• Dreams Never Ends

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Varför skulle muslimer ha sämre kvinnosyn? Varför skulle dom ha sämre kvinnosyn än någon annan? Dom som förstår islam på rätt sätt förstår att det är totala motsatsen! Muslimerna värnar om kvinnorna och värdesätter dom högt.

Kom ihåg att det ända rätta är vad som står i koranen och inte hur en del muslimer misstolkar den. Var uppmärksam!

• Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?
  • oOHalalOo
    SkåneP skrev 2011-07-10 23:37:46 följande:
    Jag var kanske lite otydlig.  

From 1845 gäller lika arvsrätt. Kvinnlig arvsrätt fanns även tidigare, tex redan i Gutalagen (från 1200 talet ca).

Vissa landskap/häraden hade lika arvsrätt även före 1845.

Ok, tack för kompletterande upplysning. Intressant.
  • Dreams Never Ends
    SweeneyTodd skrev 2011-07-10 23:40:48 följande:
    Får då är hon en hora, eller hur? *ironisk röst*
    Bara för att ett patriakalt samhälle ser kvinnor som sexobjekt, så får kvinnor lida för det, kvinnor måste bli oskulder för att inte klassas som horor, slampor, sexuella objekt....
    Kvinnor ses som sexobjekt, och pågrund av att män ser kvinnor på det sättet straffas kvinnor, och måste bli totalt oskulder för att motvisa att de inte är en sexuell freterska, därav hedermord på flickor/kvinnor som inte är oskulder på bröllopsnatten, kvinnlig könsstypning, victim-blaiming på våldtäktsoffer etc...

Varför får du en man vidröra en kvinna som han inte är gift med?! Varför ska inte en kvinna vidröra en annan man? Vad händer om hon gör det? Varför får hon inte göra det? Kan du ge mig ett bra argument?
    Öhh oj.. Jag tycker snarare svenska killar förnedrar svenska tjejer genom att njuta av deras ben i små minishorts och bröst i djupa urringningar. Muslimska män njuter precis lika mycket, men vill skydda kvinnorna från att uppfattas som ett offer och råder dom att klä sig. Muslimska kvinnor slipper bli offer för intresserad karlar medans svenska kvinnor blir det. Tråkigt men så är det..

Och än en gång är hedermord absolut förbjudet inom islam och må dom som dödar sin dotter brinna i helvetet!

En man skall ej heller röra en kvinna han inte är gift med, delvis i respekt för kvinnan(visa att han inte behöver röra henne för att respektera henne) Det är en komplimang!

Och svaren på dina frågor så ja, det händer väl inget speciellt om hon hälsar på en man men som sagt är man en drottning så hälsar man inte på främmande män. Man behöver inte ta i varandra för att vara trevlig :)
  • Dreams Never Ends
    Amizah skrev 2011-07-10 23:41:39 följande:
    Ang att Profeten Mohamed (fvmh) gifte sig o hade sex med en minderårig. Har jag hört att det inte stämmer. Lyssnade på en föreläsning i Moskén. Han förlovade sig när hon var 9, men han rörde henne aldrig för ens hon var 19.
    Så sant så!
  • Toboas
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-10 23:16:36 följande:
    Vad menar du?
    Att ta ett exempel på där man VERKLIGEN skiljer på människor för att hävda att det inte är diskriminering.
  • Dreams Never Ends
    Toboas skrev 2011-07-10 23:55:41 följande:
    Att ta ett exempel på där man VERKLIGEN skiljer på människor för att hävda att det inte är diskriminering.
    Män och kvinnor ÄR olika, så är det. Kvinnorna har sina fördelar och männen sina, men jämställt är det absolut! Varför skulle jag vara muslim om jag inte tyckte att det lönade sig? Varför skulle jag vilja leva som ett djur? Knappast! Islam är jämställt.
  • Toboas
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-10 23:31:50 följande:
    En muslimsk kvinna sträcker inte fram handen eftersom hon inte bör vidröra andra män än sin man.
    Nu menar du alltså att de muslimska tjejer jag träffar (främst från Turkiet och Thailand) alltså inte är riktiga muslimer eftersom de definitivt hälsar mer närgånget än så?
  • SweeneyTodd
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-10 23:50:25 följande:
    Öhh oj.. Jag tycker snarare svenska killar förnedrar svenska tjejer genom att njuta av deras ben i små minishorts och bröst i djupa urringningar. Muslimska män njuter precis lika mycket, men vill skydda kvinnorna från att uppfattas som ett offer och råder dom att klä sig. Muslimska kvinnor slipper bli offer för intresserad karlar medans svenska kvinnor blir det. Tråkigt men så är det..

Och än en gång är hedermord absolut förbjudet inom islam och må dom som dödar sin dotter brinna i helvetet!

En man skall ej heller röra en kvinna han inte är gift med, delvis i respekt för kvinnan(visa att han inte behöver röra henne för att respektera henne) Det är en komplimang!

Och svaren på dina frågor så ja, det händer väl inget speciellt om hon hälsar på en man men som sagt är man en drottning så hälsar man inte på främmande män. Man behöver inte ta i varandra för att vara trevlig :)
    Men VARFÖR är det förbjudet? Är det för att man inte ska bli kär i någon annan eller vad? Varför tillåts det inte?Det måste väl finnas någon anledning till det?

Alla svenskar klär sig inte på samma, sätt, långt ifrån alla har på samma kläder. Du skriver så som du tror att alla tjejer i alla sverige har samma kläder, varje dag. Som om alla kvinnor hela tiden 24/7 gick ut i små shorts. Det stämmer inte, vi har varierade kläder, och inte bara urrinningnar eller små short, vi har ''vanliga'' kläder också, jeans med en långärmad tröja utan urringing. Du säger det bara för att sexualisera, så bara för att man inte är ''täckt'' elller whatever, behöver man inte ha på sig urringningar, shorts, eller andra sexualisrade plagg. Men om man har på det så är det inget fel med det.

Vaddå offer? Ens klädsel bestämer inte över hur mycket man dreglar, t ex finns det lika mycket våldtäckter i sådanna länder där kvinnor måste ha burka/niqab, bara att det är mer tabu i ''sådanna länder''.
  • oOHalalOo
    SweeneyTodd skrev 2011-07-10 23:40:48 följande:
    Får då är hon en hora, eller hur? *ironisk röst*
    Bara för att ett patriakalt samhälle ser kvinnor som sexobjekt, så får kvinnor lida för det, kvinnor måste bli oskulder för att inte klassas som horor, slampor, sexuella objekt....
    Kvinnor ses som sexobjekt, och pågrund av att män ser kvinnor på det sättet straffas kvinnor, och måste bli totalt oskulder för att motvisa att de inte är en sexuell freterska, därav hedermord på flickor/kvinnor som inte är oskulder på bröllopsnatten, kvinnlig könsstypning, victim-blaiming på våldtäktsoffer etc...

Varför får du en man vidröra en kvinna som han inte är gift med?! Varför ska inte en kvinna vidröra en annan man? Vad händer om hon gör det? Varför får hon inte göra det? Kan du ge mig ett bra argument?
    Det är faktist mest icke-muslimer som kommer med den kommentaren 'hora', jag fattar inte varför?

Det finns olika kulturer i världen och det är väl bara att se hur olika kvinnoidealen ser ut världen över för att förstå att det inte bara finns en tolkning av det?

Om vi ser till vad Islam säger, så ska även män vara oskulder när de gifter sig. Har dock man/fru varit tidigare och gifter om sig så kan de inte vara det så klart. Men det handlar om ett annat tankesätt att man har sex endast inom äktenskapet, inte utanför. Sen vad andra gör är ju upp till dem.

Hedersmord är ett bekymmersamt kapitel, det sker ju inom vissa grupperingar av muslimer, kristna och andra. Det är som sagt kulturen som styr tankesättet.

Kvinnlig könsstympning förekommer också bland vissa grupperingar av muslimer, kristna och andra, vilket inte gör det legalt, utan det är en horribel kulturell sedvänja.

Om du menar den islamiska principen, så får inte en man röra en kvinna som inte är mahram (närstående) till honom, och samma gäller vice versa, dvs en kvinna får då inte röra vid en man som inte är mahram till henne.
    Det handlar alltså om jämlikhet i Islam, samma gäller för båda könen.
  • SweeneyTodd
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-10 23:57:58 följande:
    Män och kvinnor ÄR olika, så är det. Kvinnorna har sina fördelar och männen sina, men jämställt är det absolut! Varför skulle jag vara muslim om jag inte tyckte att det lönade sig? Varför skulle jag vilja leva som ett djur? Knappast! Islam är jämställt.
    Män får slå sina kvinnor, något som de flesta länderi dag är olagligt. Bör tillägas att en kvinna inte får slå sin man. Alla som är civileserade tycker att våld är sjukt, speciellt om det är sin man...
  • Dreams Never Ends
    Toboas skrev 2011-07-10 23:57:58 följande:
    Nu menar du alltså att de muslimska tjejer jag träffar (främst från Turkiet och Thailand) alltså inte är riktiga muslimer eftersom de definitivt hälsar mer närgånget än så?
    Jag är från Turkiet. Och respekterar man sig själv så tar man inte män i handen. Turkiska kvinnor däremot kindpussar gärna varandra. Och många i turkiet är tyvärr inte så troende och följer koranen så jag måste säga att många inte är riktiga muslimer, kan givetvis inte veta ang just dessa tjejer du träffat, men det dom gör är fel enligt koranen.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?