Inlägg från: I Blackrose I |Visa alla inlägg
  • I Blackrose I

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Dreams Never Ends skrev 2011-07-11 00:21:02 följande:
    Att vara "mer turkisk" har absolut ingenting att göra med att vara mer muslim. En 100% svensk kan vara mer muslim än en Iranier.
    Av ren nyfikenhet. Har inte jag sett dig i en annan forum (Forumet som borde vara förbjudet för muslimer att visstas i?) här på FL eller hallucinerar jag?

16år gammal? Gift? Från turkiet i en diskussion och helsvensk i en annan diskussion?!
    The goodnes and the badness is inside you. Its your choice.
  • I Blackrose I
    Jag har ingenting emot att man kritiserar men det blir bara så komisk när det kommer från en som har exakt samma vers och uppmaning i sin religiösa bok.
  • I Blackrose I
    Amizah skrev 2011-07-11 08:50:12 följande:
    Skulle konflikter i äktenskapet uppkomma uppmuntrar Koranen makar att lösa dem enskilt i en anda av ärlighet och redbarhet. Under inga omständigheter uppmanar, tillåter eller tolererar Koranen våld i familjen eller fysisk misshandel. I extrema fall, då hustrun beter sig upproriskt, och större skada, så som skilsmässa, därför är ett troligt alternativ, tillåter den mannen att ge sin fru ett lätt slag som inte får träffa ansiktet, inte orsaka någon fysisk skada på kroppen eller lämna någon form av märke. Detta gör det mer till en symbolisk åtgärd än en straffande. Det kan, i vissa fall, tjäna till att göra hustrun uppmärksam på allvaret om hon skulle fortsätta med sitt oresonliga uppförande. Detta kan tillgripas endast efter att ha uttömt andra åtgärder nämnda i Koranen 4:34. Om det inte är sannolikt att den här åtgärden kan förhindra ett äktenskap från att upplösas, ska den inte tillgripas. Om konflikter inte kan lösas rättvist mellan mannen och hustrun, föreskriver Koranen medling mellan parterna med hjälp av familjemedlemmar från bådas familjer (se K 4:35). På det här sättet visar Koranen ett insiktsfullt tillvägagångssätt för mannen och hustrun att lösa en bestående konflikt i sitt äktenskap.
    (Islamguiden.com)
    Vad får en kvinna göra om mannen är tjurskallig och allmän upproris? Får man som en kvinna ge ett lätt slag typ i skrevet på sin man för att få honom att förstå att det han håller på med är fel eller är eran män felfria?
  • I Blackrose I
    oOHalalOo skrev 2011-07-11 09:42:02 följande:
    Jag tror muslimska kvinnor är väldigt bra på att använda det första steget i trappan. Det räcker långt. Eftersom den muslimske mannen och frun som tillsammans vandrar på Allahs (swt) i innerligt samförstånd, inte behöver göra mer än så. Prata om vad det nu är och påminna varandra helt enkelt. Man har alltid en gemensam värdegrund att luta sig emot.
    Med andra ord så är den muslimska mannen rätt dålig eller rent av urusel på att kommunicera eftersom han tillåts att daska till sin fru för att rätta till henne?

Om vi ändå säger att den muslimska kvinnan inte kommer något vart när man väl befinner sig i den första trappsteget. Vad får man då göra? Får man rätta till sin man genom att slå honom lätt där man får slå?
  • I Blackrose I
    oOHalalOo skrev 2011-07-11 09:52:36 följande:
    Nej, du gör som en hel del andra som deltar i diskussionen, bortser helt från de andra stegen. Det är synd tycker jag, samtidigt som det visar att det inte är ett islamiskt koncept att följa, dvs att bortse/hoppa över, för det är ju vad muslimer å sin sida är ålagda att göra - se till att lösa detta stegvis om så behövs.

Du har svaret i versen som citerats, men som sagt få verkar ha läst. 

Men va snäll och förklara för mig som inte har förstått det.
    Får en kvinna rätta sin man genom ett slag om hon inte kommer något vart med kommunikation? Står uppmaningen någonstans i islamiska källor? Det vill säga att kvinnan får slå sin man?
  • I Blackrose I
    oOHalalOo skrev 2011-07-11 10:01:11 följande:
    Nej det får hon inte vad jag känner till. Sen kan vi ha i tanken att det här inte handlar om någon sort jämlikhetsprincip. Utan om något annat. 
    Tack för ett rak svar för omväxlingensskull.

Det handlar om vad menar du? Att visa att mannen är hushållets alltiallo medans kvinnan bara är ett stycke kött som ska lyda mannen blint?
  • I Blackrose I
    Lautaro skrev 2011-07-11 10:04:07 följande:
    Någon som kan hålla med om att kristendomen är lika diskriminerande?
    Sam shit different.........tillsammans med sin systerreligion.
  • I Blackrose I
    oOHalalOo skrev 2011-07-11 10:08:25 följande:
    Jag har skrivit rätt utförligt om det tidigare i tråden, har du lust att kolla bakåt är du gullig?

Det stämmer ju inte, eftersom det är kvinnan som är den som huserar över hem och barn.

Nej kvinnan är inte ett stycke kött, utan man och kvinna lever tillsammans för att komplettera varandra och ta ansvar tillsammans för sitt liv tillsammans och för de barn man har.

Kött för övrigt äter vi helst halal.
    Jajo, jag förstår att du själv tycker det.

Ihim och allt i hemmet handlar om barn, matlagning, städning, diskning och tvättning? IC.

Det där stämmer ju inte. Det är ju mannens ansvar att lära sina barn om Islam. Det är mannens ansvar att se till så att ekonomin fungerar. Alla sysslor där det är tankeverksamhet är ju mannes ansvar så visst kan man tycka att kvinnan är ett stycke kött utan några som helst tankeverksamhet.

Så oralsex är uteslutet?   (Jaja, jag ska va snäll)
  • I Blackrose I
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-11 10:55:20 följande:
    Inte värre än kristendomen. Eller någon annan religion.
    Om man bara jämför dom 3 syskonreligionerna så visst det är same..........
  • I Blackrose I
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-11 10:52:38 följande:
    Det var knappast något ovanligt på den tiden, vare sig i öst eller väst, så att ha det som något att basha islam för är rätt fånigt.
    Det är dessutom en piss i vinden mot GT, där det utvalda folket uppmuntrades till att förgripa sig på minderåriga flickor, efter att ha mördat deras föräldrar, släkt och vänner.  
    Dorian, ge dig.

Jag bryr mig inte ett skit om vad folk gjorde på den tiden. Det du m.fl. har svårt att förstå är att vi pratar om Mohammad. Den utvalde. Den rättfärdige. Den som borde veta bättre. Den som är guds gåva till mänskligheten.
    Menar du då att han skulle begå samma fel som alla andra knäppskallar på den tiden? Så bara för att barnäktenskap var mode på den tiden så skulle då alltså guds utvalde, den rättfärdiga göra samma sak? Borde han inte förstå att en man över 50år inte ska ha sexuellrelation med en 9åring?! Kom igen. Tänk lite.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?