Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?
Jag tycker att skoluniform bor inforas i Sverige.
Vad tycker ni?
Jag tycker att skoluniform bor inforas i Sverige.
Vad tycker ni?
Angående om flickor får ha byxor så skiljer sig det från skola till skola här i England men i min sons skola får flickorna välja om de vill ha klänning, kjol eller byxor och jag tror att de flesta skolorna här går mot det.
Det var dock en kille i somras i värmeböljan, som var i tidningen då han protesterade mot att tjejerna fick ha kjol men killarna inte fick ha shorts så han gick till skolan i sin systers kjol!
Nej! Jag gillar olika.
Men ska vi nu införa det i skolorna så ska vi givetvis införa det på ALLA arbetsplatser också. För det finns minsann vuxenmobbing också.
Nej absolut inte. Jag vill att mina barn ska kunna ha bekväma kläder som passar dom och deras kroppstyp.
Om det ska handla om att barn ska slippa bli mobbade så tror jag inte man undviker det med uniform. Mobbarna väljer någonting annat i stället. Dessutom kommer det att finnas barn som uniformen inte passar på och dom slipper knappast undan.
Vad gäller skillnaden på "fattiga och rika" blir den skillnaden kvar ändå eftersom de med mindre gott ställt kommer att ha begagnade kläder till skillnad från de med mer pengar.
Jag undrar om det ens är möjligt att införa skoluniform i Sverige med tanke på att skolan knappt får kosta några pengar alls. En skola fick till och med ta bort den organiserade fruktstunden eftersom en förälder ansåg att det kostade för mycket pengar.
Det finns många fördelar med skoluniform
1. Man slipper klädhetsen.
2. Man slipper bråket på morgonen om vad man ska ha på sig, det är tidssparande
3. Kläderna är slitstarka och bra
4. Det blir billigare. Kläderna massproduceras vilket drar ner på kostnaden enormt.
5. Det ger en känsla av samhörighet
6. Om ett barn springer ifrån skolan eller skolkar/busar då är det lätt för omgivningen att se vilken skola barnet tillhör och då kunna kontakta personalen. För skolor har ofta olika uniformer.
7. Barnen får möjlighet att uttrycka sin individualitet på andra sätt än genom sina kläder.
8. Det blir mindre utseendehets
9. Det minskar på klyftorna, fattiga och rika har samma outfit
Min dotter är 4 år och klädhetsen har redan börjat. Varje morgon får jag höra "men ALLA andra flickor har klänning på sig på dagis" och "jag vill också ha en hello-kitty top" osv osv osv. Varje morgon är en kamp att få på henne väder-adekvata kläder. Uniform vore så otroligt praktiskt!