• caliningrad

Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?

Jag tycker att skoluniform bor inforas i Sverige.
    Vad tycker ni? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?
  • Inima
    elizaa skrev 2011-10-11 01:01:19 följande:
    JA! Säger jag som blev mobbad för att jag inte hade rätt kläder och som minns hur hemskt det var i skolans catwalk
    Fast då kommer man ju bara mobbas för något annat, snea tänder, finnar, konstigt hår osv.
    Det är ingen idé att stänga stalldörren när hästen redan rymt.
  • caliningrad
    HarperSeven skrev 2011-10-12 10:14:17 följande:
    Jag undrar om det ens är möjligt att införa skoluniform i Sverige med tanke på att skolan knappt får kosta några pengar alls. En skola fick till och med ta bort den organiserade fruktstunden eftersom en förälder ansåg att det kostade för mycket pengar.
    Och det skulle vara ett valdigt markligt argument isafall i och med att mycket fattigare lander investerar massivt i barnens utbildning.

Titta pa Royal College i Colombo, en av de basta asiatiska skolorna:

"In Sri Lanka education has been made a right that must be available to all without any discrimination. Thanks to free education which also provides free text books and even free school uniforms, we have achieved an enviable rate of literacy because our Government considers education an investment for the benefit of present and future generations."

(fran deras hemsida http://www.royalcollege.lk)
  • elizaa
    Inima skrev 2011-10-12 10:26:06 följande:
    Fast då kommer man ju bara mobbas för något annat, snea tänder, finnar, konstigt hår osv.
    stämmer inte
  • Indigobarn
    Loriyana skrev 2011-10-12 10:23:55 följande:
    Det finns många fördelar med skoluniform

1. Man slipper klädhetsen.

2. Man slipper bråket på morgonen om vad man ska ha på sig, det är tidssparande

3. Kläderna är slitstarka och bra

4. Det blir billigare. Kläderna massproduceras vilket drar ner på kostnaden enormt.

5. Det ger en känsla av samhörighet

6. Om ett barn springer ifrån skolan eller skolkar/busar då är det lätt för omgivningen att se vilken skola barnet tillhör och då kunna kontakta personalen. För skolor har ofta olika uniformer.

7. Barnen får möjlighet att uttrycka sin individualitet på andra sätt än genom sina kläder.

8. Det blir mindre utseendehets

9. Det minskar på klyftorna, fattiga och rika har samma outfit 

Min dotter är 4 år och klädhetsen har redan börjat. Varje morgon får jag höra "men ALLA andra flickor har klänning på sig på dagis" och "jag vill också ha en hello-kitty top" osv osv osv. Varje morgon är en kamp att få på henne väder-adekvata kläder. Uniform vore så otroligt praktiskt!                       
    Du skrev, så slapp jag! Tack!
    Jag tyckte det var oerhört skönt som barn att ha skoluniform. Kommer ihåg hur jobbigt det var när jag flyttade hem till Sverige, att behöva välja vad man skulle ha på sig. Behöva fundera på det...jag blir matt bara jag tänker på hur jobbigt jag tyckte det var.
  • elizaa
    Jag tyckte det var oerhört skönt som barn att ha skoluniform. Kommer ihåg hur jobbigt det var när jag flyttade hem till Sverige, att behöva välja vad man skulle ha på sig. Behöva fundera på det...jag blir matt bara jag tänker på hur jobbigt jag tyckte det var.
    Det skulle jag också önska att jag hade fått slippa dvs tankarna på det eftersom jag bara ägde ett par byxor åt gången som så många andra osynliga barn i sverige men en del i denna tråd verkar inte förstå att fattigdom faktiskt förekommer i sverige
  • Sixxty
    elizaa skrev 2011-10-13 12:01:29 följande:
    Det skulle jag också önska att jag hade fått slippa dvs tankarna på det eftersom jag bara ägde ett par byxor åt gången som så många andra osynliga barn i sverige men en del i denna tråd verkar inte förstå att fattigdom faktiskt förekommer i sverige
    Du tror inte att du om du om du hade haft uniform skulle ha en ärvd och sliten sådan av samma anledning som du bara hade ett par byxor? Utan skoluniform har ju dessutom de föräldrar som har det dåligt ställt möjlighet att leta billiga kläder. Med uniform MÅSTE de betala för set som finns.
    Vad gäller mobbning så handlar det inte bara om kläder. Menar du att mobbning inte förekommer i tex England?
  • elizaa
    Sixxty skrev 2011-10-13 12:09:04 följande:
    Du tror inte att du om du om du hade haft uniform skulle ha en ärvd och sliten sådan av samma anledning som du bara hade ett par byxor? Utan skoluniform har ju dessutom de föräldrar som har det dåligt ställt möjlighet att leta billiga kläder. Med uniform MÅSTE de betala för set som finns.
    Vad gäller mobbning så handlar det inte bara om kläder. Menar du att mobbning inte förekommer i tex England?
    så du menar på fullt allvar att det finns barn som är "menade" att bli mobbade?
    att de skulle ha blivit det i vilket fall som helst?

du menar även att en skoluniform inte hade begränsat och/eller förhindrat mobbing för dessa barn?
  • Sixxty
    elizaa skrev 2011-10-13 12:27:59 följande:
    så du menar på fullt allvar att det finns barn som är "menade" att bli mobbade?
    att de skulle ha blivit det i vilket fall som helst?

du menar även att en skoluniform inte hade begränsat och/eller förhindrat mobbing för dessa barn?
    Ingen är menad att bli mobbad och ingen ska behöva bli det. Men att tro att man om man sätter på barnen likadana kläder skulle ta bort problemet är naivt.
    En illasittande uniform gynnar knappast den som är utsatt mer än ett par slitna byxor. Problemet är större än så. Det är attityder som är problemet inte vilka kläder man har på sig. Det är där krutet ska läggas.
  • Plutteli

NEJ, uniform är gammal och förlegat och fyller inte alls den funktion folk tror.

• elizaa
    Sixxty skrev 2011-10-13 12:31:24 följande:
    Ingen är menad att bli mobbad och ingen ska behöva bli det. Men att tro att man om man sätter på barnen likadana kläder skulle ta bort problemet är naivt.
    En illasittande uniform gynnar knappast den som är utsatt mer än ett par slitna byxor. Problemet är större än så. Det är attityder som är problemet inte vilka kläder man har på sig. Det är där krutet ska läggas.
    det var ju inte det mitt första inlägg handlade om

det handlade om mobbing på grund av kläder och inte mobbing över huvud taget 
Svar på tråden Tycker ni att skoluniform ska inforas pa svenska skolor?