• Niicesara

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

Nealin skrev 2012-07-16 23:29:05 följande:
    Niicesara: bara av ren nyfikenhet, när menar du att man kan plussa som tidigast då? allas kroppar fungerar ju inte likadant när det gäller hormoner, se bara på de som är låghormonare och kanske inte får ett pluss förns flera veckor in i graviditeten:) man har ju olika lång menscykel och lutealfas (stavning ?).
    Jag vet inte när man kan plussa som tidigast, jag plussade på ÄL+10 eftersom jag vet när jag hade ägglossning. Skulle nog kunnat plussa på ÄL+9 eftersom plusset var ganska starkt när jag fick det. (Enligt första RUL ÄL+6-7 men enligt andra RUL ÄL+10)
    Har inte sagt att man inte kan plussa tidigare, bara att det är extremt ovanligt. Det tar i snitt 7 dagar för ägget att fästa och ytterligare någon dag innan det kan visas i urinen.
    Har läst en himla massa om detta för att försöka förstå och det står att HCG börjar bildas när ägget fäster samt att det tar 5 dagar för ett befruktat ägg att bli en blastocyst. Först när det är en blastocyst så kan det fästa.
    Var inne på gynakuten tidigt i graviditeten och enligt dom så kan man inte få positivt 7 dagar efter ägglossning.

Men som sagt, jag vet inte. :) Personligen så tror jag inte att man kan få plus på ÄL+7 och skulle man få det så har man nog haft ÄL någon dag tidigare eller så är strecket knappt synligt.
  • Niicesara
    isflikkan1 skrev 2012-07-16 21:58:08 följande:
    BM trodde först att blödningen den 21-23/5 va en fästblödning eftersom att jag inte hade haft mens sen 7/4 å alltid har haft 28 dagars cykel... Så hon gav mig tid den 28/5 på att göra hcg blodprov eftersom hon först trodde jag va låghormonare... Men läkaren sa att blödningen 21-23/5 va mensblödning och att jag hade haft ÄL den 28/5 då jag var och gjorde hcg testet (minns att när jag va där och skulle sätta mig ner så högg det till ordentligt i äggstockarna) nästan så där brinnande smärta i äggstockarna. När jag va på VUL i torsdags så flyttade läkaren fram mig en hel vecka och sa utan att jag frågat att jag hade ÄL 28/5 å då blev gravid.
    Vet inte så mkt om detta, första barnet och har inte så mkt erfarenhet, men man vill juh lita på vad doktorn säger... Får se den 5/8 då jag ska göra kub-ul vad den doktorn säger :) Har förstått att man kan bli flyttad fram å tillbaka i början. Anledningen till vul:et va för att fastställa hur långt gången jag var, just pga kub-testet.
    Om Du hade ÄL den 28e så plussade Du på ÄL+9. :) Och det tror jag absolut stämmer.
    Och ja - man kan bli flyttad både hit och dit eftersom alla foster inte är lika stora varken i början, mitten eller slutet. Som jag skrev så har vår bebis sin pappas huvudform - avlångt! Därmed fick vi mindre mått än normalt eftersom snittet är taget från ett runt huvud. :)
    Man läser ju till och med om de som gjort IVF som blir flyttade trots att dom vet exakt när befruktningen skedde.
  • Niicesara
    91jen skrev 2012-07-17 07:22:16 följande:
    Hur fort ska plusset stegra?
    Dom säger varannan till var tredje dag. :)
  • Niicesara
    Trixxy skrev 2012-07-17 11:36:05 följande:
    Är på äl+4 och börjar känna mig negativ igen...
    Tappen känns hög hög öppen,som vanligt,de vanliga mjölkiga flytningarna är här som vanligt .allt känns som vanligt med andra ord som det har gjort alla andra 7 månaderna!faaaan!
    Varför så negativ?! Du har ju precis haft ägglossning och Du utesluter redan en graviditet.
    Du kan ju inte tänka så.
    Jag märkte absolut ingen skillnad på min kropp när jag blev gravid. Kändes precis som att mensen var på väg men det var den inte.
    Varför ge upp långt innan hoppet är ute?
  • Niicesara
    FrökenIda skrev 2012-07-17 12:26:50 följande:
    Ja, så olika det kan vara :) Har också en väninna som inte känt någonting alls när hon blev gravid inte ens långt in i graviditeten när hon fick mage oO Det enda hon hade var lite humör svängningar, :P
    Jag är gravid i vecka 27 nu och känner mig inte gravid för fem öre.
    Jag har alltid trott att alla mår illa, får större bröst, mörka bröstvårtor, stor mage osv men tji fick jag. Skulle jag inte sett bebisen på UL så skulle jag trott att sparkarna bara var lite tarmrörelser. :P
  • Niicesara
    Lizz89 skrev 2012-07-17 14:42:25 följande:
    Isf är jag bara i v 2+3.. Väldigt tidigt att få positivt.. När jag väntade min dotter så trodde ja att ja plussade i v 4, men enligt ultraljudet så hade ja också plussat i v 2+3. Väldigt lustigt tycker jag.
    I vecka 2+3 så kan man inte testa positivt. Det är ju bara 3 dagar efter ÄL.
    Och anledningen till att ultraljudet sa annat är för att din dotter har varit mindre än genomsnittet. :)
  • Niicesara
    Binegar skrev 2012-07-18 11:40:55 följande:
    en fråga.
    när i förhållande till äl får man flytningarna? innan, efter eller under?
    hur bör man sexa i förhållande till flytningarna för största chans? jag är inte vidare intresserad av äl-tester nämligen.
    Ha sex varannan till var tredje dag alltid så missar Ni inte ÄL.
  • Niicesara
    Binegar skrev 2012-07-18 11:56:50 följande:
    jag fattar inte, alla verkar ha flytningar så länge?? jag har det i ca 3 - 4 dagar MAX.
    Jag har aldrig haft ÄL flytningar och jag är gravid. Så man behöver inte ha det för att lyckas. :)
  • Niicesara
    Trixxy skrev 2012-07-18 17:33:56 följande:
    Jag har nu kommit till det stadiet då jag känner mig fruktansvärt avundsjuk på de som plussar,nåt så fruktansvärt....
    Sen sitter jag och funderar på varför det tar sån tid för oss att bli gravida nu,då vi faktiskt gjort detta 3 gånger förrut och de gångerna gick fort....
    Varför sån tid nu??
    Kan krjsarsnittsärr verkligen hämma såhär mycket?
    Jag önskar och hoppas av hela mitt hjärta och själ att det är vår månad nu.
    Detta tär på mitt psyke,speciellt när man inte vet vad som är fel...
    Jag förstår hur du känner, tro mig! Vi försökte i mer än 4 år och både släkt och vänner fick barn och varje gång ville jag bara gå under jorden.
    Hur många barn har du?
    Kroppen kan faktiskt förstöra mycket för dig med tanke på all stress om att få ett barn. Försök att koppla bort det ett tag och bara ta det som det kommer. Det gjorde vi och det funkade för oss. :)
  • Niicesara
    Lizz89 skrev 2012-07-19 11:19:14 följande:
    Vet att de är tidigt men när jag plussade med min dotter så plussade jag 2+3 enligt ultraljud. Hört andra som plussat så tidigt med. Men ja ska ta ett till test sen fast med cb. Blir de inget så väntar jag några dagar.
    Man kan INTE plussa i vecka 2+3, det är helt omöjligt. Din dotter har inte varit lika stor som genomsnittet och därför har du trott att du plussat tidigt.
    Det finns dom som gör IVF som vet exakt när det blev till men som ändå blir flyttade och därmed skulle ha plussat innan dom fått tillbaka ägget.
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester