• Dreams Never Ends

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Varför skulle muslimer ha sämre kvinnosyn? Varför skulle dom ha sämre kvinnosyn än någon annan? Dom som förstår islam på rätt sätt förstår att det är totala motsatsen! Muslimerna värnar om kvinnorna och värdesätter dom högt.

Kom ihåg att det ända rätta är vad som står i koranen och inte hur en del muslimer misstolkar den. Var uppmärksam!

• Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?
  • Toboas
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-09 22:29:50 följande:
    Det handlar inte om det. Det handlar om att folk i parti och minut hela tiden vill "kritisera" just islam. BARA islam. Det är OK att hinduer bränner sina kvinnor, att kristna omskär och mördar, för just nu är det muslimerna som är Världens Ondska, och ska mobbas offentligt vid varje tänkbart tillfälle. Att detta skapar mer frustration, hat och konflikt gör inget, det spelar ju bara hatarna i händerna.
    Visa gärna på ett inlägg där någon antyder att man anser att det är ok att hinduer bränner kvinnor eller att kristna mördar! Dorian, du bygger halmgubbar nu och det vet du.

Två stora skillnader som är värda att komma ihåg innan man generaliserar om varför vissa saker diskuteras mer än andra:
    1) Hinduismen och den fanatiska kristna gruppen är mycket ovanligare i Sverige jämfört med muslimer. På samma sätt som sommrarna i Angola säkert är mycket varmare än här så diskuterar vi främst det svenska vädret.

2) Judendom och hinduism är inte missionerande och växer inte aktivt genom att värva nya medlemmar.
  • oOHalalOo
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-09 22:39:36 följande:
    Det är samma sorts värnande som i kristendomen. Kvinnor ses upp till, så länge de är "madonnan", och lever upp till normer och förväntningar. Om de inte gör det faller de snabbt till att bli "horan", precis som i kristendomen.
    Jag skulle inte uttrycka det så. Utan Islam talar om allas värde, och att det endast är våra handlingar som skiljer. Dvs det handlar om rättfärdighet och orättfärdighet inför Allah (swt).

De kvinnor som väljer att inte följa den vägen kallas inte för horor. 
    Det är ju faktiskt en sort ryktesspridning, dvs förtal av kvinnor att kategoriskt och ohört kalla kvinnor för det enligt Islam i alla fall. Så det är ett oislamiskt sätt om det skulle sägas av muslimer.  

Jag tycker mer det låter som kulturella uttryck att ständigt omtala kvinnor som horor. Ska man vara petig så är det en speciell sorts kvinnor som är det, dvs som tar betalt för sexuella tjänster. De som då köper dessa tjänster är visserligen män, men även de borde då kallas för något annat - om det är att utmärka könen man är ute efter.

Koranen talar enkelt om både kvinnors och mäns värde, utgående från våra handlingar inför Allah (swt) dvs sådant vi gör för att vi vill följa Allahs (swt) väg och det Han givit oss.

For Muslim men and women,- for believing men and women, for devout men and women, for true men and women, for men and women who are patient and constant, for men and women who humble themselves, for men and women who give in Charity, for men and women who fast (and deny themselves), for men and women who guard their chastity, and for men and women who engage much in Allah's praise,- for them has Allah prepared forgiveness and great reward. (33:35)

Så både jämlikhet inför Allah (swt) är vad som gäller.
  • Anton Chigurh
    oOHalalOo skrev 2011-07-10 09:03:42 följande:
    Varför det? Dorian har varit tydlig i flera inlägg hans syn på Islam och den faller dock inte alltid mig i smaken. Dock är han ärlig i jämförelse med flera andra, eftersom han vågar försöka vara objektiv, trots sitt ogillande av religion överlag. Få av er andra klarar det. Så rätt ska vara rätt, som Dorian sa.
    Vad, i Dorians syn på islam, är det som inte faller dig i smaken, Halal ?

Dorian ärlig och objektiv  !!!!  Kyss mig i röven......... 
    Kill them all and let God sort them out. Arnaud Amalric.
  • hallencreutz89
    Toboas skrev 2011-07-10 09:14:31 följande:
    Visa gärna på ett inlägg där någon antyder att man anser att det är ok att hinduer bränner kvinnor eller att kristna mördar! Dorian, du bygger halmgubbar nu och det vet du.

Två stora skillnader som är värda att komma ihåg innan man generaliserar om varför vissa saker diskuteras mer än andra:
    1) Hinduismen och den fanatiska kristna gruppen är mycket ovanligare i Sverige jämfört med muslimer. På samma sätt som sommrarna i Angola säkert är mycket varmare än här så diskuterar vi främst det svenska vädret.

2) Judendom och hinduism är inte missionerande och växer inte aktivt genom att värva nya medlemmar.

Det finns väl ändå fler fanatiska kristna grupper än fanatiska muslimska grupper i sverige? Det måste det ju göra, har hört talas om flera fanatiska kristna grupper men knappast någon muslimsk som finns här i sverige
  • Toboas
    hallencreutz89 skrev 2011-07-10 10:24:36 följande:
    Det finns väl ändå fler fanatiska kristna grupper än fanatiska muslimska grupper i sverige? Det måste det ju göra, har hört talas om flera fanatiska kristna grupper men knappast någon muslimsk som finns här i sverige
    Det beror väl på var man drar gränsen för fanatisk, jag tycker en tydlig skiljelinje går vid de som anser att de har rätt att använda våld mot andra. Bombade abortkliniker och demonstrationer vid begravningar jämfört med hot och attacker mot rondellhundstecknare och självmordsbomber i Stockholm väger väl i alla fall klart över till muslimernas nackdel.
  • hallencreutz89
    Toboas skrev 2011-07-10 10:35:18 följande:
    Det beror väl på var man drar gränsen för fanatisk, jag tycker en tydlig skiljelinje går vid de som anser att de har rätt att använda våld mot andra. Bombade abortkliniker och demonstrationer vid begravningar jämfört med hot och attacker mot rondellhundstecknare och självmordsbomber i Stockholm väger väl i alla fall klart över till muslimernas nackdel.

Jag vet inte, det finns ju en massa små kristna sekter som lever tillsammans i små "läger" h'r och där i sverige, och de har ju sina saker för sig, men vi märker väl inte dem så mycket för de håller dte mesta inom sekten. Fast oavsett så är det aldrig bra med fanatiker såklart, oavsett religion
  • oOHalalOo
    Anton Chigurh skrev 2011-07-10 09:58:45 följande:
    Vad, i Dorians syn på islam, är det som inte faller dig i smaken, Halal ?

Dorian ärlig och objektiv  !!!!  Kyss mig i röven......... 
    Finns en del som han skriver där jag inte delar uppfattning. Finns en del av det han skriver som jag delger honom min uppfattning.

Det stolligaste är när Islam-kritiker börja jaga och smäda folk som inte är muslimer för att vara det, bara för att de inte håller med om alla antitester som läggs fram.

Den som åtminstone gör ett ärligt försök att inte bara basha utan försöker vara objektiv, är ärlig och rättfram. Bashare är inte det, utan drivs av hat många gånger och kan visserligen sägas vara ärliga, de framlägger sitt hat, men de är absolut inte objektiva. De är styrda av sina hatiska tankar.

Jag har dessvärre sett många såna exempel genom åren. Här på FL finns det också en eller ett par som går in och ut och bara byter nick. Det är tragiskt rent utav att delta i diskussioner och inte vilja ha ut något av det.
    Det vill Dorian som jag uppfattar det. Han kan även ta till sig information han får som inte är enligt hans uppfattning. Det är något bra och positivt.
  • Dorian Ertymexx
    Toboas skrev 2011-07-09 23:00:19 följande:
    Men om någon skulle fråga "Varför har Black Army en aggresiv kultur" så blir det väl OT och irrelevant att börja diskutera andra supporterklubbar? Om frågan däremot var "Varför är Black Army mycket värre än andra" så blir det relevant att jämföra.

Nu är ju TS själv en för islam och om du tittar på de trådar som startas om islam så är det inte enbart av kritiker.

Klart att det inte är OT! Om alla röker, varför är det OT att säga det, och poängtera det, när alla mobbar just Åke för att HAN röker? Hela tiden?

Och frågan ÄR ställd så. "Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?" kräver en jämförelse. Dålig kvinnosyn jämfört med vad? Vilka muslimer? Tror TS/vi att alla muslimer är en homogen massa? Och när jag tittar i tråden så ser jag samma sak som alltid - folk som bashar islam med fördomar, demoniseringar och rena (smyg och inte så smyg) rasistiska angrepp. Och en hel del okunskap.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    asta66 skrev 2011-07-10 06:14:43 följande:
    Kristna pikas väl visst för sin intelligenta design!
    Att muslimer tycks tolka allt som de är förtryckta får mig att misstänka att de som grupp är snarstuckna. Vilket som tur är inte stämmer med de muslimer jag umgås med.

Exakt. För sin intelligent design. Inte för allt mellan himmel och jord, hela tiden, i tråd efter tråd. Ateister i kristna länder anklagas inte för att vara kvinnoförtryckande för att mormoner och amish, JV och Livets Ord förtrycker kvinnor. Du blir inte anklagad för att vara för abortkliniksbrännande och festande vid homosexuellas begravningar för att du bor i ett (tidigare) kristet land. DET är vad man gör mot muslimer i de här trådarna.
  • Dorian Ertymexx
    Toboas skrev 2011-07-10 09:14:31 följande:

Eftersom man kommer med så passionerad kritik av allt ont, verkligt och inbillat, som islam gör eller tros göra, hela tiden, i tråd efter tråd, så verkar det rätt märkligt att ingen någonsin startat en tråd om hinduismens änkebränning. Tycker du inte det själv? Jag menar, om man så brinner för kvinnors rätt, varför envisas man med att blint stirra på islam, istället för att diskutera kristendomen eller andra religioner? Som sagt, jag ser bara trådar om islam. Inget om kristendomens kvinnosyn, inget om hinduismen, buddismen eller något annat. Man ska vara rätt naiv om man inte ser att det finns ett mode i att basha islam, faktiskt.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?