonE skrev 2011-10-07 13:31:13 följande:
    Men när det gäller jobb så handlar det ju antingen om att kunder ska se att man jobbar där,  eller så har det med säkerhet att göra. Så i arbetet förstår jag att man måste ha en viss typ av klädsel/uniform. Det har ju ett syfte

men att som barn tvingas ha det i skolan för att inte sticka ut i mängden, ursäkta mig med - W T F?!
    nej.
    jobbar du pa hotell tex handlar det om en dresscode rakt av. man vill halla en vis standrad pa klädseln och inte ha nagon individualitet utan ett team
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • Faile
    MattssonE skrev 2011-10-07 13:31:13 följande:
    Men när det gäller jobb så handlar det ju antingen om att kunder ska se att man jobbar där,  eller så har det med säkerhet att göra. Så i arbetet förstår jag att man måste ha en viss typ av klädsel/uniform. Det har ju ett syfte

men att som barn tvingas ha det i skolan för att inte sticka ut i mängden, ursäkta mig med - W T F?!
    Anledningen till varför man har arbetsuniform har inget att göra med min åsikt att det är väldigt bekvämt och enkelt.

Men oavsett så finns det fakiskt andra anledningar också, som att skapa en starkare samhörighet mellan personal och att få en starkare lojalitet mot företaget. Känna att man är delaktig.
    Jag har nämligen haft uniform även på kontor där inte en kotte ser en förutom arbetskamraterna.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • MattssonE
    blubberer skrev 2011-10-07 13:30:39 följande:
    Du har inte varit högskolestudent själv va? I så fall borde du veta att dessa overaller

1. Inte är obligatoriska
    2. Inte används under studierna utan vid kringaktiviteter studenterna kan delta i på fritiden. 
    ja, och ?

anledningen till att jag skrev om de uniformerna var för prisets skull. alla tror att det blir billigare med uniformer, därför relaterade jag till dessa. Om de fula trasorna är så dyra, vad tror folk då att en snygg och stilren skoluniform med massa tillbehör skulle kosta då?
  • knisse
    tahira skrev 2011-10-07 13:33:16 följande:
    Ja, visst, det kanske blir lite dyrare. Här har man varken överdragsbyxor, vinterskor eller gummistövlar . Två olika par skor brukar räcka. Gymnastiskkläder, skor och väska går för de statliga på motsvarande 200 sek, men de yngre barnen, på statliga och privata, brukar ha idrott i den vanliga uniformen.
    dessutom brukar det inte vara nagot problem att köpa begagnat heller...
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • Daeminimon
    tahira skrev 2011-10-07 13:29:40 följande:
    Jag tror att med britternas disciplin och svenskarnas jämlikhet och respekt för barn, skulle man kunna få fram en fantastisk skola. 

Det märks att du bor i London! Kom upp hit en vecka och se vad du säger om "Britternas disciplin" efter det! Obestämd

Till de som säger att det inte mäska om man är fattig när man har uniform, skulle jag vilja hävda att det är tvärtom. När alla har samma på sig märks det ju ÄNNU tydligare vems byxor är fransiga/för korta, och vems skjorta är urblekt.

Sen tycker jag inte låg-och mellanstadiet ska vara så disciplinerat heller. Jag kan tänka mig uniform på high school möjligtvis, men jag tycker det är så hemskt att se små 3-4-5-åringar i skoluniform, vad hände med barndomen, liksom?! (I England börjar många barn nursery class vid 3 eller reception vid 4, för den som inte vet det...)
  • tahira
    MattssonE skrev 2011-10-07 13:32:58 följande:
    Ja men mobbning, retning, bli utskrattad, viskad om etc etc. Sa mobbning just som ett samlingsord för alla dessa metoder....

Tror faktiskt att barnen skulle tappa en hel del respekt, och framför allt närvaro! Hade inte gått till skolan om jag var tvungen  att använda uniform .
    Hur är det med lösförståelsen egentligen? Jag har ju skrivit att uniform INTE är en lösning mot mobbing, men att man UPPENBARLIGEN inte blir retad för just kläderna. 

Här är det definitiv så att barnen känner samhörighet, man märker på lekplatser efter skolan att barn som inte känner varandra går fram till andra barn i samma uniform och börjar prata. Äldre elever tar per automatik hand om yngre elever när de träffas på ute på lekplatser och sådär i sina uniformer och det är så himla fint att se. De känner att de har ett ansvar för varandra.

Sedan, MattsonE, om det varit självklart att man hade skoluniform från fyra års ålder, tror jag inte att du skolkat på grund uttav det, det hade varit självklart. En del av att bli stor och börja skolan.

Jag känner massor av både barn, vuxna britter, ungdomar och lärare med erfarenhet av skoluniform och jag lovar dig att ingen någonsin skolkar på grund av uniformen.

Det är som att de skulle skolka för att man måste bli läxförhörd eller för att man måste ha gympakläder, helt absurt helt enkelt.
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • MattssonE
    knisse skrev 2011-10-07 13:34:13 följande:
    nej.
    jobbar du pa hotell tex handlar det om en dresscode rakt av. man vill halla en vis standrad pa klädseln och inte ha nagon individualitet utan ett team
    tack , men har själv jobbat inom hotell och är dessutom utbildad inom det så jag vet nog varför man har dresscode. Städerskor har en viss klädsel, receptionister och konferensvärdinnor har en annan klädsel och frukostvärdinnor har en annan. De är för att se proper ut och även för att gästerna ska kunna se att man jobbar där. Och vilken typ av befattning man har.  när det gäller frukosten så har det att göra med smidighet att göra. Man har inte förkläde för att det är hotellets policy, utan för att skydda mot spill och smuts och för att även kunna hänga eventuella trasor osv i.
  • blubberer
    MattssonE skrev 2011-10-07 13:37:34 följande:
    ja, och ?

anledningen till att jag skrev om de uniformerna var för prisets skull. alla tror att det blir billigare med uniformer, därför relaterade jag till dessa. Om de fula trasorna är så dyra, vad tror folk då att en snygg och stilren skoluniform med massa tillbehör skulle kosta då?
    Men varför jämföra med något som inte har med skoluniformer att göra?

Jag kan jämföra med priset på en balklänning men det blir inte relevant för det.

Dessutom är dessa overaller ofta av typen arbetsoverall med slitstarkt tyg, flamskydd m.m. så några trasor behöver det absolut inte vara (fula kan de vara trots bra kvalitet).
  • tahira
    Daeminimon skrev 2011-10-07 13:39:17 följande:
    Det märks att du bor i London! Kom upp hit en vecka och se vad du säger om "Britternas disciplin" efter det! Obestämd
    Nu menade jag i teorin. Jag tror att anledningen till att många brittiska skolor inte fungerar är att samhället här inte respekterar barn tillräckligt, att kvinnor fortfarande har andra roller än män och att det överlag inte finns någon genuin respekt eller strävan efter jämlikhet och jämställdhet.

Anledningen till att många svenska skolor inte fungerar är att barnen blir lite väl daltade med och att skolan inte främst är skola, utan ett allmänt häng för barn och ungdomar utan en tydlig plan på vad det är som skall uppnås. 
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • knisse
    MattssonE skrev 2011-10-07 13:40:56 följande:
    tack , men har själv jobbat inom hotell och är dessutom utbildad inom det så jag vet nog varför man har dresscode. Städerskor har en viss klädsel, receptionister och konferensvärdinnor har en annan klädsel och frukostvärdinnor har en annan. De är för att se proper ut och även för att gästerna ska kunna se att man jobbar där. Och vilken typ av befattning man har.  när det gäller frukosten så har det att göra med smidighet att göra. Man har inte förkläde för att det är hotellets policy, utan för att skydda mot spill och smuts och för att även kunna hänga eventuella trasor osv i.
    om du hänger eventuella trasort i förklädet vill jag hoppas att inte hälsovardvärket kommer pa besök...
Svar på tråden Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?