SweeneyTodd skrev 2011-07-10 23:18:35 följande:
Varför kan inte kvinnor vara familjeförsörjare? Alla, oavsett kön, ska ha samma möjligheter, rättigheter, och skyldigheter. Könsroller är inte bra...
Spelar ingen roll om det är en ''unik situation'', eller ''stegivis'', DET ÄR ALDRIG OKAY MED HUSSTRUMISHANDEL! Det är aldrig okey med våld överhuvud taget, men riktigt pinsamt att någon år 2011 kan försvara husstrumisshandel, eller våld över huvudtaget. Det är olagligt, och konstigt att ena sekunden säga att islam är jämdställd, till ena att män får slå sina fruar. Varför får inte kvinnor slå sina män? Dessutom tycker jag att man inte ska ta Mohammed som någon förebild hur man ska behandla sina fruar då han själv gifte sig med en nioåring och hade sex med henne. Jag vet inte vad jag ska säga, blir helt stum av att någon vuxen kan tycka att det är okey med att slå folk, så där beter sig barn med aggressionsproblem. Alla som är civilseradeser hur sjukt det är att med att slå sin egen fru.
Varför blir familjen inte lidade när en man är aktiv inom politiken?
De kan vara det om familjen kommer överens om det, men nu talade vi väl om vad Islam säger om det? Poängen är också att det är dit muslimer vänder sig om de inte kommer överens. Man löser det genom att se vad Koranen och Sunnah säger om den situation som uppstått.
De som inte vill efterleva könsroller utan göra på annat sätt får göra det. Jag tycker vi själva ska få välja hur vi vill göra i våra egna hem, tycker du inte?
Det är inte tillåtet med misshandel. Nu skrev jag ju inte att det är ok att slå, du får gärna läsa det jag skriver istället. Jag skrev att profeten Muhammad (fvmh) är det exempel som vi följer och han slog aldrig någon kvinna, 'slå inte Allahs (swt) tjänarinnor' sade han.
Det var rätt vanligt förr i tiden att äldre män gifte sig med yngre kvinnor, så det är inte unikt på något sätt. Bara att läsa lite historia så ser du vad jag menar.
För att mannen inte har ansvaret för familjen på det sätt som kvinnan har. De har olika ansvarsområden. Vilket inte betyder att mannen inte tar hand om sin fru och familj. Om jag återigen får ta profeten Muhammad (fvmh) som exempel så brukade han sy sina kläder själv och leka med barn. och det hann han med även om han var statschef. Så det kan även dagens män hinna med. Men ansvaret för barnens väl och ve ligger på kvinnan.