• Dreams Never Ends

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Varför skulle muslimer ha sämre kvinnosyn? Varför skulle dom ha sämre kvinnosyn än någon annan? Dom som förstår islam på rätt sätt förstår att det är totala motsatsen! Muslimerna värnar om kvinnorna och värdesätter dom högt.

Kom ihåg att det ända rätta är vad som står i koranen och inte hur en del muslimer misstolkar den. Var uppmärksam!

• Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?
  • asta66
    SweeneyTodd skrev 2011-07-10 19:18:35 följande:

Män får ha fyra fruar, varför får inte kvinnor ha fyra män? Och ja, jag vet att ''om du behandlar dem rättvist'', men det är sexism. Män och kvinnor behandlas olika, och kvinnan får inte samma priveliger. Varför får inte kvinnor ha flera män, männen får ju ha flera fruar?
    I Suran 4:34 får män slå sina fruar. Och du kallar det jämställt?! Man lär femåringar att man inte ska slå, och våld löser inget, det är bara patetiskt att vuxna inte förstår det. I en hadith står det ett land styrt av en kvinnlig ledare inte kan bli framgångsrikt.

Ord!
  • Dorian Ertymexx
    Dominant skrev 2011-07-10 17:42:12 följande:
    Jag har sett hundratalet inlägg från dig där du försvarar Islam. Jag har även sett hundratalet inlägg från dig där du klankar ner på kristendomen. Men aldrig något av det motsatta. Hur kommer det sig?

Ser du dig själv som någon godhetens riddare när du in absurdum skyddar Islam och klankar ner på Kristendomen eller vad är det som driver dig till denna frenesi dag ut och dag in?

Enkelt. För att kristendomen har sina försvarare, medan islam sällan försvaras av andra än muslimer. Jag försvarar alla som får mer skit än de förtjänar.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    SweeneyTodd skrev 2011-07-10 19:18:35 följande:

Män får ha fyra fruar, varför får inte kvinnor ha fyra män? Och ja, jag vet att ''om du behandlar dem rättvist'', men det är sexism. Män och kvinnor behandlas olika, och kvinnan får inte samma priveliger. Varför får inte kvinnor ha flera män, männen får ju ha flera fruar?
    I Suran 4:34 får män slå sina fruar. Och du kallar det jämställt?! Man lär femåringar att man inte ska slå, och våld löser inget, det är bara patetiskt att vuxna inte förstår det. I en hadith står det ett land styrt av en kvinnlig ledare inte kan bli framgångsrikt.

Sant, men det är samma i bibeln och kristendomen. Patriarkerna fick ha flera fruar, David hade en stor drös bihustrur vad jag minns, till exempel. Vissa mormoner och andra obskyra sekter kör rätt hårt på det också. Som sagt, samma skrot och korn där.
  • Dorian Ertymexx
    SweeneyTodd skrev 2011-07-10 19:22:56 följande:

Vill tilläga en sak: Alla muslimer är olika, vissa muslimer är undebara människor, som inte är sexistiska, men koranen hadith och sunna kan ha vissa konstigheter, precis som Bibeln. Men jag respekterar allas religion, folk får tro vad de vill.

Word!
  • SkåneP
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-10 20:39:46 följande:
    Åfan. Jag har alltid hört "stickan". Är det med nya bibeln det blev grand, eller är jag fellärd?
    Grand är gammalt som gatan.
    Förekomsten i min länk är daterad till en NT utgåva från 1526.

• Dorian Ertymexx
    SkåneP skrev 2011-07-10 20:52:51 följande:
    Grand är gammalt som gatan.
    Förekomsten i min länk är daterad till en NT utgåva från 1526.

OK. Som sagt, jag lärde mig stickan, men det kan vara en modernisering i så fall. Aja, det viktiga är att vi alla förstår vad det handlar om i alla fall.
  • Mentat
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-10 20:43:35 följande:
    Sant, men det är samma i bibeln och kristendomen. Patriarkerna fick ha flera fruar, David hade en stor drös bihustrur vad jag minns, till exempel. Vissa mormoner och andra obskyra sekter kör rätt hårt på det också. Som sagt, samma skrot och korn där.
    Mormonerna förbjöd månggifte 1890 så du är rätt sent ute, Sedan går det att hitta obskyra sekter, ja, precis som det säkert går att hitta något kollektiv med helt fri sex men inte någon större inriktning inom varken kristendom eller judendom som tillämplar månggifte. Ja, för all del, det skulle väl vara Tina Rosenberg som ville tillåta månggifte för att en kvinna skulle ha flera män men inte tänkte på att det skulle kunna användas på andra hållet också. Fast (F!) är väl närmast att likna vid en obskyr sekt de också.

Kungar och härskare har haft många kvinnor i alla tider, i alla religioner. Vad som är lagligt för folket är något helt annat däremot och att en man får ta upp till fyra fruar i de flesta muslimska länder om han bara kan försörja dem är ju ett faktum. Nog måste jag säga att det illustrerar en högst tvivelaktig syn på kvinnan inom islam.
  • Dorian Ertymexx
    Mentat skrev 2011-07-10 21:21:01 följande:
    Mormonerna förbjöd månggifte 1890 så du är rätt sent ute, Sedan går det att hitta obskyra sekter, ja, precis som det säkert går att hitta något kollektiv med helt fri sex men inte någon större inriktning inom varken kristendom eller judendom som tillämplar månggifte. Ja, för all del, det skulle väl vara Tina Rosenberg som ville tillåta månggifte för att en kvinna skulle ha flera män men inte tänkte på att det skulle kunna användas på andra hållet också. Fast (F!) är väl närmast att likna vid en obskyr sekt de också.

Kungar och härskare har haft många kvinnor i alla tider, i alla religioner. Vad som är lagligt för folket är något helt annat däremot och att en man får ta upp till fyra fruar i de flesta muslimska länder om han bara kan försörja dem är ju ett faktum. Nog måste jag säga att det illustrerar en högst tvivelaktig syn på kvinnan inom islam.

Njae, många muslimska länder har inte månggifte, och det är väldigt få som faktiskt utnyttjar det. Så det är inte ett vidare starkt argument direkt.

Och jag är också för månggifte, fast polygamt, inte polyandriskt eller polygynt.  
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?