• fisförnäm

Mångkulturalister se hit!

Hur tycker ni alla kulturer som kommer med invandringen ska fördelas i svenska samhället och vad/vem/vilka ska styra det?
    Många av er är för integrationsprincipen som går ut på att svenskar och invandrare ska ge avkall på sina kulturer till förmån för varandras, hur ska detta gå till i praktiken? Vad händer med såna som jag, som inte vill ge avkall på min kultur och mina värderingar till förmån för exempelvis somaliska?
    Ska jag straffas på något sätt? Eller låter ni experimentet fortgå för att se vad som händer när samhället mer och mer blir splittrat (jag tvivlar nämligen på att jag är ensam i mitt avståndstagande)?

Tackar ödmjukast för svar och önskar er allesammans en fortsatt trevlig höst/vinter! 

• Svar på tråden Mångkulturalister se hit!
  • Danitra

Vi mångkulturalister och kulturmarxister värvar så klart alla nyinkomna invandrare till vår väpnade kamp mot kulturkonservatismen.

Sen kommer vi utfärda spöstraff för utövande av midsommar och hängning i gran för de som vågar fira jul.

Sharialagar kommer gälla alla och sen kommer vi bara äta couscous och grillade maskar. Burka till alla och sen lever vi lyckliga i alla våra dagar. 

• puss
    Danitra skrev 2011-10-03 20:04:24 följande:
    Vi mångkulturalister och kulturmarxister värvar så klart alla nyinkomna invandrare till vår väpnade kamp mot kulturkonservatismen.

Sen kommer vi utfärda spöstraff för utövande av midsommar och hängning i gran för de som vågar fira jul.

Sharialagar kommer gälla alla och sen kommer vi bara äta couscous och grillade maskar. Burka till alla och sen lever vi lyckliga i alla våra dagar. 
    Ät min sidfot
  • fisförnäm
    Danitra skrev 2011-10-03 20:04:24 följande:

Synd att du gör dig fånig över mångkultur. Motsättningarna som kommer med den orsakar ibland våld och död. detta, oavsett hur vi fördelar den, om ni nu inte vill splittra landet totalt.
  • Danitra
    fisförnäm skrev 2011-10-03 20:12:52 följande:
    Synd att du gör dig fånig över mångkultur. Motsättningarna som kommer med den orsakar ibland våld och död. detta, oavsett hur vi fördelar den, om ni nu inte vill splittra landet totalt.
    I ärlighetens namn så var det inte jag som började med fånigheterna..
  • fisförnäm
    Danitra skrev 2011-10-03 20:15:53 följande:
    I ärlighetens namn så var det inte jag som började med fånigheterna..
    Konkretisera gärna.
  • Danitra
    fisförnäm skrev 2011-10-03 20:20:06 följande:
    Konkretisera gärna.
    Sorry, har inte tid eller lust. Jag bakar kanelbullar..eller jag menar halalslaktar får i källaren.
  • lykantrophona

Som jag ser det är det upp till och var och en att göra som det passar den personen bäst, så länge lagarna respekteras. Om man längre fram vill ändra en lag, så kan man  ju alltid försökta göra det i vanlig demokratisk ordning.

Ingen försöker få dig att sluta fira midsommar och istället fira persiskt nyår. Men det ska stå fritt till mig som finne att dricka sima på valborg, eller för mina brasilianska vänner att prata portugisiska med varandra.

Mångkultur handlar inte om att "alla måste byta med varandra". Det handlar om att vi kan leva sida vid sida trots olika kulturer. Jag kan bo i Sverige som dubbel medborgare, tvåspråkig, med finska matvanor, lyssna på finsk musik och kryssa över till Åbo då och då. Jag är född här, men är BÅDE svensk och finsk. Och det står mig helt fritt att ta inspiration från andra kulturer: lyssna på amerikansk musik, studera japanska, dansa indisk dans,  smaka arabisk mat. Om jag vill, det vill säga.

För att inte tala om att Sverige aldrig varit en monokultur heller. Vi har haft samer, finnar, judar, romer, tattare etc här väldigt länge. Och skåningarna har ju lyckats integrera sig ganska väl i Sverige, så varför skulle det inte gå för andra folk? Dessutom har nog frivilligt invandrade större chans att VILJA anpassa sig än ockuperade snapphanar.

Eller menar du att alla folk borde ha ett eget land, och ifall två folk överlappar varandra geografiskt, så bör folk tvingas att flytta? Nationalism kallas det. 

• fisförnäm
    Danitra skrev 2011-10-03 21:10:21 följande:
    Sorry, har inte tid eller lust. Jag bakar kanelbullar..eller jag menar halalslaktar får i källaren.
    Det var synd men jag hade ändå inga höga förväntningar efter ditt tramsande.

Återkom gärna när lusten och tiden infinner sig!
  • hallencreutz89

tycker inte någon ska göra avkall på sin kultur och sina värderingar så länge man inte vill och så länge man inte bryter mot lagen såklart

• fisförnäm
    lykantrophona skrev 2011-10-03 21:10:26 följande:
    Som jag ser det är det upp till och var och en att göra som det passar den personen bäst, så länge lagarna respekteras. Om man längre fram vill ändra en lag, så kan man  ju alltid försökta göra det i vanlig demokratisk ordning.

Ingen försöker få dig att sluta fira midsommar och istället fira persiskt nyår. Men det ska stå fritt till mig som finne att dricka sima på valborg, eller för mina brasilianska vänner att prata portugisiska med varandra.

Mångkultur handlar inte om att "alla måste byta med varandra". Det handlar om att vi kan leva sida vid sida trots olika kulturer. Jag kan bo i Sverige som dubbel medborgare, tvåspråkig, med finska matvanor, lyssna på finsk musik och kryssa över till Åbo då och då. Jag är född här, men är BÅDE svensk och finsk. Och det står mig helt fritt att ta inspiration från andra kulturer: lyssna på amerikansk musik, studera japanska, dansa indisk dans,  smaka arabisk mat. Om jag vill, det vill säga.

För att inte tala om att Sverige aldrig varit en monokultur heller. Vi har haft samer, finnar, judar, romer, tattare etc här väldigt länge. Och skåningarna har ju lyckats integrera sig ganska väl i Sverige, så varför skulle det inte gå för andra folk? Dessutom har nog frivilligt invandrade större chans att VILJA anpassa sig än ockuperade snapphanar.

Eller menar du att alla folk borde ha ett eget land, och ifall två folk överlappar varandra geografiskt, så bör folk tvingas att flytta? Nationalism kallas det. 
    Det mesta du drar upp är subkulturella influenser som kommer till Sverige oavsett invandring. Vi ser exempelvis inte mycket av en amerikansk invandring trots att amerikanska subkulturella fenomen är vanliga i svenska samhället. Dessa har svenskarna tagit till sig frivilligt och är således inte en del av den mångkulturalism som jag belyser i TS. Man kan lika gärna kalla dem svenska med amerikanskt ursprung då de som sagt är assimilerade.
    Mångkulturalismen tillsammans med invandringen går ju ut på att dela upp samhället, frågan är ju bara hur. Ska den största minoriteten få större plats i den del svenskarna får ge avkall på? Hur ska harmoni uppnås? Motsättningarna kommer bara bli fler och fler, större och större.

Sverige har aldrig varit monokulturell nej, det har nog knappt något land/rike varit genom historien så det är ganska irrelevant. Det jag syftar på är som sagt mångkulturalismen och politiken som ligger bakom den tillsammans med invandringen.
    Skåne och skåningar är Sverige och svenskar - integration är det inte tal om. Snarare assimilation.

Ja, alla folkgrupper med egna kulturer (ofta nationella kulturer såsom den svenska, tyska, franska osv...) borde ha sina egna länder.
    Jag menar att "överlappningar" inte ska behöva ske - var och en har ett eget land med egna gränser etc. Jorden är som bekant redan indelad i nationer så ja, nationalism är ingen dum princip att följa.
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!