Inlägg från: I Blackrose I |Visa alla inlägg
  • I Blackrose I

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Jag undrar om det nu är så förbannad jämlikt mellan kvinnor och män i Islam t.ex. hur kan det komma sig att man benämner Allah som en man och att varenda profet som har blivit hitskickade har varit män?

(Judar får väldigt gärna kommentera också.)

The goodnes and the badness is inside you. Its your choice.
  • I Blackrose I
    oOHalalOo skrev 2011-07-11 19:32:09 följande:
    För att han var en vanlig människa. Du kanske tänker på Kristendomen som framställer Jesus (fvmh) (endast profet enligt Islam) som Gud och därmed skulle kunna ha 'samma tankar'?

Jag vet inte faktiskt om det är som du säger att muslimer inte tål judar. Personligen har jag inga problem med judar och har även diskuterat med judar (utanför FL) och vi har inte haft några problem åt något håll. Sen kan det kanske tänkas att det är problematiskt i konflikthärvor som i Palestina där den Israeliska staten inte får mycket gillande av någon för sitt handlande. Men det är viktigt att skilja på deras terror och på vanliga judar givetvis. Man får inte dra alla över en kam.

Jag har aldrig påstått att profeten Muhammad (fvmh) var felfri eftersom Islam lär att ingen är felfri eller perfekt förutom Allah (swt).

Att det han sagt var rätt har vi ju bevarat i ahadith. Annars skulle vi veta lika lite om det som andra religioner gör som inte nedtecknat och bevarat ord som sagts av utsända profeter och budbärare.

Jag tycker inte det är så komplicerat, eftersom vi även är uppmuntrade att använda sunt förnuft. Det finns en del som finns nedtecknat i ahadith som handlar om hur profeten (fvmh) handlade och vad han gjorde, men det innebär inte att allt av det är något som vi också ska göra. Han var fattig, det är dock inte påbjudet att vi måste vara det, han sov på en enkel matta på golvet, inget som påbjuder oss att göra det, eller åt ibland bara dadlar, vilket vi inte heller är påbjudna att bara göra osv. Dock har han uttalat en del klart och tydligt för oss att följa, som t.ex. 'be som ni ser mig be'. Och då gör vi det. Fem gånger om dag och utför den tvagning före bön som han gjorde i samband med det.
    Så han var ingen profet? Inte guds budbärare? Den utvalde och allt det där? Han var bara en vanlig människa? Han blev matförgiftad av judar och det borde han ha kunnat känna till om han var en äkta profet. Med tanke på att ni sunnimuslimer tror att han var en slags "trollkarl" och kunde klara av mirakel (1500 händelser har ni väl tillskrivit honom om jag minns rätt) så borde han kunna känna av gift i maten som han åt eller vad tycker du? Inte ens hans magiska dadlar verkar ha kunnat rädda honom. Du vet dom där 7stycken man ska äta på morgonen för att man ska vara skyddat från både gift och svartmagi? Ingen av dessa verkar han ha kunnat komma undan med. Konstig nog för att vara en "äkta" profet. Hmmm.....

Det verkar ha varit många många saker som han gjorde fel om man ska kolla på hans liv kritisk så varför skulle resten som många sunnimuslimer framförallt går efter vara rätt? T.ex. hans uppmaning om att slå kvinnan om denne inte lyder?
    Det är skitsamma om det handlar om en lätt slag. Det är fortfarande kränkande. Det visar bara att mannen har sån makt över kvinnan.

Jag frågade om kvinnan tillåts slå mannen om denne inte lyder men fick till svars att kvinnor kan kommunicera. Med andra ord så anses den muslimske mannen vara helt inkapabell till att föra en konversation. Det spelar ingen roll om det är olika "trappsteg" man har ändå i förrväg redan förutsatt att det inte kommer gå vägen med konversation och då kan man ta till våld för att visa sin makt som en man.
  • I Blackrose I
    oOHalalOo skrev 2011-07-14 11:31:48 följande:
    Man kan gå dit tillsammans och sen ber man med män respektive kvinnor och sen går man hem.
    Men man kan inte be tillsammans med sin man eller fru i mosken?

Vetdu, egentligen ger jag blanka fan i hur ni väljer att göra men kom då inte och säg att det är en jämställd religion för vilken normalfuntad människa som helst förstår att så inte är fallet.
  • I Blackrose I
    oOHalalOo skrev 2011-07-14 11:34:32 följande:
    'Är Allah en han?' islam-svarar.se/pages/content/view/23/35

Har alltså med grammatik att göra, inte man man och kvinna per se.
    Om Islam är en jämställd religion varför har Allah bara skickad manliga profeter? Är inte kvinnorna kapabla till att vara en profet?
  • I Blackrose I
    oOHalalOo skrev 2011-07-14 11:40:00 följande:
    Det skrev jag inte. Jag skrev att han var en vanlig människa. I Islam så har alla profeter och budbärare varit vanliga människor. Det är Kristendomen som är lite annorlunda där Gud kan vara både människa och Gud. Den uppfattningen har inte Islam.

Så kriteria för att vara en äkta profet är att känna till allt vad som ska hända? Jag håller inte med dig, det är endast Allah (swt) som vet det, det är Han som är Allvetande och Allsmäktig. Inte de som Hans Budbärare och Profeter. Det är Shirk enligt Islam att påstå att det som skapats har samma egenskaper som Skaparen själv.

Dadlar är inte magiska dock har de mycket välgörande egenskaper. Det vet ju även de flesta idag även om muslimer har vetat om det i mer än 1400 år.

Döden kan man inte hindra genom att äta dadlar dock. Det lär inte heller Islam, utan när det är dags att dö från detta liv, så är det. Oavsett hur det händer. Vi kan bara följa med.
    Det är alltid lika rolig och underhållande att lära dig om din egen religion Halal.

Berättad av Saud:
    Jag hörde Allahs Apostel säga, ”Om Någon äter sju ’Ajwa dadlar varje morgon kommer varken magi eller gift att påverka honom den dagen.” (Sahih al-Bukhari, Volym 7, Bok 71, Nummer 664)

Det verkar inte ha hjälp Mr. Mohammad särskilt den dagen då han blev förgiftad av en kokt lamm och dog pågrund av det. Konstig nog.

Varför svarade du inte på det andra jag hade skrivit? Ska jag tolka det som att du inte har något mer att säga?
  • I Blackrose I
    oOHalalOo skrev 2011-07-14 15:26:45 följande:
    Nej.
    Utförande av bönen är jämställt, både man och kvinna har påbudet att be.
    Dock ber vi inte alltid sida vid sida när vi utför den.
    Det får du och andra tycka vad ni vill om. Men jag är dock förvånad hur ni kan bry er så mycket om det och provoceras av det så det kan fylla sida upp och sida ner på FL. Det är snarare ett mycket intressant fenomen i sammanhanget.
    Va inte så egenkär Halal. Jag kan bara tala för mig själv. Jag provoceras inte av hur ni ber. Jag tåler bara inte skitsnack och det är ren skitsnack att säga att Islam är en jämlikt religion.
  • I Blackrose I
    oOHalalOo skrev 2011-07-14 15:28:59 följande:
    Jämställdheten sitter inte i könet. Utan i handlingarna. Ibland gör män saker på ett sätt och det förminskar inte kvinnorna och ibland är det tvärtom.

Alla profeter har varit män enligt Islam i alla fall. Det handlar knappast om att inte vara kapabla utan om andra kriteria skulle jag tro.
    Jaså?! Som vad? Sluta skriv en massa mummel. Vad tror du det handlar om? Att kvinnorna är bättre på att föda barn, ta hand om barn, laga mat, diska, tvätta, städa och passa upp sina män medans männen ska ha hand om ALLA viktiga sysslor som rör samhället? Yeah yeah, jämlikt var det?

Nå, jag väntar. Vad handlar det om att alla profeter har varit män?
  • I Blackrose I
    oOHalalOo skrev 2011-07-14 15:31:19 följande:
    .
    Det finns en del som du bara hoppar över för din del, men jag ids inte gå tillbaka och kolla upp. Jag vet varför du inte svarar.
    Jag har svarat på varenda sak du har fått ur dig. Försök inte med något smutsig försök att få fram något. Klicka under visa endast så går det lättare att hitta något om jag har missat något.
    oOHalalOo skrev 2011-07-14 15:31:19 följande:
    Att dö är varken magi eller gift. Döden når oss alla. Den kan inte trollas bort. Sen hur vi dör, ja det finns hur många sätt som helst.
    Han dog pågrund av giftet som fanns i lammet. Det var ingen vanlig död och det borde ha hindrats om
    1. Dadlar var så heliga som Mr. Mohammad påstod
    2. Om han var en äkta profet vilket han inte verkar ha varit.

Varför tycker ni att han var kapabel att utföra mirakel men han kunde inte hindra sin egen död?
    Hur kunde Allah tillåta att hans sista profet bli mördad av judar? Judar av alla?
    Det verkar inte som att muslimer och judar hysste några som helst kärlekskänslor för varandra på den tiden heller.
  • I Blackrose I
    oOHalalOo skrev 2011-07-14 15:33:12 följande:
    Vi verkar inte ha samma förståelse av ordet egenkär. För mig betyder det något helt annat.
    Vi uppfattar vår religion som jämlik och rättvis och inget du tycker förändrar ju det. Så om du vill stångas med dig själv så varsågod för all del.
    Ja, det brukar vara det sista svaret man får av muslimer.

Stångas? Det är bara en hobby. Absolut ingenting jag går och tänker på dagarna i ända. Så viktig är du inte. Tro inget annat.
  • I Blackrose I
    oOHalalOo skrev 2011-07-14 15:39:41 följande:
    Du behöver inte brusa upp. Vi diskuterar bara.

Tror du behöver läsa lite igen.

''Kvinnan som en medlem av samhället´´ islam-svarar.se/pages/content/view/254/86

''Kvinnan i Islam'' islam-svarar.se/pages/content/view/253/86

''Kvinnan som människa'' islam-svarar.se/pages/content/view/250/86/

''Kvinnor i ett koraniskt samhälle'' islam-svarar.se/pages/content/view/233/86

Jag kan inte svara på just profet-frågan för är inte insatt i just det. Så jag vill inte skriva något bara för att du vill jag ska skriva något.
    Jajaja, mannen är fortfarande tusengånger mer värd än vad kvinnan är sen om ni vill blunda för det så be my guest.

Så om du inte kan svara på det så varför bortförklara det med att det måste handla om något annat. Säg bara att du inte vet nåt.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?