• Niicesara

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

Lizz89 skrev 2012-07-19 12:19:00 följande:
    M men tycker att de då är konstigt att ja plussade i tisdags. Då kan de inte ha varit mens som jag fick 30 juni.
    Skulle du plussat i tisdags så skulle det blivit starkare, inte svagare.
  • Niicesara
    Findus007 skrev 2012-07-19 20:23:36 följande:
    Måste få ställa en dum fråga: Om man fått för lite kiss på (står ju man ska kissa minst 5 sek) ett grav test men det ändå funkat (kontrollstreck syns), kan det avgöra hur starkt/svagt ett plustecken blir??
    Tror inte det. :)
    På BIM dagen var jag inne på gyn pga smärtor i magen och när vi åkte därifrån på kvällen så hade jag kissat typ en timme innan men jag gjorde ett CB digitalt där. Köpte det på apoteket och ville inte vänta tills jag kom hem och det kom bara någon liten droppe kiss och jag trodde att jag hade missat testet.
    Men upp kom det "Gravid 1-2" :D
  • Niicesara
    Trixxy skrev 2012-07-21 12:00:00 följande:
    Jag känner mig bara förbannad på allting just nu!!ok om det är första barnet och det kanske tar lite tid,men vi har gjort detta förr!!vi vet hur man gör barn!så varför händer inget?!
    Var glad att Du redan har barn! Tänk på dom som inte lyckas alls och som måste genomgå adoption. Jag vet en och dom har gjort allt för att lyckas och dom har fått ta lån för att göra IVF och nu måste dom ta lån för att kunna adoptera. Det är så himla orättvist!
    Jag kan inte beskriva hur otroligt glada jag och min sambo är över att vi lyckats efter 4 långa år. Och jag har sagt hela tiden att om vi lyckas få ett enda biologiskt barn så kommer det räcka för oss.
    Ni har försökt i 8 månader och Ni har redan barn, vi kämpade i 4 år med första barnet. Tänk hur hårt det tog på oss och tänk på hur förbannade och ledsna vi var varje månad!
    Och inte bara vi, det finns fler som försökt i många, många år utan att lyckas så för oss är 8 månader ingenting!
  • Niicesara
    Trixxy skrev 2012-07-21 12:43:32 följande:
    Ja vi har försökt 8 månader i sträck

Så bara för att man har barn sen innan så har man inte samma rätt att gråta och längta?
    Du kan gråta och längta hur mycket Du vill!
    Men sanningen är faktiskt den att det är tuffare om man inte redan har barn. Vet att alla med barn inte tänker så men tänk själv hur Du skulle känt om Du inte redan hade haft barn.
    Rädslan över att inte kunna få, rädslan för att inte kunna ha råd med IVF eller adoption.
    Du har varit förbannad i flera månader och bara för att det tagit sig snabbt alla andra gånger så betyder inte det att det är något fel nu. Det är faktiskt vanligt att det tar upp mot ett år att bli gravida.
    Och jag har skrivit det innan men jag skriver det igen - det är verkligen ett mirakel att det kan bli en bebis överhuvudtaget. Allting ska stämma - PH värde, spermierna ska vara bra och ta sig igenom flera hinder. Dom ska komma i rätt äggledare och det är bara något dussintal som faktiskt når ägget. Sen ska där lossna ett ägg och det ska vara i perfekt skick. Slemhinnan ska vara tillräckligt tjock för att ägget ska fästa om det blir befruktat. Där är hur mycket som helst som ska vara perfekt för att ett barn ska bli till.
    Du har redan 2 mirakel, om Ni mot förmodan inte skulle lyckas få fler så är Du en av dom som är väldigt lyckligt lottad över att redan ha barn.
    Där finns många som skulle gett allt för att få det livet Du har nu med 2 barn - tro mig!
  • Niicesara

Det här med vikten och att bli gravid - det påverkar inte lika mycket som alla gynekologer och läkare påstår.
    Jag är kraftigt överviktig men är gravid nu.
    Det vikten påverkar är i så fall ägglossningen. Jag fick ju hjälp med att stimulera ägglossningen eftersom jag aldrig hade egen. Men det var inte på grund av min vikt utan det var för att jag har PCOs samt en hypofystumör.
    Min gynekolog sa ju till mig att IVF var vårt enda alternativ men hon hade fel. Riktigt fel!

• Niicesara
    Knasten83 skrev 2012-07-21 12:55:21 följande:
    Trixxy: man har all rätt i världen att tycka det är jobbigt fast det "bara" är 8 mån. Vi kämpade också länge och fick hjälp till slut. Men det betyder inte att min längtan va större än din!! Alla längtar vi, på våra egna vis som inte ens ska jämföras med andras.

Nicesara: du berätta väldigt ofta om era 4 år men du har inte mer rätt än nån annan att "ha haft det tufft." man kan inte jämföra sig på det viset, alltid nån som haft det "värre". Dessutom är det ens egen kämpande och sorg man känner, MIN längtan är den jobbigaste längtan för MIG- ingen annan. Jämför mig inte ens.
    Sen låter det på dej som att adoption skulle va ett nederlag, jag citerar "tänk på dem som inte lyckas alls och måste genomgå en adoption", det är ingen som MÅSTE det. Man gör det om man önskar det. Ett barn är alltid en lycka, var den än kommer från och hur lång eller kort tid det tog att skaffa den!
    Jag håller fast vid min åsikt. Barn är ett mirakel och dom som lyckas få ett eller flera barn ska skatta sig väldigt lyckliga.
    Jag har aldrig sagt eller menat att adoption är ett nederlag! Självklart är det inget måste men vill man verkligen ha ett barn så adopterar man om man inte kan få egna. Sen är det inte alla som har råd till det.
  • Niicesara
    Fridhaa skrev 2012-07-21 13:05:54 följande:
    Det påverkar inte alla. Men i många fall har överviktiga personer svårare att lyckats bli gravida män som kvinnor men framför allt kvinnor!
    Både övervikt och undervikt KAN påverka ägglossningen. Tror inte att man ska lägga så mycket energi på vikten faktiskt.
    Personligen så tror jag att stress påverkar chanserna mycket mer än vad vikten gör. :)
  • Niicesara
    Trixxy skrev 2012-07-21 13:11:43 följande:
    Ja jag är förbannad ofta,är det något som är konstigt med det tycker du?
    Kanske skall njuta av att jag har två barn och bara skratta när mensen kommer varje månad?
    Så lätt är det inte!
    Jag har inte sagt att Du inte får vara förbannad! Och jag vet hur svårt det är. Men jag kan ärligt säga att jag inte gick och var förbannad precis hela tiden. Vissa månader var värre än andra.
    Tänk på att Dina barn märker att Du mår dåligt. Försök att njuta av Dina barn Du har istället för att bara fokusera på att få en till.
    Slappnar Du av lite och försöker släppa stressen Du känner så blir Du kanske gravid.
    Och åter igen - jag vet att det är extremt svårt att slappna av men stress kan faktiskt blockera en hel del.
    Pröva gå till en zonterapeut? Dom ska vara väldigt duktiga både med stress och att få igång kroppen.
  • Niicesara
    Trixxy skrev 2012-07-21 13:27:25 följande:
    Det är först när det är 5-6 dagar kvar till bim som jag är förbannad,resten av månaden är jag glad.sen verkar jag ha regelbunden äl med,så stressad är jag inte.
    Men när 5-6 dagar är kvar och jag testar negativt så blir jag fruktansvärt ledsen.
    Vår minsta är redan 5 år och hade vi vetat att det skulle ta sån här lång tid så hade vi börjat tidigare,men vi trodde det skulle gå fort igen.
    Det där med stress tror jag inte påverkar.
    Vi förlorade våran son 2006 och jag levde i sorg dag som natt,men ändå blev jag gravid igen.
    Nu när vi mår som bäst,är lyckliga,har bra sexliv,bra ekonomi etc så går det inte?men när jag mådde som sämst så gick det??
    Tror Du är stressad omedvetet. När Ni gick igenom sorgen efter att ha förlorat Er son så tänkte Du antagligen inte på att skaffa barn.
    Nu finns de tankarna med Dig hela tiden.
    Du har kanske inte ägglossning varje månad heller. Även om man testar med ÄL-test och känner på tappen osv, så är det inte säkert att ägget lossnar.
    Prova gå till en zonterapeut. Dom trycker ju på punkter under foten och kan hitta "fel" som en vanlig läkare inte kan. När dom hittat vilka punkter som är ömma så kan dom behandla Dig utefter det. Är kanske värt ett försök?
  • Niicesara
    Fridhaa skrev 2012-07-21 13:42:12 följande:
    Om man är överviktig och barnlös rek alltid läkaren viktnedgång. Jag tror att det påverkar mer än vad man tror läser man studier så har en kvinna med högt BMI bl.a. 4% mindre chans än en person med ett hälsosamt BMI lättare att bli gravida Trotts regelbunden ägglossning hos båda kvinnorna.. Man kan inte säga sig emot forskning...
    Jag kan säga mig emot forskning.
    När en expert inom fertilitet säger att den enda chansen är IVF och man lyckas bli gravid ändå, så har forskningen fel. :) Hon drog till och med upp adoption och hur vi ställde oss till det.
    Dessutom gick jag upp ännu mer i vikt efter jag hade träffat henne. Min mamma som är normalviktig och har varit alltid fick kämpa i 2 år för att få mig.
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester