oOHalalOo skrev 2011-07-16 12:18:00 följande:
I ditt land kanske det var så, jag vet inte. Annat som jag har läst har handlat om att män och kvinnor varit förtryckta under tyranniska ledare och befriats från detta med Islams tankar istället. Så vi har säkert delade meningar om det och jag tänker inte fördjupa mig i historiska vingslag för jag måste snart dra iväg.
"Den nya kejsarstaden var egentligen ingen politisk huvudstad utan en arkitektonisk symbol för rikets enhet och mångfald, ett befästande av monarkins legitimitet. Arbetare och hantverkare från satrapierna värvades för att utveckla den unika persiska arkitektur som grundlagts i Susa och Pasargadae. Fram växte ett kolossalt palatskomplex med noga bestämda diplomatiska, rituella och administrativa funktioner, från kungliga våningar,
audienssalar, skattehus och kanslier till bostäder, badhus, tempel, gravar och trädgårdar. De akemenidiska trädgårdarna var så berömda att deras fornpersiska namn pairidaeza har gett upphov till svenskans ”paradis”.
Akemeniderna var länge omtalade för sitt överlägsna satrapsystem och sin kulturella mångfald som bildade en skarp kontrast till andra antika styrelseformer.
Ett känt exempel på akemenidernas religiösa tolerans är att Kyros den store befriade judarna ur den babyloniska fångenskapen och lät dem återuppbygga Templet i Jerusalem.
Fastän materialet kan tyckas innehållsmässigt begränsat och stilmässigt monotont beskriver det ett brett spektrum av samhället, från kungafamilj, aristokrati och livgarde till ämbetsmän, arbetare och kejserliga sändebud som rörde sig tvärsigenom riket. Tavlorna intygar att Persepolis, till skillnad från grekiska och romerska monumentalbyggen, inte uppfördes av slavar utan av arbetare.
De ger en bild av kvinnans juridiska och ekonomiska ställning vilken förefaller ha varit närmast jämställd med mannens. Till skillnad från grekiska kvinnor gjorde persiska kvinnor yrkeskarriär, deltog i fälttåg och reste på egen hand. De hade egendomsrätt och erhöll, om de var arbetsföra, statlig ersättning under sin graviditet. Bland de kvinnor som omnämns finns Artystone från Parsa som kontrollerade stora jordegendomar med egen vinproduktion och risodling. Hos grekiska författare väckte det särskild anstöt att persiska kvinnor närvarade vid gästabud och inspekterade egendomar och personal. Inte sällan betraktades just kvinnans starka ställning och delaktighet i beslutsfattande av grekerna som roten till det persiska samhällets påstådda förfall och dekadens.
http://www.svd.se/kultur/understrecket/persepolis-skatter-i-rattslig-tvist_1644099.svd
Artikeln är skrivet av Ashk Dahlen innan du får för dig att nobba den.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ashk_Dahl%C3%A9n
-------------------------------------------------------
Om folk ändå kunde hålla tyst när dom inte vet ett skit om vad dom snackar om.