• Dreams Never Ends

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Varför skulle muslimer ha sämre kvinnosyn? Varför skulle dom ha sämre kvinnosyn än någon annan? Dom som förstår islam på rätt sätt förstår att det är totala motsatsen! Muslimerna värnar om kvinnorna och värdesätter dom högt.

Kom ihåg att det ända rätta är vad som står i koranen och inte hur en del muslimer misstolkar den. Var uppmärksam!

• Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?
  • oOHalalOo
    Amizah skrev 2011-07-10 23:41:39 följande:
    Ang att Profeten Mohamed (fvmh) gifte sig o hade sex med en minderårig. Har jag hört att det inte stämmer. Lyssnade på en föreläsning i Moskén. Han förlovade sig när hon var 9, men han rörde henne aldrig för ens hon var 19.
    Det beror väl på vad man följer? Det finns ju muslimer som förnekar ahadith och det finns de som inte tror på alla ahadither (för att uttrycka det enkelt).

Jag som är sunnimuslim tror på Koranen och sahih (trovärdiga) ahadith. Där finns det i flera av dem att hon var 9 år när de gifte sig och att de var gifta i 9 år, dvs hon var då 18 år när han dog. De hann inte vara gifta jättelänge.  
  • Dreams Never Ends
    SweeneyTodd skrev 2011-07-11 00:03:02 följande:
    Män får slå sina kvinnor, något som de flesta länderi dag är olagligt. Bör tillägas att en kvinna inte får slå sin man. Alla som är civileserade tycker att våld är sjukt, speciellt om det är sin man...
    Att vara familjens överhuvud är en mans uppgift, så därför får han slå, men inte när han vill och hur han vill.

Om en kvinna är tjurig och gnällig eller allmänt beter sig illa så ska mannen först försöka prata tillrätta kvinnan(dag1) och om hon då fortsätter så skall mannen sluta ha sex med henne och hon får inte röra i honom(dag2) och fortsätter hon ändå efter det så får han ta till våld.
  • oOHalalOo
    SkåneP skrev 2011-07-10 23:43:21 följande:
    En religion med innbyggd beröringsfobi?

Jaja, så kan det ju vara, men försök då inte göra sken av att det är av "respekt till kvinnorna".

Det är respekt åt båda hållen, dvs både gentemot män och kvinnor. Det har inget med fobi att göra däremot.
  • Nikkili
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-10 23:31:50 följande:
    En muslimsk kvinna sträcker inte fram handen eftersom hon inte bör vidröra andra män än sin man.
    Och det var svaret på din fråga i ts...dålig kvinnosyn är bara förnamnet på vad en del muslimska män har!
  • I Blackrose I
    Amizah skrev 2011-07-10 23:41:39 följande:
    Ang att Profeten Mohamed (fvmh) gifte sig o hade sex med en minderårig. Har jag hört att det inte stämmer. Lyssnade på en föreläsning i Moskén. Han förlovade sig när hon var 9, men han rörde henne aldrig för ens hon var 19.
    Bullshit!

Det finns hur många hadither som helst som vittnar om att Aishah var 9år gammal när äktenskapet fullbordades.
    The goodnes and the badness is inside you. Its your choice.
  • Dreams Never Ends
    Nikkili skrev 2011-07-11 00:07:39 följande:
    Och det var svaret på din fråga i ts...dålig kvinnosyn är bara förnamnet på vad en del muslimska män har!
    Det har snarare med bra kvinnosyn att göra. Man respekterar kvinna helt enkelt och därför rör inte en man i henne. Hennes kropp är helig.
  • SkåneP
    oOHalalOo skrev 2011-07-11 00:06:35 följande:
    Det är respekt åt båda hållen, dvs både gentemot män och kvinnor. Det har inget med fobi att göra däremot.
    Nej, att avvisa en utstäckt hand i hälsning är inte respekt. Åtminstone inte respekt för den som sträcker ut den.

• Neblina
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-11 00:06:29 följande:
    Att vara familjens överhuvud är en mans uppgift, så därför får han slå, men inte när han vill och hur han vill.

Om en kvinna är tjurig och gnällig eller allmänt beter sig illa så ska mannen först försöka prata tillrätta kvinnan(dag1) och om hon då fortsätter så skall mannen sluta ha sex med henne och hon får inte röra i honom(dag2) och fortsätter hon ändå efter det så får han ta till våld.
    Fy fan vad vidrigt, får bruka våld mot "sin" kvinna, vad är detta för hemsk religion egentligen!
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Toboas
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-10 23:57:58 följande:
    Män och kvinnor ÄR olika, så är det. Kvinnorna har sina fördelar och männen sina, men jämställt är det absolut! Varför skulle jag vara muslim om jag inte tyckte att det lönade sig? Varför skulle jag vilja leva som ett djur? Knappast! Islam är jämställt.
    Ja, män och kvinnor är olika. Men variationen inom könen när det gäller omhändertagande och styrka (för att ta två typiska exempel) är mycket större inom gruppen än mellan.

Det grundläggande skälet till att vara muslim borde väl vara att man faktiskt tror at Muhammed var guds sista profet och att de kombinerade historierna från mellanöstern (judendom, kristendom, islam) faktiskt har någon som helst koppling till verkligheten. Eller är du muslim för att du tyckte reglerna verkade ok?

Du trivs med de regler som islam sätter upp för ditt liv, det innebär inte att det automatiskt blir jämställt.
  • I Blackrose I
    Birdie skrev 2011-07-11 00:09:35 följande:
    Fy fan vad vidrigt, får bruka våld mot "sin" kvinna, vad är detta för hemsk religion egentligen!
    Hey hey, kasta inte sten i glashus tjejen.
    The goodnes and the badness is inside you. Its your choice.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?