• Dreams Never Ends

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Varför skulle muslimer ha sämre kvinnosyn? Varför skulle dom ha sämre kvinnosyn än någon annan? Dom som förstår islam på rätt sätt förstår att det är totala motsatsen! Muslimerna värnar om kvinnorna och värdesätter dom högt.

Kom ihåg att det ända rätta är vad som står i koranen och inte hur en del muslimer misstolkar den. Var uppmärksam!

• Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?
  • oOHalalOo
    SweeneyTodd skrev 2011-07-10 19:18:35 följande:

Män får ha fyra fruar, varför får inte kvinnor ha fyra män? Och ja, jag vet att ''om du behandlar dem rättvist'', men det är sexism. Män och kvinnor behandlas olika, och kvinnan får inte samma priveliger. Varför får inte kvinnor ha flera män, männen får ju ha flera fruar?
    I Suran 4:34 får män slå sina fruar. Och du kallar det jämställt?! Man lär femåringar att man inte ska slå, och våld löser inget, det är bara patetiskt att vuxna inte förstår det. I en hadith står det ett land styrt av en kvinnlig ledare inte kan bli framgångsrikt.

I Islam så är inte utgångspunkten jämlikhet i den svenska bemärkelsen, dvs att man gör allting på exakt samma sätt, däremot så gör man samma.

Så det som du har tagit upp, varför inte kvinnor också får gifta sig med 4 män, så beror det på att kvinnor inte är familjeförsörjare. Så det skulle vara ologiskt att kvinnor skulle ha försörjningsplikt för 4 män och sina barn, när hon inte har det för 1 man och barn. Så försörjningsbördan ligger på männen därför är det också han som har möjlighet till att gifta sig med fler än en fru.

Jag tror inte män kallar det för ett privilegium att kunna gifta sig med fler än en fru, eftersom det är en tung ekonomisk börda framförallt. Få gör det också, enligt en undersökning så är det ca 2 procent som gör det.

Det står inte så enkelt i versen du nämner utan det är unik situation och en stegvis väg att följa. Sen kan man också fundera över att profeten Muhammad (fvmh) aldrig tog till våld mot sina fruar.

Kvinnor kan vara delaktiga i politiken, precis som de är i många andra så den biten är inte några problem. Att vara statschef däremot är ett 24 timmars arbete och då lär familjen bli lidande. I Sverige resonerar man ju inte riktigt på samma sätt alla gånger, effersom det ofta handlar om att förverkliga oss själva, medan Islam lär att man sätter familjen i första rummet. Därför resonerar vi inte lika i den frågan misstänker jag.
  • Dreams Never Ends
    Mentat skrev 2011-07-10 22:28:46 följande:
    Nu handlade det ju om synen på kvinnan och om lagstiftningen säger att en man får gifta sig med fyra kvinnor, men inte vice versa, så säger det ju en hel del om synen på kvinnan och hennes ställning i samhället alldeles oavsett hur ofta det tillämpas i praktiken.
    Varför är det en dålig syn på kvinnan om hon blir väl behandlad?
  • Toboas
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-10 11:27:03 följande:
    1) Klart att det inte är OT! Om alla röker, varför är det OT att säga det, och poängtera det, när alla mobbar just Åke för att HAN röker? Hela tiden?

2) Och frågan ÄR ställd så. "Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?" kräver en jämförelse. Dålig kvinnosyn jämfört med vad? Vilka muslimer?

3) Tror TS/vi att alla muslimer är en homogen massa? Och när jag tittar i tråden så ser jag samma sak som alltid - folk som bashar islam med fördomar, demoniseringar och rena (smyg och inte så smyg) rasistiska angrepp. Och en hel del okunskap.
    1) Har alla en dålig kvinnosyn menar du?

2) Du tycker inte att den naturligaste jämförelsen i ett land som Sverige är att jämföra med den relativt sekulariserade majoriteten?

3) TS verkar utgå från det eftersom hon tycker frågan är relevant att ställa. Om TS utgått ifrån att muslimer är en heterogen grupp så skulle ju frågan inte kunna besvaras.
  • oOHalalOo
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-10 21:23:31 följande:
    Njae, många muslimska länder har inte månggifte, och det är väldigt få som faktiskt utnyttjar det. Så det är inte ett vidare starkt argument direkt.

Och jag är också för månggifte, fast polygamt, inte polyandriskt eller polygynt.  
    Det stämmer tror jag det verkar som det i mångt och mycket anammas ett monogamt äktenskap. Och som jag också skrev i tidigare inlägg, få är det som väljer att ha en fru till.

Men som jag ser det, Islam är rak på sak och muslimer vet vad som gäller. Medan länder som stiftar  en lag att man har rätt att gifta sig med bara en, bortser från att man utöver det kan ha ytterligare sambo, särbo, älskare och vad det nu heter allting. Det ser jag som hyckleri för min del och det ger lite dubbla signaler. Dessutom har de som står utanför den äktenskapliga förbindelsen inga rättigheter, medan alla som ingår i det muslimska äktenskapet har samma rättigheter.

Sen kan man ju tycka om det vad man vill, det är en annan sak.
  • Mentat
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-10 22:33:45 följande:
    Varför är det en dålig syn på kvinnan om hon blir väl behandlad?
    Öh, nu vet jag inte om du försöker vara fånig eller om det är en allvarligt menad fråga. Jag får väl hoppas på det förra men självklart är det en syn på förhållandet man - kvinna som är långt, långt från jämställdhet om mannen får ha fyra fruar men kvinnan bara en man.
  • SkåneP
    Mentat skrev 2011-07-10 22:44:01 följande:
    Öh, nu vet jag inte om du försöker vara fånig eller om det är en allvarligt menad fråga. Jag får väl hoppas på det förra men självklart är det en syn på förhållandet man - kvinna som är långt, långt från jämställdhet om mannen får ha fyra fruar men kvinnan bara en man.
    I synnerhet om månggiftet baseras på mannens försörjande förmåga, vilket alltså innebär att kvinnan skulle vara oförmögen till motsvarande försörjningsansvar.

"Kvinnor kan, men män kan 4ggr bättre"
  • oOHalalOo
    Det kan vara bra att förstå att i Islam gör inte män och kvinnor exakt samma sak, samtidigt, för att vara jämlika. Utan det handlar om att göra samma sak.

T.ex. båda har rätt att gifta sig.
    Båda har rätt att ärva.
    Osv.

Ett annat exempel är bönen. Här handlar det om skyldighet istället. Män och kvinnor har plikt att be, det står i de fem grundpelarna. Vi ber på samma sätt, men männen har förpliktelse att gå till moskén att be, medan kvinnor kan välja att be hemma t.ex. istället. Det gör inte män och kvinnor ojämställda för att den ena har en plikt (att gå till moskén) och den andra inte. Utan vi gör samma, men det kan göras på olika sätt. Och det är värt lika mycket, dvs jämlikt, inför Allah (swt).
  • Dreams Never Ends
    Jag ser inget fel i det. Jämställdhet ordnar sig på andra sätt.
  • Dreams Never Ends
    oOHalalOo skrev 2011-07-10 22:49:54 följande:
    Det kan vara bra att förstå att i Islam gör inte män och kvinnor exakt samma sak, samtidigt, för att vara jämlika. Utan det handlar om att göra samma sak.

T.ex. båda har rätt att gifta sig.
    Båda har rätt att ärva.
    Osv.

Ett annat exempel är bönen. Här handlar det om skyldighet istället. Män och kvinnor har plikt att be, det står i de fem grundpelarna. Vi ber på samma sätt, men männen har förpliktelse att gå till moskén att be, medan kvinnor kan välja att be hemma t.ex. istället. Det gör inte män och kvinnor ojämställda för att den ena har en plikt (att gå till moskén) och den andra inte. Utan vi gör samma, men det kan göras på olika sätt. Och det är värt lika mycket, dvs jämlikt, inför Allah (swt).
  • Toboas
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-10 11:34:08 följande:
    Eftersom man kommer med så passionerad kritik av allt ont, verkligt och inbillat, som islam gör eller tros göra, hela tiden, i tråd efter tråd, så verkar det rätt märkligt att ingen någonsin startat en tråd om hinduismens änkebränning. Tycker du inte det själv? Jag menar, om man så brinner för kvinnors rätt, varför envisas man med att blint stirra på islam, istället för att diskutera kristendomen eller andra religioner? Som sagt, jag ser bara trådar om islam. Inget om kristendomens kvinnosyn, inget om hinduismen, buddismen eller något annat. Man ska vara rätt naiv om man inte ser att det finns ett mode i att basha islam, faktiskt.
    Fortfarande en halmgubbe Dorian.

Det som diskuteras är sådant som förekommer i Sverige där religionen är en markör. Det finns trådar om JV och kristendom samt andra religioner också. Många av trådarna om islam startas också av förespråkare.

Om du verkligen bara ser trådar om islam så har du på förhand bestämt dig för vad du ska se och ignorerar annat.

Att den svenska formen av kristendomen ligger nära den svenska synen på jämställdhet och att vi faktiskt har en öppet homosexuell kvinnlig biskop gör väl att det är svårare att hitta stöd för samma typ av diskriminering som en del - fullt vardagliga - muslimer ger uttryck för genom att vägra ta i hand med någon av det motsatta könet.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?