MattssonE skrev 2011-10-07 13:32:58 följande:
Ja men mobbning, retning, bli utskrattad, viskad om etc etc. Sa mobbning just som ett samlingsord för alla dessa metoder....
Tror faktiskt att barnen skulle tappa en hel del respekt, och framför allt närvaro! Hade inte gått till skolan om jag var tvungen att använda uniform .
Hur är det med lösförståelsen egentligen? Jag har ju skrivit att uniform INTE är en lösning mot mobbing, men att man UPPENBARLIGEN inte blir retad för just kläderna.
Här är det definitiv så att barnen känner samhörighet, man märker på lekplatser efter skolan att barn som inte känner varandra går fram till andra barn i samma uniform och börjar prata. Äldre elever tar per automatik hand om yngre elever när de träffas på ute på lekplatser och sådär i sina uniformer och det är så himla fint att se. De känner att de har ett ansvar för varandra.
Sedan, MattsonE, om det varit självklart att man hade skoluniform från fyra års ålder, tror jag inte att du skolkat på grund uttav det, det hade varit självklart. En del av att bli stor och börja skolan.
Jag känner massor av både barn, vuxna britter, ungdomar och lärare med erfarenhet av skoluniform och jag lovar dig att ingen någonsin skolkar på grund av uniformen.
Det är som att de skulle skolka för att man måste bli läxförhörd eller för att man måste ha gympakläder, helt absurt helt enkelt.