• caliningrad

Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?

Jag tycker att skoluniform bor inforas i Sverige.
    Vad tycker ni? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?
  • caliningrad
    Plutteli skrev 2011-10-13 15:05:53 följande:
    en 4 åring behöver inte smink alls så det är inte direkt märkligt.
    Skoluniformer löser inga problem alls, de skapar problem och svaret till en mer ordentlig skola i Sverige är fler lärare!
    Min dottersskola = från 18 månader till 18 år.

Som skattebetalare vägrar jag behöva betala fler lärare bara  for att det ska bli ordning och reda.

I min dotters skola ska också eleverna stå på led, sjunga nationellsången varje morgon när flaggan lyfts, resa sig när läraren kommer i klassen, räcka upp handen när man måste prata. De elever som inte lyssnar eller stör får en konsekvens direktt.

Behövs inte en massa lärare för att det ska bli ordning och reda.  
  • Plutteli
    caliningrad skrev 2011-10-13 16:23:48 följande:

Som skattebetalare vägrar jag behöva betala fler lärare bara  for att det ska bli ordning och reda.

I min dotters skola ska också eleverna stå på led, sjunga nationellsången varje morgon när flaggan lyfts, resa sig när läraren kommer i klassen, räcka upp handen när man måste prata. De elever som inte lyssnar eller stör får en konsekvens direktt.

Jag föredrar barn och elever som tänker själva, som vågar ifrågasätta, som inte lyder för lydandets skull utan för att de vuxna runt om på ett bra sätt kan motivera sina regler. Barn som går i auktoritära skolor är extremt lättstyrda, det är så diktaturer bla klarar av att hålla makten. Jag vill ha barn som växer upp till starka individer som inte pissar på sig så fort en överordnad öppnar munnen. För att få en sådan skola att fungera krävs många lärare och mindre klasser där barnen kan få växa och utvecklas till de unika individer de är istället för små kloner.
  • Thaleia

Herregud, vilket land är det? För det låter EXAKT så som jag hade det när vi bodde utomlands och det var för många år sedan. Jag vet inte riktigt hur din världsbild ser ut men att ha den typen av undervisningen garanterar inte att barnen verkligen blir "lyckade" människor. Många som gick med mig och var äldre flippade rejält ut sen på fritiden (blev gravida, ljög som bara den för lärare och föräldrar, drack massa osv) som en revolt mot det här alltför stränga. Jag menar inte att skolan i Sverige är perfekt för det finns tyvärr många brister idag men lösningen är inte en mer auktoritär skola. Varken en för slapp uppfostran och skolgång eller en för sträng uppfostran och skolgång lär ju barnen att lära känna sig själv och ger barnen dom verktyg som behövs för att klara av att göra klokare val här i livet. Och det finns väl en anledning till att det än idag är rätt vanligt med tonårsgraviditeter, barn som inte avslutar sina studier osv i det landet jag vistades i.

Så jag vet inte hur din världsbild ser ut men på dig låter det som att den här typen av skolgång är svaret på alla problem och verkar inte se baksidan av den. För tro mig, det finns en baksida bara man öppnar ögonen och slutar tro att man bor i Lalaland.
  • caliningrad
    Plutteli skrev 2011-10-13 16:41:04 följande:
    Jag föredrar barn och elever som tänker själva, som vågar ifrågasätta, som inte lyder för lydandets skull utan för att de vuxna runt om på ett bra sätt kan motivera sina regler. Barn som går i auktoritära skolor är extremt lättstyrda, det är så diktaturer bla klarar av att hålla makten. Jag vill ha barn som växer upp till starka individer som inte pissar på sig så fort en överordnad öppnar munnen. För att få en sådan skola att fungera krävs många lärare och mindre klasser där barnen kan få växa och utvecklas till de unika individer de är istället för små kloner.
    Ja,den svenska skolan har lyckats med det.
    Alla klasser är fulla av egotrippade individer som tror att de tänker själva trots att alla tänker på samma sätt, och som tror att världen kretsar kring dom. Trist. 
  • Majsan70

Oerhört skrämmande skola! Inget jag vill ha tillbaka till Sverige. Så här såg det ut vid sekelskiftet o innan. Nej jag vill absolut inte ha skoluniform.
  • Thaleia
    caliningrad skrev 2011-10-13 16:44:03 följande:
    Alla klasser är fulla av egotrippade individer som tror att de tänker själva trots att alla tänker på samma sätt, och som tror att världen kretsar kring dom. Trist. 
    Och du tror att det här slutar utanför Sveriges gränser?
  • caliningrad
    Thaleia skrev 2011-10-13 16:41:56 följande:
    Herregud, vilket land är det? För det låter EXAKT så som jag hade det när vi bodde utomlands och det var för många år sedan. Jag vet inte riktigt hur din världsbild ser ut men att ha den typen av undervisningen garanterar inte att barnen verkligen blir "lyckade" människor. Många som gick med mig och var äldre flippade rejält ut sen på fritiden (blev gravida, ljög som bara den för lärare och föräldrar, drack massa osv) som en revolt mot det här alltför stränga. Jag menar inte att skolan i Sverige är perfekt för det finns tyvärr många brister idag men lösningen är inte en mer auktoritär skola. Varken en för slapp uppfostran och skolgång eller en för sträng uppfostran och skolgång lär ju barnen att lära känna sig själv och ger barnen dom verktyg som behövs för att klara av att göra klokare val här i livet. Och det finns väl en anledning till att det än idag är rätt vanligt med tonårsgraviditeter, barn som inte avslutar sina studier osv i det landet jag vistades i.

Så jag vet inte hur din världsbild ser ut men på dig låter det som att den här typen av skolgång är svaret på alla problem och verkar inte se baksidan av den. För tro mig, det finns en baksida bara man öppnar ögonen och slutar tro att man bor i Lalaland.
    MIn dotters skola är faktiskt inte alls strikt enligt min mening. De ser till att alla mår bra, är glada, lär sig med mycket lek i de yngre klasserna.
    Men det finns de regler jag har beskrivit som gör att det hela är lugnt och organiserat.
    Men min dotter har enormt kul. Hon brevväxlar kärleksbrev med sina kompisar nuförtiden till exempel, det finns många fester väldigt ofta där barnen ska klä ut sig. De insisterar mycket att barnen ska vara empatiska mot varandra och det är dom. Härlig stämning.
    Jag tror att det är just faktumet att det finns en tydlig skillnad mellan hem och skolan, och vuxna och barn och att alla faller på sin plats som gör att de kan lära sig utan att bli störda och uppleva att det är roligt och givande att vara i skolan.
  • Plutteli
    caliningrad skrev 2011-10-13 16:44:03 följande:
    hahaha, jag har träffat barn och ungdomar från ett rad länder, ALLA har varit egotrippade och trott att världen cirkulerar runt dem, det hör till! Att vägra barn att ifrågasätta och att alla ska vara små kloner gör verkligen ingen skillnad. Sen måste det vara länge sen du var i en svensk skola, för tänker på samma sätt gör ungarna verkligen inte!
  • caliningrad
    Thaleia skrev 2011-10-13 16:46:48 följande:
    Och du tror att det här slutar utanför Sveriges gränser?
    tyvärr inte. Hela västerlandet har smittats av pedagogisk rörelse (Decroly, Freinet, Steiner, Piaget, osv) med samma konsekvenser på nivån som har sjunkit överallt.
Svar på tråden Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?