Inlägg från: I Blackrose I |Visa alla inlägg
  • I Blackrose I

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

oOHalalOo skrev 2011-07-10 10:41:53 följande:
    Jag har dessvärre sett många såna exempel genom åren. Här på FL finns det också en eller ett par som går in och ut och bara byter nick. Det är tragiskt rent utav att delta i diskussioner och inte vilja ha ut något av det.
    Ja, den personen jag har iåtanken är verkligen tragisk.
    Hur var det man sa? "Det är alltid lättare att se grandet i sin nästas öga än bjälken i sin eget"?
    The goodnes and the badness is inside you. Its your choice.
  • I Blackrose I
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-10 17:32:14 följande:
    Stickan. Det är lättare att se stickan i sin nästas öga än bjälken i sitt eget.
    Nja, det jag skrev är tydligen en citat från Bibeln om jag minns rätt. Det kanske finns en variant med stickan också.
  • I Blackrose I
    Dominant skrev 2011-07-10 21:33:18 följande:
    I inlägget ovan så sa du ju precis att du försvarar islam för att ingen annan gör det?
    Jag är verkligen ingen fans av Islam men kan ändå tycka att det blir så fel när man stämplar alla som pest och pina. Är precis hemkommen från hemlandet och har träffat några underbara muslimer som jag nog kommer hålla kontakten med.
  • I Blackrose I
    Mentat skrev 2011-07-10 21:47:34 följande:
    Många skulle jag inte kalla det. Tvärtom är kartan över var polygami är tillåtet i lagstiftningen rätt tydligt koncentrarad till den muslimska världen: en.wikipedia.org/wiki/Legal_status_of_polygam...

Undantag är Turkiet, som ju är en uttalat sekulär stat så islam har inte samma koppling till lagstiftningen som i många andra muslimska länder, Tunisien där kvinnan har haft en mer fri ställning än på många andra håll alltsedan fransmännen regerade där och Azerbajdjan såvitt jag kan se.
    Månggifte är lagligt i Iran men det är verkligen ingen normalfuntad människa som skulle få för sig att använda sig av lagen om man inte bor mitt ute i ingenstans. Priserna är så höga att folk inte ens har råd med en fru och ett barn så månggifte är ingenting folk drömmer om direkt.
  • I Blackrose I
    Mentat skrev 2011-07-10 22:28:46 följande:
    Nu handlade det ju om synen på kvinnan och om lagstiftningen säger att en man får gifta sig med fyra kvinnor, men inte vice versa, så säger det ju en hel del om synen på kvinnan och hennes ställning i samhället alldeles oavsett hur ofta det tillämpas i praktiken.
    Jajo, jag förstår ändå tankesättet bakom lagstiftningen även om jag är emot månggifte. På den tiden var det säkert något som var bra men det är helt lönlöst i dagens samhälle även om det säkert finns en hel del kvinnor som har nytta av lagen.
  • I Blackrose I
    Amizah skrev 2011-07-10 23:41:39 följande:
    Ang att Profeten Mohamed (fvmh) gifte sig o hade sex med en minderårig. Har jag hört att det inte stämmer. Lyssnade på en föreläsning i Moskén. Han förlovade sig när hon var 9, men han rörde henne aldrig för ens hon var 19.
    Bullshit!

Det finns hur många hadither som helst som vittnar om att Aishah var 9år gammal när äktenskapet fullbordades.
  • I Blackrose I
    Birdie skrev 2011-07-11 00:09:35 följande:
    Fy fan vad vidrigt, får bruka våld mot "sin" kvinna, vad är detta för hemsk religion egentligen!
    Hey hey, kasta inte sten i glashus tjejen.
  • I Blackrose I
    Birdie skrev 2011-07-11 00:12:31 följande:
    Nej det gör jag inte heller, skulle aldrig underkasta mig en religion som tillåter våld mot sin partner, det är totalt oaceptabelt.
    Så du menar att dom fem moseböckerna tillsammans med annat som Judendomen står för är kvinnovänlig religion?
  • I Blackrose I
    Birdie skrev 2011-07-11 00:15:18 följande:
    Japp det är det, mer jämlikt kan man inte ha det och våld är absolut förbjudet.
    Men nu handlar ju inte tråden om judendomen heller.
    Mmm, ber om ursäkt att jag tog upp det. Det är ju tabulagd att dra upp Judendomen. Är sent på kvällen. Glömde bort det en stund.

Angående det jag har strukit under så....nej, jag vågar inte uttala mig.
  • I Blackrose I
    Birdie skrev 2011-07-11 00:19:42 följande:
     och islam ska vara en fin religion med massor med respekt i.
    Inget jag håller med om men så tycker jag samma om dom andra två religionerna med samma innehåll.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?