• caliningrad

Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?

Jag tycker att skoluniform bor inforas i Sverige.
    Vad tycker ni? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?
  • Sixxty
    elizaa skrev 2011-10-13 12:42:35 följande:
    det var ju inte det mitt första inlägg handlade om

det handlade om mobbing på grund av kläder och inte mobbing över huvud taget 
    Och jag menar att uniform inte är lösningen på problemet. Har man inte råd med "fina" kläder har man inte råd med en ny uniform heller . Resultatet blir en illasittande och/eller sliten uniform som knappast gör situationen bättre för barnet.
    Det kommer att finnas barn vars kroppstyp inte passar i de modeller som man valt för uniformerna. De kommer att
    bli utsatta för det.
    Mobbning sitter djupare än vad man har på sig. Likadana kläder tar inte bort problemet.
  • Thaleia
    elizaa skrev 2011-10-13 12:27:59 följande:
    så du menar på fullt allvar att det finns barn som är "menade" att bli mobbade?
    att de skulle ha blivit det i vilket fall som helst?

du menar även att en skoluniform inte hade begränsat och/eller förhindrat mobbing för dessa barn?
    Tror inte det finns någon som tycker att det finns barn som finns menade att bli mobbade. Däremot är det fruktansvärt naivt att tro att uniform verkligen skulle förhindra det. Lika lite som det gör att ingen tänker på klasskillnader. Fullkomligt bullshit. Jag har som sagt hört många exempel som visar att just dom här "fördelarna" av skoluniform inte stämmer samt själv haft den  upplevelsen under dom åren jag gick på en skola där man använde uniform.
  • Thaleia
    Thaleia skrev 2011-10-13 12:48:57 följande:
    Tror inte det finns någon som tycker att det finns barn som finns menade att bli mobbade. Däremot är det fruktansvärt naivt att tro att uniform verkligen skulle förhindra det. Lika lite som det gör att ingen tänker på klasskillnader. Fullkomligt bullshit. Jag har som sagt hört många exempel som visar att just dom här "fördelarna" av skoluniform inte stämmer samt själv haft den  upplevelsen under dom åren jag gick på en skola där man använde uniform.
    finns=är
  • Sodaspring

Ja det tycker jag skulle vara bra. Jag skulle inte ha något emot att betala för dem heller, trots att skolan ska vara avgiftsfri.

ღAnthony jan 06ღKian nov 07ღ
  • pluvdo

"Fattiga och rika har samma outfit"... ja, men en rik kanske har en uniform som sitter bra medan en fattig har en uniform som denne började växa ur redan för ett år sedan.

• caliningrad

Hej!
    Hade aldrig nansin trott att over 60% skulle forespraka skoluniform!
    Jag ar bara sa glad att konstatera jag inte ar den enda som vill att den svenska skolan ska aterga till traditionella varderingar istf att fortsatta experimentera nya och ineffektiva metoder !

Onskar verkligen att politikerna skulle ta tag i fragan.

Som nagra har namnt, uniformen ar bara en liten aspekt av allt som borde andras sa att det verkligen blir ordning och reda pa svenska skolor.

Jag har manga andra bra ideer men uniformen ar kanske en av de lattaste att infora som en del av likabehandlingsplanen. 

• norgesessan

NEJ!
    Modet kommer till att skina igenom på något sätt endå, samt att barnen känner då varandra på fritiden också.
    Det blir kanske fokus på smink, hår och popularitet.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Thaleia
    pluvdo skrev 2011-10-13 12:50:16 följande:
    "Fattiga och rika har samma outfit"... ja, men en rik kanske har en uniform som sitter bra medan en fattig har en uniform som denne började växa ur redan för ett år sedan.
    Ja, precis. Egentligen är det just dom dvs dom som har det mindre bra ställt som man ska fråga om dom verkligen upplever att skoluniform har gjort att klasskillnaderna suddats ut och inte gäng svenskar som bott utomlands och gått i privata lite finare skolor och haft uniform och tyckt att det varit såååååååååå bra!
  • caliningrad
    norgesessan skrev 2011-10-13 12:52:34 följande:
    NEJ!
    Modet kommer till att skina igenom på något sätt endå, samt att barnen känner då varandra på fritiden också.
    Det blir kanske fokus på smink, hår och popularitet.
    i min dotters skola ar smink forbjuden forstas. Varfor ska man sminka sig for att ga till skolan ??
  • Plutteli
    caliningrad skrev 2011-10-13 12:56:08 följande:
    i min dotters skola ar smink forbjuden forstas. Varfor ska man sminka sig for att ga till skolan ??
    en 4 åring behöver inte smink alls så det är inte direkt märkligt.
    Skoluniformer löser inga problem alls, de skapar problem och svaret till en mer ordentlig skola i Sverige är fler lärare!
Svar på tråden Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?