caliningrad skrev 2011-10-13 16:49:55 följande:
MIn dotters skola är faktiskt inte alls strikt enligt min mening. De ser till att alla mår bra, är glada, lär sig med mycket lek i de yngre klasserna.
Men det finns de regler jag har beskrivit som gör att det hela är lugnt och organiserat.
Men min dotter har enormt kul. Hon brevväxlar kärleksbrev med sina kompisar nuförtiden till exempel, det finns många fester väldigt ofta där barnen ska klä ut sig. De insisterar mycket att barnen ska vara empatiska mot varandra och det är dom. Härlig stämning.
Jag tror att det är just faktumet att det finns en tydlig skillnad mellan hem och skolan, och vuxna och barn och att alla faller på sin plats som gör att de kan lära sig utan att bli störda och uppleva att det är roligt och givande att vara i skolan.
Nu är ju din dotter så pass liten så jag förstår att du allting är frid och fröjd just nu. Det är ju äldre barnen blir som dom här problemen jag nämner dyker upp. I mitt tycke lärde den typen av skolgång bara barnen att bli riktiga ögontjänare. Man skärpte sig som fan när läraren var där för ingen ville ju få ett dåligt betyg i uppförande, bli utskälld av läraren osv. Men när dom vuxna inte såg, så var det ju annat.
Det jag menar är att du av ngn anledning fullkomligt fördömer den svenska skolgången och lovprisar den typen av skolgång som finns i det landet där ni bor nu men ditt sätt och se det på känns lite naivt och lite "skygglapparna på".