• Dreams Never Ends

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Varför skulle muslimer ha sämre kvinnosyn? Varför skulle dom ha sämre kvinnosyn än någon annan? Dom som förstår islam på rätt sätt förstår att det är totala motsatsen! Muslimerna värnar om kvinnorna och värdesätter dom högt.

Kom ihåg att det ända rätta är vad som står i koranen och inte hur en del muslimer misstolkar den. Var uppmärksam!

• Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?
  • Dominant
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-10 20:40:36 följande:
    Enkelt. För att kristendomen har sina försvarare, medan islam sällan försvaras av andra än muslimer. Jag försvarar alla som får mer skit än de förtjänar.
    Man kan ju fråga sig varför ingen annan än dig försvarar godhetens religion, islam, men det är en annan fråga.

Att du ser dig själv som någon godhetens riddare när du spottar ut hundratals inlägg på ett forum och försvarar en religion som bland annat förutspråkar kvinnomisshandel är mer intressant. Hur går det ihop menar du?
  • Dorian Ertymexx
    Dominant skrev 2011-07-10 21:23:36 följande:
    Man kan ju fråga sig varför ingen annan än dig försvarar godhetens religion, islam, men det är en annan fråga.

Att du ser dig själv som någon godhetens riddare när du spottar ut hundratals inlägg på ett forum och försvarar en religion som bland annat förutspråkar kvinnomisshandel är mer intressant. Hur går det ihop menar du?

Jag försvarar inte islam. Jag försöker få litet djävla perspektiv på det eviga islambashandet.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dominant
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-10 21:26:37 följande:
    Jag försvarar inte islam. Jag försöker få litet djävla perspektiv på det eviga islambashandet.
    I inlägget ovan så sa du ju precis att du försvarar islam för att ingen annan gör det?
  • SweeneyTodd
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-10 20:43:35 följande:
    Sant, men det är samma i bibeln och kristendomen. Patriarkerna fick ha flera fruar, David hade en stor drös bihustrur vad jag minns, till exempel. Vissa mormoner och andra obskyra sekter kör rätt hårt på det också. Som sagt, samma skrot och korn där.
    Jag vet,men detta handlar om islam! Kristendomen och andra religioner är inte relevant. Detta handlar om islam, det var därför jag tog upp det.
  • I Blackrose I
    Dominant skrev 2011-07-10 21:33:18 följande:
    I inlägget ovan så sa du ju precis att du försvarar islam för att ingen annan gör det?
    Jag är verkligen ingen fans av Islam men kan ändå tycka att det blir så fel när man stämplar alla som pest och pina. Är precis hemkommen från hemlandet och har träffat några underbara muslimer som jag nog kommer hålla kontakten med.
    The goodnes and the badness is inside you. Its your choice.
  • Mentat
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-10 21:23:31 följande:
    Njae, många muslimska länder har inte månggifte, och det är väldigt få som faktiskt utnyttjar det. Så det är inte ett vidare starkt argument direkt.

Och jag är också för månggifte, fast polygamt, inte polyandriskt eller polygynt.  
    Många skulle jag inte kalla det. Tvärtom är kartan över var polygami är tillåtet i lagstiftningen rätt tydligt koncentrarad till den muslimska världen: http://en.wikipedia.org/wiki/Legal_status_of_polygamy

Undantag är Turkiet, som ju är en uttalat sekulär stat så islam har inte samma koppling till lagstiftningen som i många andra muslimska länder, Tunisien där kvinnan har haft en mer fri ställning än på många andra håll alltsedan fransmännen regerade där och Azerbajdjan såvitt jag kan se.
  • I Blackrose I
    Mentat skrev 2011-07-10 21:47:34 följande:
    Många skulle jag inte kalla det. Tvärtom är kartan över var polygami är tillåtet i lagstiftningen rätt tydligt koncentrarad till den muslimska världen: en.wikipedia.org/wiki/Legal_status_of_polygam...

Undantag är Turkiet, som ju är en uttalat sekulär stat så islam har inte samma koppling till lagstiftningen som i många andra muslimska länder, Tunisien där kvinnan har haft en mer fri ställning än på många andra håll alltsedan fransmännen regerade där och Azerbajdjan såvitt jag kan se.
    Månggifte är lagligt i Iran men det är verkligen ingen normalfuntad människa som skulle få för sig att använda sig av lagen om man inte bor mitt ute i ingenstans. Priserna är så höga att folk inte ens har råd med en fru och ett barn så månggifte är ingenting folk drömmer om direkt.
  • Dreams Never Ends
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-10 21:23:31 följande:
    Njae, många muslimska länder har inte månggifte, och det är väldigt få som faktiskt utnyttjar det. Så det är inte ett vidare starkt argument direkt.

Och jag är också för månggifte, fast polygamt, inte polyandriskt eller polygynt.  
    Menar du att du tycker att flera män ska gifta sig med flera kvinnor? Och inte att 1 enskild person är gift med flera?
  • Mentat
    I Blackrose I skrev 2011-07-10 21:51:16 följande:
    Månggifte är lagligt i Iran men det är verkligen ingen normalfuntad människa som skulle få för sig att använda sig av lagen om man inte bor mitt ute i ingenstans. Priserna är så höga att folk inte ens har råd med en fru och ett barn så månggifte är ingenting folk drömmer om direkt.
    Nu handlade det ju om synen på kvinnan och om lagstiftningen säger att en man får gifta sig med fyra kvinnor, men inte vice versa, så säger det ju en hel del om synen på kvinnan och hennes ställning i samhället alldeles oavsett hur ofta det tillämpas i praktiken.
  • I Blackrose I
    Mentat skrev 2011-07-10 22:28:46 följande:
    Nu handlade det ju om synen på kvinnan och om lagstiftningen säger att en man får gifta sig med fyra kvinnor, men inte vice versa, så säger det ju en hel del om synen på kvinnan och hennes ställning i samhället alldeles oavsett hur ofta det tillämpas i praktiken.
    Jajo, jag förstår ändå tankesättet bakom lagstiftningen även om jag är emot månggifte. På den tiden var det säkert något som var bra men det är helt lönlöst i dagens samhälle även om det säkert finns en hel del kvinnor som har nytta av lagen.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?