Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?
Jag tycker att skoluniform bor inforas i Sverige.
Vad tycker ni?
Jag tycker att skoluniform bor inforas i Sverige.
Vad tycker ni?
Jag är emot uniform. Vi bor i Spanien, här är skoluniform obligatoriskt på alla privata skolor. Min son är 5 och går på en offentlig skola som deltar i ett projekt för att utvärdera skokuniformens fördelar så det finns uniform men den är inte obligatorisk. Min son har inte uniform pga:
- den är dyr!!! En uppsättning består av träningsoverall, tshirt, shorts, kortärmad piketröja, vanliga bomullsbyxor och en tunnstickad tröja. Bara träningsoverallen kostar 35 euro, kvalitén är dessutom usel. Tanken är att de ska ha träningsoverall de dagar de har idrott och den vanliga övriga dagar. Så två par skor till. Och andra kläder att ha utanför skolan. Det blir DYRT!
-kläderna är inte särskilt bekväma då de sitter ner inne större delen av dagen
-killar ska ha byxor och tjejerna klänning, bara principen gör att jag motsäger mig att sätta på min som uniform
-jag kan inte se några andra fördelar med uniform mer än att det möjligtvis ser "gulligt" ut att alla är likadana.
Har en kompis som har sin treåring på en brittisk privatskola, de betalar 600 euro/år för uniformen...
Min sons uniform ser ut ungerfär så här:
http://www.educationbase.co.uk/index.php?id=CC1218
Han har också gråa byxor men mörkblå tröja istället för grön. Den mörkblå tröjan finns som piketröja, collegetröja och collegetröja med huva.
Min son är bara sex år och jag ser inga jätte stora fördelar med skoluniform men kanske skapar den mer samhörighet och kanske underlättar den även för barnen att ta kontakt med varandra om de möts utanför skolan under förutsättning att de har skoluniformen på. Om det är mycket bråk med barnen angående klädval så underlättar det också med skoluniform. Det problemet har inte vi än så länge. Min sons skola har även försäljning av använda skoluniformer. Om uniformen fortfarande är i bra skick så kan man donera den till skolan. Sedan så säljs unformen för en billig penning och skolan får in pengar till sin verksamhet.
Jag är för skoluniform men eftersom jag inte bor i Sverige så räknas antagligen inte vad jag tycker.
Tycker att fokus i skolan ska vara på utbildning och inte kläder. Jag tycket att det är bra att man får lära sig att använda annat än det yttre för att vara "personlig".
Är faktiskt förvånad att så många i denna tråd är såpass emot skoluniformer då "individualitet" inte är det första som slår mig när jag åker hem (Stockholm) på besök. Tvärtom är det svenska samhället ganska likriktat. Hellre att skolan bestämmer kläderna (i skolan) än att det ska drivas av en modehysteri (som i sig är en uniform, om än inte officiell sådan).
jag tycker om skoluniform! har alltid gjort. MEN jag tycker att det ska finnas alternativa kläder eller vad man säger... alltså tex t-shirt, lång tröja, byxor, kjol etc så att varje elev kan välja kläder efter "smak" och även års-tid.
fick höra om en tjej i london som tvingades gå i knä kjol på vintern för att det var så tjejerna skoluniform såg ut. det är hemskt!
Röstade för skoluniform då jag själv har växt upp med den. Alla i skolan (ca 1000 elever) hade samma uniform som inte ens var snygg och definitivt inte moderiktig, smycken, huvudbonader inomhus och smink var förbjudna och vi hade ca 1000 starka individer där ens personliga egenskaper var avgörande för hur vi uppfattades. Vi fick anstränga oss för att visa vem vi var: vissa var duktiga i matte, andra i andra ämnen, några socialt begåvade och vissa var bara tuffa. Uniformen kommer inte ta bort mobbning eller motverka sociala orättvisor av sig själv utan jag röstade FÖR för att min åsikt är att det är ens inre som gör oss unika och det finns andra, mer intressanta sätt att visa vår individualitet än genom några tygstycken. :)
Bor I USA och mina tre barn har skoluniform. Superbra tycker jag. Blir inte dyrare än vanliga kläder, dessutom är det en privatskola där de flesta har gott om pengar, men inte alla! Med uniform blir det inte lika uppenbart vem som har det gott ställt och vem som inte har det.
På ett sätt tkr ja man ska införa de för då minskas mobbningen o lättare för de som har svårt med ekonomin till de modet idag som finns. Men på ett annat sätt så tkr ja de är tråkigt med samma kläder varje dag :/