• caliningrad

Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?

Jag tycker att skoluniform bor inforas i Sverige.
    Vad tycker ni? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?
  • Thaleia
    caliningrad skrev 2011-10-10 10:13:57 följande:
    Kanske det.
    Jag vet bara att uniformen hjalpte min dotter att kanna sig lika de andra nar hon kom hit och forstod inte ett enda ord av va som sas i skolan. Hon var mycket annorlunda an alla andra pga olika anledningar och mobbades aldrig, tvartom var alla barn mycket hjalpsamma och empatiska.

Jag vet ocksa att hon ar mycket stolt for sin uniform eftersom det star hennes skolas namn och hon absolut alskar sin skola. 
    Fast att dom var empatiska och hjälpsamma behöver inte bero på att dom bär uniform. Även här i Sverige är det faktiskt såhär att många barn faktiskt är snälla och hjälpsamma och välkomnar nya kamrater. Det har mer med uppfostran och klimatet i klassen att göra än med uniformen att göra.

Och visst kommer jag också ihåg att man var stolt över sin uniform för alla kunde ju se vilken skola man tillhörde. Men det var nog inte lika kul för dom som bar uniformen som tillhörde en skola som alla visste låg i ett sämre område...
  • YokohamaNr2

Angående om flickor får ha byxor så skiljer sig det från skola till skola här i England men i min sons skola får flickorna välja om de vill ha klänning, kjol eller byxor och jag tror att de flesta skolorna här går mot det.

Det var dock en kille i somras i värmeböljan,  som var i tidningen då han protesterade mot att tjejerna fick ha kjol men killarna inte fick ha shorts så han gick till skolan i sin systers kjol!

• caliningrad
    Thaleia skrev 2011-10-10 10:21:31 följande:
    Fast att dom var empatiska och hjälpsamma behöver inte bero på att dom bär uniform. Även här i Sverige är det faktiskt såhär att många barn faktiskt är snälla och hjälpsamma och välkomnar nya kamrater. Det har mer med uppfostran och klimatet i klassen att göra än med uniformen att göra.

Och visst kommer jag också ihåg att man var stolt över sin uniform för alla kunde ju se vilken skola man tillhörde. Men det var nog inte lika kul för dom som bar uniformen som tillhörde en skola som alla visste låg i ett sämre område...
    ja, kanske. I det landet dar jag bor finns det inte sa manga olika uniformer - kanske 5-6 modeller totalt, tillverkade av samma fabrik.
    Det enda som skiljer da ar skolans namn som ar sytt pa uniformen.

Du kanske har ratt, men jag kan inte att det skulle losas av att inte ha uniformen istallet. Det blir bara varre med klass skillnader iallafall. 
  • A von B

Nej! Jag gillar olika.

Men ska vi nu införa det i skolorna så ska vi givetvis införa det på ALLA arbetsplatser också. För det finns minsann vuxenmobbing också.   

• Thaleia
    caliningrad skrev 2011-10-10 10:28:30 följande:
    ja, kanske. I det landet dar jag bor finns det inte sa manga olika uniformer - kanske 5-6 modeller totalt, tillverkade av samma fabrik.
    Det enda som skiljer da ar skolans namn som ar sytt pa uniformen.

Du kanske har ratt, men jag kan inte att det skulle losas av att inte ha uniformen istallet. Det blir bara varre med klass skillnader iallafall. 
    Det jag egentligen menar är att ange anledningen till att unifrom är bra eftersom det suddar ut klasskillnaderna är bara nonsens. Just det argumentet är faktiskt inte sant. Klasskillnaderna kommer på ett eller annat sätt att synas fastän barnen bär uniform och det bör man som vuxen och förälder vara medveten om istället för att vara naiv och tro att det är tvärtom. För då är risken att man vaggas man in i en falsk föreställning som kan göra att man blir lite blind för vad barnen har för sig gentemot andra som har det mindre bra ställt.
  • Sixxty

Nej absolut inte. Jag vill att mina barn ska kunna ha bekväma kläder som passar dom och deras kroppstyp.
     Om det ska handla om att barn ska slippa bli mobbade så tror jag inte man undviker det med uniform. Mobbarna väljer någonting annat i stället. Dessutom kommer det att finnas barn som uniformen inte passar på och dom slipper knappast undan.
    Vad gäller skillnaden på "fattiga och rika" blir den skillnaden kvar ändå eftersom de med mindre gott ställt kommer att ha begagnade kläder till skillnad från de med mer pengar.

• Thaleia
    Sixxty skrev 2011-10-10 10:43:24 följande:
     Om det ska handla om att barn ska slippa bli mobbade så tror jag inte man undviker det med uniform. Mobbarna väljer någonting annat i stället. Dessutom kommer det att finnas barn som uniformen inte passar på och dom slipper knappast undan.
    Vad gäller skillnaden på "fattiga och rika" blir den skillnaden kvar ändå eftersom de med mindre gott ställt kommer att ha begagnade kläder till skillnad från de med mer pengar.
    Japp, exakt så var det kommer jag ihåg från min uniform-tid!
  • elizaa
    caliningrad skrev 2011-10-07 12:31:09 följande:
    Jag tycker att skoluniform bor inforas i Sverige.
    Vad tycker ni? 
    JA! Säger jag som blev mobbad för att jag inte hade rätt kläder och som minns hur hemskt det var i skolans catwalk
  • HarperSeven

Jag undrar om det ens är möjligt att införa skoluniform i Sverige med tanke på att skolan knappt får kosta några pengar alls. En skola fick till och med ta bort den organiserade fruktstunden eftersom en förälder ansåg att det kostade för mycket pengar.

• Loriyana

Det finns många fördelar med skoluniform

1. Man slipper klädhetsen.

2. Man slipper bråket på morgonen om vad man ska ha på sig, det är tidssparande

3. Kläderna är slitstarka och bra

4. Det blir billigare. Kläderna massproduceras vilket drar ner på kostnaden enormt.

5. Det ger en känsla av samhörighet

6. Om ett barn springer ifrån skolan eller skolkar/busar då är det lätt för omgivningen att se vilken skola barnet tillhör och då kunna kontakta personalen. För skolor har ofta olika uniformer.

7. Barnen får möjlighet att uttrycka sin individualitet på andra sätt än genom sina kläder.

8. Det blir mindre utseendehets

9. Det minskar på klyftorna, fattiga och rika har samma outfit 

Min dotter är 4 år och klädhetsen har redan börjat. Varje morgon får jag höra "men ALLA andra flickor har klänning på sig på dagis" och "jag vill också ha en hello-kitty top" osv osv osv. Varje morgon är en kamp att få på henne väder-adekvata kläder. Uniform vore så otroligt praktiskt!                       

Svar på tråden Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?