• Dreams Never Ends

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Varför skulle muslimer ha sämre kvinnosyn? Varför skulle dom ha sämre kvinnosyn än någon annan? Dom som förstår islam på rätt sätt förstår att det är totala motsatsen! Muslimerna värnar om kvinnorna och värdesätter dom högt.

Kom ihåg att det ända rätta är vad som står i koranen och inte hur en del muslimer misstolkar den. Var uppmärksam!

• Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?
  • Umm Elias
    Chipstern skrev 2011-07-08 23:03:53 följande:
    Felaktiga enligt dig eller mig? Du kan inte på något sätt få mig själv att tycka att MIN åsikt är fel, om den sedan inte faller i god tro med din åsikt so fine.
    Men kom för gud skull inte och försök påtvinga mig att ändra MIN åsikt till något som jag inte står för. Är vi överens?

fel enligt ISLAM vilket är vad vi diskuterar, du kastar ur dig osanningar om oss muslimska kvinnor, jag berättar att du har fel ur ett islamiskt perspektiv men du väljer att ändå tro på de osanningar du börjat med? Din åsikt om Islam är inte fel i sig, men faktat åsikten grundas på är fel, är du med? Får du rätt fakta så bör du tänka över dina åsikter, det är lite så livet och människan fungerar. Man lär sig nya saker hela tiden och med de nya kunskaperna utvecklas man och med utvecklingen ändras ens åsikter.
  • Umm Elias
    Chipstern skrev 2011-07-08 23:05:14 följande:
    Jag undra även varför du valt att inte kommentera min sammanfattning över hur jag uppfattar dem muslimska synvinkel.
    Du hugger ju på allt annat...
    jag kommenterade inte då det inte var riktat till mig och dessutom förstår jag inte vad du skriver, det r ju bara urklippta citat någonstans ifrån, hade varit enklare med hela texten?
  • Toboas
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-08 21:45:28 följande:
    Jodå, jag har varit med om dem. Och det är inte alls samma sorts kritik. Där kritiseras Papi et al och deras fanatism, men sällan kristendomen som sådan. Få eller ingen säger att "kristendomen är en ond religion". Där kritiseras religionens kärna, men ingen säger att alla kristna tycker att kvinnor ska skyla sig eller "tiga i församlingen", det finns en förståelse för att fundisar inte är representativa för alla kristna. Det finns det sällan i trådar om islam. Det är en STOR skillnad.
    Främst för att - som påpekats - så tillåter kristendomen att man tolkar vissa delar som allegorier och liknelser och dessutom möjliggör NT att man frångår allt i GT som inte stämmer överens med kärleksbudskapet. Koranen anses vara guds ord direkt via Muhammed och det gör att allt som står där är relevant för en muslim.
  • Toboas
    Umm Elias skrev 2011-07-08 22:46:20 följande:
    jag har ingen respekt för ett tankesätt som baseras på osanning och är taget ur nattmössan.
    Men - som du tidigare blev tillfrågad - du har inga problem med ett tankesätt baserat på historier sammanställde i efterhand av en person som idag mest troligt skulle få dianosen epilepsi?
  • Chipstern
    Umm Elias skrev 2011-07-08 23:14:03 följande:
    fel enligt ISLAM vilket är vad vi diskuterar, du kastar ur dig osanningar om oss muslimska kvinnor, jag berättar att du har fel ur ett islamiskt perspektiv men du väljer att ändå tro på de osanningar du börjat med? Din åsikt om Islam är inte fel i sig, men faktat åsikten grundas på är fel, är du med? Får du rätt fakta så bör du tänka över dina åsikter, det är lite så livet och människan fungerar. Man lär sig nya saker hela tiden och med de nya kunskaperna utvecklas man och med utvecklingen ändras ens åsikter.
    Umm Elias skrev 2011-07-08 23:15:05 följande:
    jag kommenterade inte då det inte var riktat till mig och dessutom förstår jag inte vad du skriver, det r ju bara urklippta citat någonstans ifrån, hade varit enklare med hela texten?
    Det är inte alls svårt att förstå vad som menas med det som jag skrev, och klippta citat? Nej då...det är en sammanfattning...

Men hur kan du säga att muslimer vill utvecklas då ni det i eran tro inte finns något annat än det som står i koranen? Allt annat är ju fel och inget att sätta någon vikt vid.
    Det finns en annan sak som definitivt påverkar civilisationens utveckling, synen på vetande och vad som är viktigt vetande/oviktigt vetande. Muslimer som Umar (andra khalifah) värderade definitivt inte kunskap om "ad-dunya" (muslimer som väljer att kalla denna världen för "det låga").

Allt som sker är ju något som är Gud har ett finger med i spelet, och då är det inget att bry sig om. Så med den inställningen kommer man ju ingen vart i utvecklingen. Så kom inte med något snack om att muslimer vill utvecklas som individer, för i praktiken skiter ni ju i livet här på jorden nu, då livet efter döden, paradiset som mål, är det viktiga.

Det skiljer ju en stor del i mitt tänk och erat tänk. Jag menar, livet är för kort för att gå till spillo så jag villta vara på den tid som jag är medveten om, inte en tid då jag ligger och ruttnar i en låda.
  • Chipstern
    Umm Elias skrev 2011-07-08 23:14:03 följande:
    Fel enligt Islam, tja, kanske, men det är min tolkning av eran TOLKNING av en efterhandskonstruktion. Så vem kan säga att vem tolkar vad rätt eller fel?
    Ni grundar eran tro på berättelsen från en person som ingen ens vet verkligen existerat...och Gud hit och gud dit. Påhittad "person" som någon hallucinerat fram (gäller förövrigt alla religioner).

Som du kanske märker så är jag inte på något sätt troende eller så, och jag har inte några planer på att blid et heller då jag inte tänker underkasta mig någon än mig själv. Jag vill helt enkelt vara en fri man med mina värderinga och inte toppstyrd av någon.
  • Dorian Ertymexx
    Toboas skrev 2011-07-08 23:20:15 följande:
    Främst för att - som påpekats - så tillåter kristendomen att man tolkar vissa delar som allegorier och liknelser och dessutom möjliggör NT att man frångår allt i GT som inte stämmer överens med kärleksbudskapet. Koranen anses vara guds ord direkt via Muhammed och det gör att allt som står där är relevant för en muslim.

Om man är bokstavstroende ja. Och tolkningar eller inte, kristendomen har i praktiken varit precis lika hemsk som islam. Och dessutom kan även koranen tolkas. Annars hade det bara funnits en samlad islam, inte sunni, shia etc.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Toboas
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-09 01:57:43 följande:
    Om man är bokstavstroende ja. Och tolkningar eller inte, kristendomen har i praktiken varit precis lika hemsk som islam. Och dessutom kan även koranen tolkas. Annars hade det bara funnits en samlad islam, inte sunni, shia etc.
    Har varit - ja. Är - nej. När till och med Vatikanen erkänner evolutionsteorin så är det väl en extremt stark markering att man inte ska tolka GT bokstavligt. Kristna företrädare i Sverige har ju också markerat att det inte ens spelar någon roll om Jesus gick på vattnet eller inte, det är historierna och moralen i dem som är centrala, inte om de är bokstavligt sanna. Jag har däremot stött på sekulära muslimer som uttryckt en stark avsky (han blev avstängd från Facebook) för Vilks baserat på det han gjort.

Sunni och Shia hänger väl mer ihop vem som är den rätte arvtagaren och om man ska ta hänsyn till andra berättelser om Muhammeds liv och leverne.
  • Umm Elias
    Chipstern skrev 2011-07-08 23:55:28 följande:
    Fel enligt Islam, tja, kanske, men det är min tolkning av eran TOLKNING av en efterhandskonstruktion. Så vem kan säga att vem tolkar vad rätt eller fel?
    Ni grundar eran tro på berättelsen från en person som ingen ens vet verkligen existerat...och Gud hit och gud dit. Påhittad "person" som någon hallucinerat fram (gäller förövrigt alla religioner).

Som du kanske märker så är jag inte på något sätt troende eller så, och jag har inte några planer på att blid et heller då jag inte tänker underkasta mig någon än mig själv. Jag vill helt enkelt vara en fri man med mina värderinga och inte toppstyrd av någon.

fast du kan inte komma med en tolkning som går helt emot islam förstår du.

Du skriver att kvinnor ej får utbilda sig, vilket är en ren och skär lögn. Varken män eller kvinnor får tacka nej till utbildning och utbildning värderas högre i islam än vad det gör för oss här i väst. Jag har bemött alla dina tolkningar med ren fakta om vad Koranen och sunnah säger om saken så du har inget mer att komma med där.

Du borde bli styrd av någonting och det är sanningen, istället för att blunda och hitta på egna slutsatser så lyssna på oss som har kunskap i ämnet så kanske du åtminstone kan klara av att leva med oss andra i ömsesidig respekt.   
  • Umm Elias
    Chipstern skrev 2011-07-08 23:02:00 följande:
    Ja det var ju faktiskt en riktigt befogad fråga måste jag säga. T.ex så är det största lögnen att det finns ett paradise att besöka när man dör. Jag säger bara: trälåda, maskar och soon to be fishfood. Ser inte mycket paradise där inte...fast om man utvecklar det längre och längre och bryter ner det så kan man säkert få det till att det finns spår av människan i en Alladin Paradisask som man med gott samvete tuggar i sig på julafton (och fram till påsk för man fick så jävla många Skrattande)

Exakt hur vet du detta? Det är din tro men att kalla det lögn kan du inte utan att basera det på något.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?