• caliningrad

Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?

Jag tycker att skoluniform bor inforas i Sverige.
    Vad tycker ni? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?
  • caliningrad
    Plutteli skrev 2011-10-13 16:51:35 följande:
    hahaha, jag har träffat barn och ungdomar från ett rad länder, ALLA har varit egotrippade och trott att världen cirkulerar runt dem, det hör till! Att vägra barn att ifrågasätta och att alla ska vara små kloner gör verkligen ingen skillnad. Sen måste det vara länge sen du var i en svensk skola, för tänker på samma sätt gör ungarna verkligen inte!
    det stämmer inte alls.
    När min dotter var hos mina föräldrar förra sommaren tyckte de att det fanns en enorm skillnad mellan min dotters beteende och hennes kusin. Min dotter vill nämligen alltid dela det hon har med andra, frågar alltid hur alla mår. Hon trotsar rent sagt absolut aldrig och blir väldigt chockad när hon ser barn i sin ålder som gör det.
    Och faktumet är att alla barn i hennes klass är lika bra uppfostrade som hon,inget barn som har nån diagnos eller trots osv... 
  • caliningrad
    Majsan70 skrev 2011-10-13 16:44:49 följande:
    Oerhört skrämmande skola! Inget jag vill ha tillbaka till Sverige. Så här såg det ut vid sekelskiftet o innan. Nej jag vill absolut inte ha skoluniform.
    vad är det exakt som skrämmer dig ?
    Jag är nyfiken bara.
    Är det nationellsången ? den är fin faktiskt. Är det att barnen ska stå på led ?
    att de måste räcka upp handen innan de pratar ?
    är inte allt detta minimala regler på skolan egentligen ?? 
  • Thaleia
    caliningrad skrev 2011-10-13 16:49:55 följande:
    MIn dotters skola är faktiskt inte alls strikt enligt min mening. De ser till att alla mår bra, är glada, lär sig med mycket lek i de yngre klasserna.
    Men det finns de regler jag har beskrivit som gör att det hela är lugnt och organiserat.
    Men min dotter har enormt kul. Hon brevväxlar kärleksbrev med sina kompisar nuförtiden till exempel, det finns många fester väldigt ofta där barnen ska klä ut sig. De insisterar mycket att barnen ska vara empatiska mot varandra och det är dom. Härlig stämning.
    Jag tror att det är just faktumet att det finns en tydlig skillnad mellan hem och skolan, och vuxna och barn och att alla faller på sin plats som gör att de kan lära sig utan att bli störda och uppleva att det är roligt och givande att vara i skolan.
    Nu är ju din dotter så pass liten så jag förstår att du allting är frid och fröjd just nu. Det är ju äldre barnen blir som dom här problemen jag nämner dyker upp. I mitt tycke lärde den typen av skolgång bara barnen att bli riktiga ögontjänare. Man skärpte sig som fan när läraren var där för ingen ville ju få ett dåligt betyg i uppförande, bli utskälld av läraren osv. Men när dom vuxna inte såg, så var det ju annat.

Det jag menar är att du av ngn anledning fullkomligt fördömer den svenska skolgången och lovprisar den typen av skolgång som finns i det landet där ni bor nu men ditt sätt och se det på känns lite naivt och lite "skygglapparna på".
  • Majsan70
    caliningrad skrev 2011-10-13 16:55:07 följande:
    det stämmer inte alls.
    När min dotter var hos mina föräldrar förra sommaren tyckte de att det fanns en enorm skillnad mellan min dotters beteende och hennes kusin. Min dotter vill nämligen alltid dela det hon har med andra, frågar alltid hur alla mår. Hon trotsar rent sagt absolut aldrig och blir väldigt chockad när hon ser barn i sin ålder som gör det.
    Och faktumet är att alla barn i hennes klass är lika bra uppfostrade som hon,inget barn som har nån diagnos eller trots osv... 
    Så för att de är "rätt" uppfostrade och går i rätt skola har ingen diagnoser? Herregud!!! Du vet inte mycket du!
    Trots som det kallas är en fullt naturlig utvecklingsfas hos barn som verkar undertryckt på barnen du beskriver.
  • Majsan70
    caliningrad skrev 2011-10-13 16:57:14 följande:
    vad är det exakt som skrämmer dig ?
    Jag är nyfiken bara.
    Är det nationellsången ? den är fin faktiskt. Är det att barnen ska stå på led ?
    att de måste räcka upp handen innan de pratar ?
    är inte allt detta minimala regler på skolan egentligen ?? 
    Hela konceptet! Det är förlegat punkt o slut!

Att räcka upp handen..javisst men resten?
  • caliningrad
    Thaleia skrev 2011-10-13 16:58:40 följande:
    Nu är ju din dotter så pass liten så jag förstår att du allting är frid och fröjd just nu. Det är ju äldre barnen blir som dom här problemen jag nämner dyker upp. I mitt tycke lärde den typen av skolgång bara barnen att bli riktiga ögontjänare. Man skärpte sig som fan när läraren var där för ingen ville ju få ett dåligt betyg i uppförande, bli utskälld av läraren osv. Men när dom vuxna inte såg, så var det ju annat.

Det jag menar är att du av ngn anledning fullkomligt fördömer den svenska skolgången och lovprisar den typen av skolgång som finns i det landet där ni bor nu men ditt sätt och se det på känns lite naivt och lite "skygglapparna på".
    Precis, jag bara njuter just nu och är på mitt lilla moln, det stämmer. Men det finns dock många tonårskusiner i min släkt. När de var på besök hos oss sa de alla till min förvåning att de skulle drömma att få gå på min dotters skola, just pga uniform, ordning och reda, eftersom de klagade att de hade svårt att arbeta ostörda i sina skolor. Plus faktumet att min dotters skola är fantastiskt bra utrustad med väldigt bra fritidsaktiviteter, stor pool, musikstudio, riktig teater osv. 
  • caliningrad
    Majsan70 skrev 2011-10-13 17:00:44 följande:
    Hela konceptet! Det är förlegat punkt o slut!

Att räcka upp handen..javisst men resten?
    vadå resten?
    är det fel att stå på led?
    att visa respekt till sin lärare genom att resa sig ?
    Argumentera gärna.
  • caliningrad
    Majsan70 skrev 2011-10-13 16:59:27 följande:
    Så för att de är "rätt" uppfostrade och går i rätt skola har ingen diagnoser? Herregud!!! Du vet inte mycket du!
    Trots som det kallas är en fullt naturlig utvecklingsfas hos barn som verkar undertryckt på barnen du beskriver.
    ha ha ha !  nu tillbaka till den svenska propagandan om trots som utvecklingsfas osv.... hört detta så många ggr tills att jag insåg att det var ett fullkomligt intellektuellt bedrägeri... men fortsätt tro på detta du och låta dina barn trotsa !
  • Thaleia
    caliningrad skrev 2011-10-13 17:04:33 följande:
    Precis, jag bara njuter just nu och är på mitt lilla moln, det stämmer. Men det finns dock många tonårskusiner i min släkt. När de var på besök hos oss sa de alla till min förvåning att de skulle drömma att få gå på min dotters skola, just pga uniform, ordning och reda, eftersom de klagade att de hade svårt att arbeta ostörda i sina skolor. Plus faktumet att min dotters skola är fantastiskt bra utrustad med väldigt bra fritidsaktiviteter, stor pool, musikstudio, riktig teater osv. 
    Men det är väl klart att man kan tycka det men vad hade dom egentligen tyckt sen om dom verkligen hade fått gå där en längre tid? Det vet man ju inte. De kanske tom hade tyckt att den svenska skolan hade blivit betydligt bättre med fler vuxna som gör det möjligt att ha mindre grupper och därmed ger större möjlighet att få arbeta mer ostört. Om dom hade haft det valet också.

Ditt sista stycke bekräftar väl bara egentligen det jag skrev i inlägg 158
  • Majsan70
    caliningrad skrev 2011-10-13 17:08:25 följande:
    ha ha ha !  nu tillbaka till den svenska propagandan om trots som utvecklingsfas osv.... hört detta så många ggr tills att jag insåg att det var ett fullkomligt intellektuellt bedrägeri... men fortsätt tro på detta du och låta dina barn trotsa !
    Mina barn är stora nu o förbi sina sk. trotsåldrar. I övrigt finns det bra litteratur att läsa om barnets utveckling skrivna av författare även från andra länder om du känner dig lite oinsatt i ämnet.
    Mina barn är dessutom respektfulla trevliga och vänliga individer trots att de går i svensk kommunal skola.

Respekt är något man förtjänar inte något man kräver via strikt uppfostran. Med värme o kärlek kommer man långt.
Svar på tråden Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?