oOHalalOo skrev 2011-07-11 19:32:09 följande:
För att han var en vanlig människa. Du kanske tänker på Kristendomen som framställer Jesus (fvmh) (endast profet enligt Islam) som Gud och därmed skulle kunna ha 'samma tankar'?
Jag vet inte faktiskt om det är som du säger att muslimer inte tål judar. Personligen har jag inga problem med judar och har även diskuterat med judar (utanför FL) och vi har inte haft några problem åt något håll. Sen kan det kanske tänkas att det är problematiskt i konflikthärvor som i Palestina där den Israeliska staten inte får mycket gillande av någon för sitt handlande. Men det är viktigt att skilja på deras terror och på vanliga judar givetvis. Man får inte dra alla över en kam.
Jag har aldrig påstått att profeten Muhammad (fvmh) var felfri eftersom Islam lär att ingen är felfri eller perfekt förutom Allah (swt).
Att det han sagt var rätt har vi ju bevarat i ahadith. Annars skulle vi veta lika lite om det som andra religioner gör som inte nedtecknat och bevarat ord som sagts av utsända profeter och budbärare.
Jag tycker inte det är så komplicerat, eftersom vi även är uppmuntrade att använda sunt förnuft. Det finns en del som finns nedtecknat i ahadith som handlar om hur profeten (fvmh) handlade och vad han gjorde, men det innebär inte att allt av det är något som vi också ska göra. Han var fattig, det är dock inte påbjudet att vi måste vara det, han sov på en enkel matta på golvet, inget som påbjuder oss att göra det, eller åt ibland bara dadlar, vilket vi inte heller är påbjudna att bara göra osv. Dock har han uttalat en del klart och tydligt för oss att följa, som t.ex. 'be som ni ser mig be'. Och då gör vi det. Fem gånger om dag och utför den tvagning före bön som han gjorde i samband med det.
Så han var ingen profet? Inte guds budbärare? Den utvalde och allt det där? Han var bara en vanlig människa? Han blev matförgiftad av judar och det borde han ha kunnat känna till om han var en äkta profet. Med tanke på att ni sunnimuslimer tror att han var en slags "trollkarl" och kunde klara av mirakel (1500 händelser har ni väl tillskrivit honom om jag minns rätt) så borde han kunna känna av gift i maten som han åt eller vad tycker du? Inte ens hans magiska dadlar verkar ha kunnat rädda honom. Du vet dom där 7stycken man ska äta på morgonen för att man ska vara skyddat från både gift och svartmagi? Ingen av dessa verkar han ha kunnat komma undan med. Konstig nog för att vara en "äkta" profet. Hmmm.....
Det verkar ha varit många många saker som han gjorde fel om man ska kolla på hans liv kritisk så varför skulle resten som många sunnimuslimer framförallt går efter vara rätt? T.ex. hans uppmaning om att slå kvinnan om denne inte lyder?
Det är skitsamma om det handlar om en lätt slag. Det är fortfarande kränkande. Det visar bara att mannen har sån makt över kvinnan.
Jag frågade om kvinnan tillåts slå mannen om denne inte lyder men fick till svars att kvinnor kan kommunicera. Med andra ord så anses den muslimske mannen vara helt inkapabell till att föra en konversation. Det spelar ingen roll om det är olika "trappsteg" man har ändå i förrväg redan förutsatt att det inte kommer gå vägen med konversation och då kan man ta till våld för att visa sin makt som en man.