• Dreams Never Ends

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Varför skulle muslimer ha sämre kvinnosyn? Varför skulle dom ha sämre kvinnosyn än någon annan? Dom som förstår islam på rätt sätt förstår att det är totala motsatsen! Muslimerna värnar om kvinnorna och värdesätter dom högt.

Kom ihåg att det ända rätta är vad som står i koranen och inte hur en del muslimer misstolkar den. Var uppmärksam!

• Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?
  • Dreams Never Ends
    Toboas skrev 2011-07-10 23:10:11 följande:
    Det kan man göra, man kan ge andra en kram också vilket är ännu trevligare. Framförallt om man är på stranden. :)

Men själva poängen är inte huruvida det är trevligt eller otrevligt att hälsa på ett visst sätt. När jag är på jobbet nickar jag hej till en del och vissa hälsar jag alltid på med en kram. Poängen är att den skiljelinjen inte är baserad på kön utan på hur väl jag känner dem och på vilket sätt. Det innebär att det INTE rör sig om en könsdiskriminering vilket en del muslimer förespråkar.

Jag har dock hälsat på muslimska tjejer med en kram (och i ett fall kindpussar) såväl som handslag eller utan att röra vid varandra. Jag har inga problem att hälsa på ett sätt som den andre känner sig bekväm med men det är likväl en könsdiskriminering som ligger till grund för det.
    Kramar man en läkare eller?

Det är inte alls könsdiskriminering. En muslim ska undvika att röra i andra av motsatta könet så mycket som möjligt. Det är det man har en fru/man till :)
  • oOHalalOo
    Mentat skrev 2011-07-10 22:57:08 följande:
    Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har för mig att mannen och kvinnan inte har lika arvsrätt under muslimsk lag. Det går ju i så fall inte ihop med jämställdhet, eller?
    Det kan skilja, det beror på situationen. Så ibland ärver mannen mer, ibland kvinnan och ibland ärver de lika mycket. Ja det är jämställt som jag ser det. Inte alltid samma på samma gång, men samma rätt att ärva.

Förresten när fick kvinnor arvsrätt i Sverige? Bara som en kul jämförelse. 
  • SkåneP
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-10 23:16:52 följande:
    Samma orsak, givetvis.
    Att män är kungar som inte tar kreti och pleti i hand menar du?
  • SkåneP
    oOHalalOo skrev 2011-07-10 23:20:11 följande:
    Det kan skilja, det beror på situationen. Så ibland ärver mannen mer, ibland kvinnan och ibland ärver de lika mycket. Ja det är jämställt som jag ser det. Inte alltid samma på samma gång, men samma rätt att ärva.

Förresten när fick kvinnor arvsrätt i Sverige? Bara som en kul jämförelse. 
    1845
  • Dreams Never Ends
    SkåneP skrev 2011-07-10 23:20:51 följande:
    Absolut! Varför tvivlar du?
  • SkåneP
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-10 23:23:27 följande:
    Absolut! Varför tvivlar du?
    Tvivlar? Försöker bara förstå.

Så analogin är att man betraktar ägaren till den utsträckta handen som inte fin nog.

Sympatiskt. 
  • Dreams Never Ends
    SkåneP skrev 2011-07-10 23:20:51 följande:
    Män tar inte andra kvinnor i hand av respekt till kvinnorna. Det skulle anses ofint som man att ta i hand med en kvinna och tvinga henne att vidröra en.
  • oOHalalOo
    SweeneyTodd skrev 2011-07-10 23:18:35 följande:
    Varför kan inte kvinnor vara familjeförsörjare? Alla, oavsett kön, ska ha samma möjligheter, rättigheter, och skyldigheter. Könsroller är inte bra...

Spelar ingen roll om det är en ''unik situation'', eller ''stegivis'', DET ÄR ALDRIG OKAY MED HUSSTRUMISHANDEL! Det är aldrig okey med våld överhuvud taget, men riktigt pinsamt att någon år 2011 kan försvara husstrumisshandel, eller våld över huvudtaget. Det är olagligt, och konstigt att ena sekunden säga att islam är jämdställd, till ena att män får slå sina fruar. Varför får inte kvinnor slå sina män? Dessutom tycker jag att man inte ska ta Mohammed som någon förebild hur man ska behandla sina fruar då han själv gifte sig med en nioåring och hade sex med henne. Jag vet inte vad jag ska säga, blir helt stum av att någon vuxen kan tycka att det är okey med att slå folk, så där beter sig barn med aggressionsproblem. Alla som är civilseradeser hur sjukt det är att med att slå sin egen fru.

Varför blir familjen inte lidade när en man är aktiv inom politiken?
    De kan vara det om familjen kommer överens om det, men nu talade vi väl om vad Islam säger om det? Poängen är också att det är dit muslimer vänder sig om de inte kommer överens. Man löser det genom att se vad Koranen och Sunnah säger om den situation som uppstått.

De som inte vill efterleva könsroller utan göra på annat sätt får göra det. Jag tycker vi själva ska få välja hur vi vill göra i våra egna hem, tycker du inte?

Det är inte tillåtet med misshandel. Nu skrev jag ju inte att det är ok att slå, du får gärna läsa det jag skriver istället. Jag skrev att profeten Muhammad (fvmh) är det exempel som vi följer och han slog aldrig någon kvinna, 'slå inte Allahs (swt) tjänarinnor' sade han.

Det var rätt vanligt förr i tiden att äldre män gifte sig med yngre kvinnor, så det är inte unikt på något sätt. Bara att läsa lite historia så ser du vad jag menar.

För att mannen inte har ansvaret för familjen på det sätt som kvinnan har. De har olika ansvarsområden. Vilket inte betyder att mannen inte tar hand om sin fru och familj. Om jag återigen får ta profeten Muhammad (fvmh) som exempel så brukade han sy sina kläder själv och leka med barn. och det hann han med även om han var statschef. Så det kan även dagens män hinna med. Men ansvaret för barnens väl och ve ligger på kvinnan.
  • oOHalalOo
    SkåneP skrev 2011-07-10 23:22:57 följande:
    1845
    Tack. Så muslimska kvinnor fick arvsrätt flera århundraden före svenska kvinnor i alla fall. Som sagt, bara en jämförelse.
  • SkåneP
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-10 23:27:06 följande:
    Män tar inte andra kvinnor i hand av respekt till kvinnorna. Det skulle anses ofint som man att ta i hand med en kvinna och tvinga henne att vidröra en.
    Du missade att det var kvinnan som sträckte fram handen.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?