• Dreams Never Ends

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Varför skulle muslimer ha sämre kvinnosyn? Varför skulle dom ha sämre kvinnosyn än någon annan? Dom som förstår islam på rätt sätt förstår att det är totala motsatsen! Muslimerna värnar om kvinnorna och värdesätter dom högt.

Kom ihåg att det ända rätta är vad som står i koranen och inte hur en del muslimer misstolkar den. Var uppmärksam!

• Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?
  • Paradigm
    Noun skrev 2011-09-21 08:18:16 följande:
    Det var dyrt, verkligen, men vad jag vet är det extremt dyrt att bo i Dubai. Det är inte samma kostnader överallt. 

I Dubai kan man få motsvarande sjukvård, lägenhet, skola som i Sverige om man pröjsar för det, kan man få det i t.ex. Syrien? Näe, skulle inte tro det. Så ska man ha allt som finns i Sverige så kostar det oavsett om man bor i Dubai eller något annat arabiskt land och vissa länder kan t.o.m inte ge denna sjukvård, skola etc som Sverige erbjuder.
  • Paradigm
    Noun skrev 2011-09-21 08:18:16 följande:
    Det var dyrt, verkligen, men vad jag vet är det extremt dyrt att bo i Dubai. Det är inte samma kostnader överallt. 

Och förresten, så har jag endast räknat med 8000 kronor i bostadskostnad, i Dubai kostar en 1:a 9000 kronor utan el och vatten i ett vettigt område. Så om jag utgår från Dubai, vilket du syftar på så kostar det inte 8000 kronor utan 15000 kronor + runt 2000 kronor till för el, vatten & AC om du bor i en 3:a.
  • 1337
    Noun skrev 2011-09-21 06:14:30 följande:
    Jo, men det TSW säger är ju att kvinnan naturligtvis är fri att höja sin levnadsstandard med egen inkomst om hon så vill. Mannen är skyldig att ge henne samma förutsättningar som han själv sas- att leva på samma standard som han själv- och vill hon ha högre standard kan hon ordna det själv.

I praktiken blir det förstås så att man hjälps åt, det är inte konstigare än så. 
    Och det jag säger i mitt inlägg är att det kan vara jobbigt för en muslimsk man i Sverige att ens kunna ge sin fru en grundläggande levnadsstandard. Dock är det hans skyldighet, så då måste han väl arbeta mer än heltid eller nåt, på bekostnad av hans umgänge med familj och vänner + fritidsintressen och avkoppling. Och naturligtvis finns det inte en enda muslimsk man som anser att detta är jobbigt.
  • Noun
    1337 skrev 2011-09-21 17:59:13 följande:
    Och det jag säger i mitt inlägg är att det kan vara jobbigt för en muslimsk man i Sverige att ens kunna ge sin fru en grundläggande levnadsstandard. Dock är det hans skyldighet, så då måste han väl arbeta mer än heltid eller nåt, på bekostnad av hans umgänge med familj och vänner + fritidsintressen och avkoppling. Och naturligtvis finns det inte en enda muslimsk man som anser att detta är jobbigt.

Men nu läste du inte. Jag skrev att det inte är konstigare än att man hjälps åt.
    Män är berg, men kvinnor är hävstänger som lyfter dem.
  • 1337
    Noun skrev 2011-09-21 18:02:56 följande:
    Men nu läste du inte. Jag skrev att det inte är konstigare än att man hjälps åt.
    Fast en av den muslimska kvinnans rättigheter är att bli försörjd. Så det är konstigare än att man hjälps åt.
  • Noun
    1337 skrev 2011-09-21 18:07:09 följande:
    Fast en av den muslimska kvinnans rättigheter är att bli försörjd. Så det är konstigare än att man hjälps åt.

Jo, men jag har ju inte rätt att sas sätta en nivå min man ska nå upp till, däremot har han skyldighet att ge till mig så att vi två lever på samma nivå.
    Män är berg, men kvinnor är hävstänger som lyfter dem.
  • UmmMohammed

Muslimer som praktiserar Islam och följer Koranen har verkligen ingen dålig kvinnosyn, tvärtom har de en mycket bra syn på kvinnor. Problemet är de muslimer som följer sina kulturella seder mer än de följer Islam, dessa personer kan tyvärr ofta ha en dålig kvinnosyn. Men det är för att de är ignoranta och okunniga om kvinnans rättigheter inom Islam.

• Kaf Ha Ya Ain Sad
    1337 skrev 2011-09-20 21:45:23 följande:
    Jag beskriver situationen för muslimska män i Sverige. 10 000 kr är ingen märkvärdig summa. I de pengarna har jag räknat in hälften av hyran, elen, bredband, försäkringar, telefonräkningar, transport, mitt CSN, den summa min försörjare skulle behöva betala för att kompensera min dåliga pension, mat och några hundralappar till kläder. I de pengarna ingår ingen lyx som resor eller shopping eller välgörenhet, utan 10 000 kr är enbart för mitt uppehälle. Sverige är dyrt att leva i och många män skulle ha svårt att försörja sin fru här. Många muslimska män har dessutom lågavlönade jobb, vilket gör det ännu besvärligare att försörja en fru här.
    1337

Du utgår från dig själv att du behöver dessa 10 tusen för att klara dig själv, dvs att leva i egen lägenhet, köpa mat, köpa kläder, betala hyra, återbetala till CSN etc. Så funkar det inte i muslimska hem. När en flicka föds tar pappan (ev. manliga släkt om han inte finns) ansvaret att betala flickans uppehälle, skola och uppfostran. Hon behöver inte bo i egen lägenhet eftersom hemmet ger henne allt det hon behöver. Det finns så klart de fall då kvinnan inte kan bo i sitt hem så som studier i andra städer eller i extrema fall där hennes liv hotas ja då kan hon bo i eget hem. Sedan när hon gifter sig tas ansvaret från pappan till maken, den siste garanterar henne hennes uppehälle, skola och studier.

Men om kvinnan känner för att tjäna egna pengar har hon rätt att jobba. MEN även om hon tjänar egna pengar finns ansvaret (att försörja henne av de manliga släkten) fortfarande. Det tas inte bort tills hon blir gammal och dör. Om pappan inte finns läggs ansvaret på bröderna, farbröderna, morbröderna etc. När hon får barn och maken avlider eller hon skiljer sig från honom läggs ansvaret på hennes söner. Även om hon har barnbarn läggs ansvaret på dom etc etc. Så hur vi än vrider och vänder på det finns ansvaret där oavsett.

Det sista du skrev om muslimska män har jag redan svarat på så onödigt att jag skriver samma kommentarer som jag redan gjort. 
  • Allrightythen

Om man frivilligt väljer att bosätta sig i ett land där det råder andra normer än i den muslimska delen av världen så får man nog finna sig i att icke-muslimer känner sig förolämpade om muslimer inte vill ta i hand när de hälsar.
    Västlänningar som reser ned till Mellanöstern får finna sig i deras oskrivna och skrivna regler och detsamma bör gälla muslimer som kommer hit. Lär er ta seden dit ni kommer för tusan! 

• beli

Ja du, TS. Kolla på den f.d. muslimen Ayaan Hirsi Alis kortfilm "Submission" (förutom ett par böner på arabiska är allt på engelska):

och kom sen tillbaka och svara på frågan själv.

• Halvtre

För att dem inte ger kvinnorna en röst, genom att knipa mun så ger dem förtrycket fria vägar att fortgå och på det viset medverkar dem till den dåliga kvinnosynen.

• Tom Araya
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-05 17:39:08 följande:

Varför skulle muslimer ha sämre kvinnosyn? Varför skulle dom ha sämre kvinnosyn än någon annan? Dom som förstår islam på rätt sätt förstår att det är totala motsatsen! Muslimerna värnar om kvinnorna och värdesätter dom högt.

Kom ihåg att det ända rätta är vad som står i koranen och inte hur en del muslimer misstolkar den. Var uppmärksam!

Därför att den kvinnosynen grundar sig just på Koranen, skriven för 1400 år sedan och präglad av den tidens kvinnosyn.

Kvinnor värdesätts inom islam så som fru, mor och som ombesörjande av hemmet, men lämnas väldigt lite utrymme till egna val utanför det.
  • Anonym (Hej)

Jag har jobbet med båda kvinnliga och manliga muslimer, inge najs 🤮

Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?