1337 skrev 2011-09-20 21:45:23 följande:
Jag beskriver situationen för muslimska män i Sverige. 10 000 kr är ingen märkvärdig summa. I de pengarna har jag räknat in hälften av hyran, elen, bredband, försäkringar, telefonräkningar, transport, mitt CSN, den summa min försörjare skulle behöva betala för att kompensera min dåliga pension, mat och några hundralappar till kläder. I de pengarna ingår ingen lyx som resor eller shopping eller välgörenhet, utan 10 000 kr är enbart för mitt uppehälle. Sverige är dyrt att leva i och många män skulle ha svårt att försörja sin fru här. Många muslimska män har dessutom lågavlönade jobb, vilket gör det ännu besvärligare att försörja en fru här.
1337
Du utgår från dig själv att du behöver dessa 10 tusen för att klara dig själv, dvs att leva i egen lägenhet, köpa mat, köpa kläder, betala hyra, återbetala till CSN etc. Så funkar det inte i muslimska hem. När en flicka föds tar pappan (ev. manliga släkt om han inte finns) ansvaret att betala flickans uppehälle, skola och uppfostran. Hon behöver inte bo i egen lägenhet eftersom hemmet ger henne allt det hon behöver. Det finns så klart de fall då kvinnan inte kan bo i sitt hem så som studier i andra städer eller i extrema fall där hennes liv hotas ja då kan hon bo i eget hem. Sedan när hon gifter sig tas ansvaret från pappan till maken, den siste garanterar henne hennes uppehälle, skola och studier.
Men om kvinnan känner för att tjäna egna pengar har hon rätt att jobba. MEN även om hon tjänar egna pengar finns ansvaret (att försörja henne av de manliga släkten) fortfarande. Det tas inte bort tills hon blir gammal och dör. Om pappan inte finns läggs ansvaret på bröderna, farbröderna, morbröderna etc. När hon får barn och maken avlider eller hon skiljer sig från honom läggs ansvaret på hennes söner. Även om hon har barnbarn läggs ansvaret på dom etc etc. Så hur vi än vrider och vänder på det finns ansvaret där oavsett.
Det sista du skrev om muslimska män har jag redan svarat på så onödigt att jag skriver samma kommentarer som jag redan gjort.